Chiquita geeft tussentijdse informatie over de prijzen en omzetvolumes voor bananen over het eerste kwartaal van 2005

21 Maa, 2005, 23:53 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, March 21 /PRNewswire/ -- Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag regionale informatie aan over bananenprijzen en -volumes voor de eerste twee maanden van het eerste kwartaal van 2005.

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is de gemiddelde prijs voor de bananen van Chiquita tijdens de eerste twee maanden van het eerste kwartaal van 2005 in de Europese kernmarkten van het bedrijf, d.w.z. de 25 landen van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Zwitserland, gestegen met 22 procent in termen van de U.S. dollar. In termen van de plaatselijke valuta is de prijs in deze markten over de periode met 18 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het algemene omzetvolume voor bananen in de Europese kernmarkten tijdens de eerste twee maanden van het kwartaal gestegen met 10 procent.

In Noord-Amerika steeg de gemiddelde prijs voor bananen tijdens de eerste twee maanden van het kwartaal met 6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De prijsstijging in Noord-Amerika was hoofdzakelijk te wijten aan storingen in de toevoer veroorzaakt door de overstromingen van januari in Costa Rica en Panama, en aan tijdelijke stijgingen van de contractprijzen om de hogere kostprijs vanwege de overstromingen gedeeltelijk te compenseren. Het bedrijf had de hogere kosten vanwege de overstromingen voordien al geschat op US$ 10 tot 15 miljoen, daarin begrepen afboekingen voor schade aan landbouwbedrijven, hogere kosten om alternatieve fruitleveranciers te zoeken, de kosten voor logistiek en herstellingen aan de landbouwbedrijven. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg het omzetvolume voor bananen in Noord-Amerika met 11 procent tijdens de eerste twee maanden van het eerste kwartaal.

In Azië, waar het bedrijf hoofdzakelijk via joint ventures werkt, is het omzetvolume van bananen tijdens de eerste twee maanden van het eerste kwartaal met 2 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste twee maanden van het eerste kwartaal van 2005 steeg de prijs van bananen in Azië in vergelijking met vorig jaar met 2 procent in termen van de U.S. dollar, terwijl deze prijs in de plaatselijke valuta's met 1 procent is gestegen.

De onderstaande tabel geeft een overzicht van de gegevens over prijzen en volumes voor Chiquita.

Gemiddelde prijzen en omzetvolumes voor bananen van het bedrijf
            Procentuele wijziging jaar-op-jaar per regio - 1
      januari/februari 2005 ten opzichte van januari/februari 2004

Prijzen         Volumes

Noord-Amerika                          6%             11%

Europese kernmarkten(2)
       Op basis van de U.S. dollar (3)      22%             10%
       In plaatselijke valuta               18%

Azië
       Op basis van de U.S. dollar          2%              2%
       In plaatselijke valuta               1%

(1)Deze cijfers zijn geen aanwijzing voor toekomstige resultaten.
    (2)De 25 landen van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.
    (3)De wijziging van de prijs op basis van de U.S. dollar omvat de
       resultaten van valuta-indekking niet.

Chiquita Brands International is een toonaangevende, internationale verkoper, producent en distributeur van kwaliteitsbananen en andere verse producten die met het kwaliteitsmerk Chiquita(R) worden verkocht. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf distribueert en verkoopt ook vers geplukt fruit en andere merkproducten van verwerkt fruit. Nadere informatie kunt u lezen op www.chiquita.com.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.