Chiquita geeft tussentijdse informatie over prijzen en omzetvolumes voor het vierde kwartaal van 2004

09 Dec, 2004, 22:16 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, December 9 /PRNewswire/ -- Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag informatie vrijgegeven over de prijs en het volume van bananen voor de eerste twee maanden van het vierde kwartaal van 2004.

In Chiquita's Europese kernmarkten, waaronder de 25 landen van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Zwitserland, steeg de gemiddelde prijs voor de bananen van Chiquita in de eerste twee maanden van het vierde kwartaal in termen van de Amerikaanse dollar met 13 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In termen van lokale valuta stegen de prijzen op dezelfde markten met 5 procent ten opzichte van een jaar geleden. In vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden nam Chiquita's omzetvolume van de bananen op haar Europese kernmarkten in totaal toe met 1 procent in de eerste twee maanden van het kwartaal, ook al daalde het volume in de 10 nieuwe EU landen met 16 procent vanwege de invloed van het nieuwe quotasysteem dat in mei 2004 is ingevoerd.

In de handelsmarkten van de overige Europese landen en het Middellandse-Zeegebied steeg de gemiddelde bananenprijs van Chiquita met 30 procent in termen van de Amerikaanse dollar en 20 procent in termen van lokale valuta ten opzichte van een jaar geleden. Het omzetvolume nam in deze landen met 51 procent af.

In Noord-Amerika nam het omzetvolume van de bananen toe met 9 procent in de eerste twee maanden van het vierde kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging van het jaar-op-jaar omzetvolume was voor een groot deel te danken aan nieuwe business van diverse belangrijke retailers. De gemiddelde prijs voor bananen van Chiquita daalde in Noord-Amerika met 2 procent in de eerste twee maanden van het kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In Azië, waar het bedrijf voornamelijk actief is via joint ventures, steeg het omzetvolume van bananen in de eerste twee maanden van het vierde kwartaal met 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar - een teken dat het bedrijf blijft doorgroeien in die regio. Vergeleken met een jaar geleden daalden de prijzen van bananen in Azië met 1 procent in termen van de Amerikaanse dollar in de eerste twee maanden van het vierde kwartaal van 2004, terwijl de prijzen in termen van lokale valuta daalden met 3 procent.

Een overzicht van de gegevens over prijzen en volumes voor Chiquita vindt u in de onderstaande tabel.

Chiquita's gemiddelde prijzen en omzetvolumes van bananen
           Procentuele jaar-op-jaar verandering per regio
       Oktober-november 2004 ten opzichte van oktober-november 2003

Prijs             Volume

Noord-Amerika                             -2%                9%

Belangrijkste Europese Markten(1)
       In termen van VS dollar(3)             13%
       Lokale valuta                           5%                1%

Handelsmarkten(2)
      In termen van VS dollar                 30%
      Lokale valuta                           20%              -51%

Azië
      In termen van VS dollar                 -1%
      Lokale valuta                           -3%                6%

(1)   De 25 landen van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en
          Zwitserland.
    (2)   Overige landen in Europa en het Middellandse-Zeegebied die geen
          lid zijn van de Europese Unie.
    (3)   Bij de prijsverandering in termen van de Amerikaanse dollar is
          het gevolg van valuta-hedging niet opgenomen.

Chiquita Brands International is een toonaangevend internationaal marketer, producent en distributeur van bananen en andere verse voedingsmiddelen van hoge kwaliteit. Deze voedingsmiddelen worden verkocht onder het topmerk Chiquita(R). Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijk leverancier van bananen in Noord-Amerika en Europa. Het bedrijf richt zich tevens op de distributie en marketing van ander vers fruit en verwerkte fruitproducten onder andere merknamen. Meer informatie is verkrijgbaar op http://www.chiquita.com.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.