Chiquita kondigt het vertrek van Robert W. Olson aan; James E. Thompson wordt aangesteld als senior vice-president en Chief Compliance Officer

12 Apr, 2006, 07:08 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, April 12 /PRNewswire/ --

- Thompson wordt op 1 juli algemeen juridisch adviseur en secretaris

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag aan dat de 60-jarige Robert W. Olson heeft beslist om zich eind dit jaar, na 10 jaar dienst, terug te trekken als senior vice-president, algemeen juridisch adviseur en secretaris van het bedrijf. Het bedrijf heeft eveneens aangekondigd dat James E. Thompson, 45 jaar oud, bij Chiquita is gekomen om dienst te doen als senior vice-president en Chief Compliance Officer. Hij zal zetelen in het managementcomité van het bedrijf en hij zal verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse werking van het nalevings- en ethisch beleid van het bedrijf. Op 1 juli zal de heer Thompson de heer Olson opvolgen als algemeen juridisch adviseur en secretaris en zal hij verantwoordelijk zijn voor de internationale, juridische afdeling van Chiquita.

"Bob heeft uitstekende diensten bewezen aan het bedrijf en hij was een uitstekende leider tijdens een periode met grote wijzigingen, waaronder de succesvolle financiële herstructurering en belangrijke overnames en ontmantelingen", aldus said Fernando Aguirre, voorzitter en CEO. "Bob heeft ons buitengewone zakelijke kennis en juridisch advies gegeven tijdens deze periode en wij zullen zijn professionalisme missen. Gelukkig heeft Bob ermee ingestemd om bij het bedrijf te blijven tot het einde van dit jaar en James te helpen bij een vlotte en probleemloze overgang in de functie van algemeen juridisch adviseur."

De heer Thompson deed tot voor kort dienst als vice-president, algemeen juridisch adviseur en secretaris van de groep bij McLeodUSA, Inc., een van de grootste onafhankelijke en competitieve leveranciers van telecommunicatiediensten in de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft activiteiten in 25 staten van de V.S. In deze functie stond hij aan het hoofd van de juridische afdeling van McLeodUSA en heeft er initiatieven voor corporate governance geïmplementeerd, waaronder de maatregelen voor naleving van de Sarbanes-Oxley Act. Hij was ook verantwoordelijk voor de naleving van wetten en bepalingen, waaronder het openbaar beleid van de federale regering en de Amerikaanse staten en de bevordering ervan.

"De ervaring van James bij de leiding van juridische afdelingen van grote vennootschappen, het ontwerp en de toepassing van doeltreffende programma's voor naleving en bestuur en zijn specifieke kennis van antitrust- en handelswetten in de V.S. en op internationaal gebied zullen van onschatbare waarde zijn bij onze blijvende inspanningen om van Chiquita een uitermate goed presterende organisatie te maken", aldus Aguirre.

"Chiquita is een fantastisch bedrijf dat al over een sterk juridisch team beschikt", aldus de heer Thompson. "Ik ben tevreden dat ik mijn kennis en ervaring zal kunnen inbrengen om de inzet van het bedrijf te behouden en te versterken bij het hanteren van de hoogste normen van naleving op wettelijk en ethisch vlak."

Voordat hij bij McLeodUSA begon te werken, was Thompson directeur en algemeen, juridisch medeadviseur bij de internationale juridische afdeling van Alticor, Inc. en was hij het hoofd van de juridische afdeling van de businessunit voor innovaties van het bedrijf. In deze functies was hij verantwoordelijk voor de juridische steun aan de internationale gelieerde bedrijven van Alticor over de hele wereld, ook wanneer het bedrijf nieuwe internationale markten aanboorde. Thompson heeft ook juridische ervaring opgedaan bij Jones, Day, Reavis & Pogue en werkte vijf jaar in het Brusselse kantoor van de firma. Daar was hij hoofdzakelijk betrokken bij complexe vennootschappelijke transacties met internationaal bereik, waaronder antitrust- en handelswetgeving.

Thompson behaalde een diploma van dokter in de rechten aan de University of Michigan Law School en een bachelor in geschiedenis aan de University of Michigan. Hij was de eerste Amerikaan die als griffier stage mocht lopen bij het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Thompson is lid van de balie van de staat Illinois en het District of Columbia.

Chiquita Brands International, Inc. (http://www.chiquita.com) is een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en bereide groenten en fruit van hoge kwaliteit die met het kwaliteitsmerk Chiquita(R), Fresh Express(R) en andere gerelateerde handelsmerken worden verkocht. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In juni 2005 nam Chiquita Fresh Express over, het toonaangevende Amerikaanse bedrijf voor bereide slaatjes, een snel groeiende voedselcategorie voor retailers in de kruidenierssector, voedselleveranciers en quick-service-restaurants.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.