Chiquita geeft tussentijdse informatie over de prijzen en omzetvolumes voor bananen en de detailverkoop van bereide slaatjes over het vierde kwartaal van 2005

15 Dec, 2005, 20:50 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, December 15 /PRNewswire/ -- Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) gaf vandaag informatie over de verkoopprijzen en omzetvolumes voor Chiquita-bananen en de detailverkoop van bereide slaatjes van Fresh Express voor oktober en november, de eerste twee maanden van het vierde kwartaal van 2005, voor elk van de belangrijkste markten.

Europa

In de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Zwitserland, is de gemiddelde prijs voor de bananen van Chiquita gestegen met 21 procent in termen van de U.S. dollar (27 procent in plaatselijke valuta) tijdens de eerste twee maanden van het vierde kwartaal van 2005, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf schreef de hogere gemiddelde prijs in Europa toe aan de concurrentie voor importvergunningen, de gevolgen van de hogere leveringskosten voor brandstof en verzending en de toegenomen verkoop van kwaliteitsproducten. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het omzetvolume voor bananen in de Europese kernmarkten tijdens de eerste twee maanden van het kwartaal gedaald met 3 procent, aangezien het bedrijf minder fruit van tweede kwaliteit verkocht.

Noord-Amerika

In de Verenigde Staten en Canada steeg de gemiddelde prijs voor bananen tijdens de eerste twee maanden van het kwartaal met 3 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf schreef de prijsstijging hoofdzakelijk toe aan de gevolgen van een toeslag die in september werd toegepast om de stijgende kosten van brandstofgerelateerde producten en vervoer gedeeltelijk te dekken. Het omzetvolume voor bananen daalde in de periode met 6 procent, vooral wegens de storende gevolgen van de recente stormen, zoals de orkanen Katrina, Rita en Stan, op de logistiek en aankoop.

Het volume van de detailverkoop van bereide slaatjes van Fresh Express steeg met 6 procent. De groei jaar-op-jaar was te danken aan nieuwe producten die op de markt werden gebracht, zoals opnieuw samengestelde en geïntroduceerde volledige kits met slaatjes. Ook de netto opbrengst per kist steeg met 6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De positieve invloed van de toegenomen volumes en verkoopprijzen werd bijna volledig tenietgedaan door de hogere kostprijs/lagere brutowinst en de ontwikkelingen op de markt.

Azië en het Midden-Oosten

Het volume van bananen die het bedrijf in deze regio heeft verkocht tijdens de eerste twee maanden van het vierde kwartaal, is met 42 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, hoofdzakelijk dankzij de toegenomen omzet in Iran en Japan. Over de eerste twee maanden van het vierde kwartaal van 2005 daalde de prijs van bananen in Azië en het Midden-Oosten, in vergelijking met vorig jaar, met 10 procent in termen van de U.S. dollar (7% in termen van de plaatselijke valuta), hoofdzakelijk wegens de lagere verkoopprijzen in Japan.

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de gegevens over prijzen en volumes voor Chiquita-bananen en de in de detailhandel verkochte bereide slaatjes van Fresh Express.

Procentuele wijziging jaar-op-jaar (1)
           oktober-november 2005 ten opzichte van oktober-november 2004

CHIQUITA-BANANEN                Verkoopprijzen          Omzetvolume
    Europese kernmarkten(2)
        Op basis van de U.S. dollar     21 %                   -3 %
        In plaatselijke valuta          27 %

Noord-Amerika                        3 %                   -6 %

Azië en het Midden-Oosten (3)
        Op basis van de U.S. dollar    -10 %                   42 %
        In plaatselijke valuta          -7 %

FRESH EXPRESS
    BEREIDE SLAATJES                 Netto omzetwaarde      Volume
                                     per kist

Noord-Amerika                       6 %                   6 %

(1) Deze cijfers zijn geen aanwijzing voor toekomstige resultaten.
     (2) De 25 landen van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en
         Zwitserland.
     (3) Het bedrijf werkt in deze regio hoofdzakelijk via joint ventures.

Chiquita Brands International, Inc. (www.chiquita.com) is een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en bereide groenten en fruit van hoge kwaliteit die met het kwaliteitsmerk Chiquita(R), Fresh Express(R) en andere gerelateerde handelsmerken worden verkocht. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In juni 2005 nam Chiquita Fresh Express over, het toonaangevende Amerikaanse bedrijf voor bereide slaatjes, een snel groeiende voedselcategorie voor retailers in de kruidenierssector, voedselleveranciers en quick-service-restaurants.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.