Chiquita geeft tussentijdse informatie over prijzen en omzetvolumes over het vierde kwartaal van 2006

15 Dec, 2006, 00:45 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, December 15 /PRNewswire/ --

- Prijzen voor bananen in Noord-Amerika blijven positief evolueren -

- Prijzen in Europa zijn verbeterd, maar nog altijd lager dan een jaar
      geleden -

- Volume bij Fresh Express is gestegen met 5% in vergelijking met een
      jaar geleden -

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) gaf vandaag een tussentijdse kwartaalupdate voor het vierde kwartaal van 2006. De informatie omvatte prijzen en volumes voor Chiquita-bananen en bereide slaatjes van Fresh Express voor oktober en november 2006 in de respectieve segmenten Bananen en Fresh Cut.

Segment van bananen

Procentuele wijziging jaar-op-jaar (1)
               oktober-november 2006 ten opzichte van oktober-november 2005

% van totaal
    CHIQUITA-BANANEN                    Prijzen        Volume   omzetvolume

Noord-Amerika                           +4%           0%         36%

Europese kernmarkten(2)
      Op basis van de US- dollar (3)       -10%          +2%         34%
      In plaatselijke valuta               -16%

Handelsmarkten                          +8%         +71%         17%
    Azië Pacific en het Midden-Oosten(4)   +18%          -7%         13%

(1) Deze cijfers zijn geen aanwijzing voor toekomstige resultaten.
    (2) De 25 landen van de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en IJsland.
    (3) Prijzen op basis van de US-dollar omvatten de resultaten van valuta-
        afdekking niet.
    (4) Het bedrijf werkt in deze regio hoofdzakelijk via joint ventures en
        factureert hoofdzakelijk in US-dollar.

In het bananensegment van het bedrijf bleven de prijzen in Noord-Amerika positief evolueren, hoewel minder snel dan een jaar geleden. Het omzetvolume van bananen in de regio was nagenoeg ongewijzigd, aangezien het bedrijf zich herstelde van de onderbrekingen door weersomstandigheden die de toevoer sinds einde 2005 hebben verstoord.

Zoals verwacht, verbeterde de prijs van bananen in de Europese kernmarkten van het bedrijf na het derde kwartaal, aangezien de negatieve gevolgen van de warme zomer en het overaanbod verdwenen. De prijs blijft echter lager dan een jaar geleden, hoofdzakelijk door de blijvende gevolgen van de wijzigingen in invoerrechten in de E.U. met verhoogde volume- en prijsconcurrentie tot gevolg. Het omzetvolume van het bedrijf in de Europese kernmarkten is licht toegenomen en toont aan dat het bedrijf zijn positie als de toonaangevende leverancier op deze markten kan handhaven.

Het omzetvolume van bananen in de handelsmarkten van het bedrijf, de landen in Europa en het Middellandse Zeegebied die geen lid zijn van de Europese Unie, steeg tot circa 4,1 miljoen kisten, terwijl dit volume 2,4 miljoen kisten bedroeg in dezelfde twee maanden vorig jaar. Het bedrijf blijft het overschot van bananen van Latijns-Amerikaanse producenten op deze markten verkopen. De prijzen zijn echter opmerkelijk gestegen en liggen veel hoger dan de lage niveaus van het derde kwartaal.

In Azië Pacific en het Midden-Oosten was de prijsverbetering hoofdzakelijk te danken aan Japan, waar het bedrijf zich kon herstellen van de vele lagere prijs in dat land een jaar geleden.

Fresh Cut-segment

Procentuele wijziging jaar-op-jaar (1)
                oktober-november 2006 ten opzichte van oktober-november 2005

FRESH EXPRESS: RETAIL VOOR              Netto omzetwaarde      Volume
    BEREIDE SLAATJES                        per kist
    Noord-Amerika                              -6 %              +5 %

(1) Deze cijfers zijn geen aanwijzing voor toekomstige resultaten.

In het segment Fresh Cut steeg het totale volume van bereide slaatjes voor de retail met 5 procent over de twee maanden, een weergave van de sterke groei in gemengde en bladgroenten. Sinds medio september is de verkoop bij Fresh Express gedaald en had het bedrijf onvoorziene kosten wegens de vrees van consumenten voor de veiligheid van verse spinazie in de Verenigde Staten, hoewel de Amerikaanse Food and Drug Administration geen gevallen heeft bevestigd van zieke consumenten van Fresh Express-producten. Toch blijft het bedrijf de enige grote concurrent in deze categorie met een positieve groei in vergelijking met een jaar geleden. Het omzetvolume van Fresh stijgt maand na maand.

Chiquita Brands International, Inc.

Met een jaarlijkse omzet van circa US$ 4,5 miljard is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en bereide voedselproducten van hoge kwaliteit - van energierijke bananen en ander fruit tot voedzame en handige, bereide slaatjes. De producten en diensten van het bedrijf zijn bedoeld om het hart en de glimlach te winnen van consumenten over de hele wereld door hen te helpen te genieten van gezonde, verse voeding. Het bedrijf verkoopt producten met het kwaliteitsmerk Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere gerelateerde handelsmerken. Chiquita stelt circa 25.000 mensen tewerk in meer dan 70 landen over de hele wereld. Meer informatie kunt u lezen op onze website op www.chiquita.com.

Dit persbericht omvat bepaalde "verklaringen over de toekomst" overeenkomstig de betekenis daaraan gegeven in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Op deze verklaringen zijn bepaalde veronderstellingen, risico's en onzekerheden van toepassing die veelal buiten de controle van Chiquita vallen, waaronder de gevolgen van de overgang naar een beleid van uitsluitend invoerrechten in de Europese Unie in 2006, buitengewone weersomstandigheden, condities in de bedrijfstak en bij de concurrentie, financiering, het van de markt moeten halen van producten in de sector, de gebruikelijke risico's verbonden aan multinationale voedselbedrijven, zoals de gevolgen van de prijzen voor producten en grondstoffen, voedselveiligheid, wisselkoersschommelingen, overheidsreguleringen, arbeidsrelaties, belastingen, oogstrisico's, politieke instabiliteit en terrorisme en het resultaat van hangende overheidsonderzoeken en claims waarbij het bedrijf betrokken is.

De verklaringen over de toekomst in dit persbericht zijn gegeven op de datum van uitgifte en vormen geen garantie voor toekomstige resultaten. Werkelijke resultaten en ontwikkelingen kunnen aanzienlijk verschillen van de verwachtingen die worden uitgedrukt of zijn geïmpliceerd in de verklaringen over de toekomst. Het bedrijf is niet verplicht om deze verklaringen bij te werken. Bijkomende informatie over factoren die van toepassing kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita, staat vermeld in de documenten die bij de SEC zijn ingediend, waaronder het jaarverslag op formulier 10-K, de kwartaalverslagen op formulier 10-Q en de actuele verslagen op formulier 8-K.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.