Chiquita kondigt veranderingen aan in het management van Fresh Express met als doel het senior team te verbreden en versterken

15 Jul, 2005, 00:16 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, July 14 /PRNewswire/ --

- Tanios E. Viviani verkozen als president

- Mark Drever zal deelnemen aan management commissie van Chiquita

- Senior managers nemen grotere rol op zich

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag een aantal veranderingen aangekondigd in het senior management, waaronder de verkiezing door de raad van bestuur van Tanios E. Viviani, 44, als president van het vorige maand overgenomen bedrijf Fresh Express. Fresh Express is de Amerikaanse marktleider in kant-en-klare salades, een snelgroeiende voedingscategorie voor kruideniers en supermarkten, aanbieders van voedingsproducten en snelservice restaurants. Viviani trad in 2004 als vice president in dienst bij Chiquita Fresh Cut Fruit. Hij heeft de taak op zich genomen die voorheen werd uitgeoefend door Mark Drever. Drever zal overstappen naar Chiquita om deel te nemen in de management commissie van Chiquita, waarbij hij assistentie verleent gedurende de overgangsperiode en hij de algemene strategische richting voor producten met toegevoegde waarde in goede banen zal leiden.

'Vanaf het moment dat Tanios in dienst trad bij Chiquita heeft hij een bijdrage geleverd aan de veranderingen in de bedrijfsvoering bij Chiquita Fresh Cut Fruit en heeft hij ervoor gezorgd dat dit bedrijf zich kon toeleggen op het verkrijgen van een leidinggevende positie in het Midwesten van de Verenigde Staten,' zei Fernando Aguirre, voorzitter en chief executive officer. 'Tanios heeft daarnaast een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van onze duurzame groeistrategie en is hij nauw betrokken geweest bij de overname van Fresh Express, waarbij hij de integratie en het due diligence-team leidde.'

Aguirre ging verder, 'Tanios heeft een uitzonderlijke achtergrond waarmee hij, samen met Marks senior counsel en strategische ondersteuning, ons in staat zal stellen het verkregen succes en het momentum bij Fresh Express op een hoger niveau te plaatsen en nieuwe manieren te vinden om dit bedrijf te laten groeien. Tanios heeft zichzelf bewezen met brand management en bedrijfsvoering, het opzetten van efficiënte logistieke structuren, het onderhandelen over strategische allianties en het samenstellen van doeltreffende marketingplannen.'

'Ik heb plezier in dit bedrijf en ik ben blij dat ik mijn actieve, dagelijkse betrokkenheid kan reduceren om uiteindelijk een senior strategische rol te vervullen bij Chiquita,' zei Drever. 'Ik heb Fernando, Tanios en de rest van het senior team van Chiquita goed leren kennen en ik ben blij dat ik een bijdrage kan leveren aan een soepele transitie en dat mijn inzichten en praktische kennis betreffende producten met toegevoegde waarde kunnen leiden tot de versterking en groei van het bedrijf.'

'Ik ben in het bijzonder zeer gelukkig dat Mark heeft ingestemd met de deelname in de management commissie, met de assistentie tijdens de transitie én met onze gecombineerde strategische richtingen voor fresh-cut,' zei Aguirre. 'Hij heeft een rijkdom aan ervaring en biedt ongeëvenaarde inzichten die cruciaal zijn voor het succes van ons bedrijf. We zien zijn voortdurende advies en counsel tegemoet.'

Versterking en verbreding van het Fresh Express managementteam

Ook heeft Chiquita het managementteam van Fresh Express benoemd, waarvan alle deelnemers direct verantwoording afleggen aan Viviani. 'Ik heb het geluk over zo'n bekwaam en ervaren team van leidinggevenden te beschikken dat mij assisteert bij de integratie van onze twee bedrijven,' zei Viviani.

'Ik heb al een aantal gevallen waargenomen waarop we onze complementaire, 'best-in-class' bedrijfspraktijken en bedrijfseigen technologieën effectief kunnen toepassen om waarde toe te voegen,' zei Viviani. 'Ik heb er alle vertrouwen in dat we het volledige potentieel van de vereniging van onze twee organisaties kunnen realiseren op een manier die de consument- en klanttevredenheid zal vergroten en waardoor superieure bedrijfsprestaties geleverd zullen worden in een veelbelovende groeicategorie.'

Brian McLaughlin zal aanblijven als chief financial officer van Fresh Express. Scott Komar, executive vice president, zal nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen voor de operationele groep. Rich Berry, vice president business management, Jim Gallagher, senior vice president verkoop, en Jeff Lemmon, ook vice president business management, zullen hun functies behouden en hun verantwoordelijkheden betreffende verkoop, marketing en bedrijfsmanagement uitbreiden. Jim Lugg zal zijn functie als president voortzetten bij TransFRESH. John Johnston, vice president groeimarkten, die momenteel de operationele leiding heeft over verse fruitproducten bij Fresh Express, zal de toegenomen verantwoordelijkheden betreffende de bedrijfsvoering en integratie van verse fruitproducten van beide organisaties onder de kwaliteitsnaam Chiquita op zich nemen.

Chiquita heeft daarnaast aangekondigd dat Susan Ajeska en Margaret Scattini, respectievelijk executive vice president bedrijfsvoering/voedingsveiligheid en marketing/bedrijfsmanagement, vrijwillig hebben besloten niet langer in fulltime dienstverband te blijven maar het bedrijf te ondersteunen als parttime adviseurs. 'We zijn zeer dankbaar dat zowel Mark als Susan en Margaret een blijvende bijdrage zal leveren met hun aanzienlijke, gecombineerde expertise en inzichten als ze zich zullen richten op verschillende, meer strategische rollen binnen het bedrijf als wij verdergaan,' zei Viviani.

Viviani heeft meer dan 23 jaar professionele ervaring. Hij is zijn carrière begonnen als assistent operations manager bij een pastafabriek in Brazilië, waar hij zich later bezighield met verkoop en marketing. Vervolgens trad hij in dienst bij Procter & Gamble als assistent brand manager in Puerto Rico en gedurende zijn 16 jaar bij P&G heeft hij verschillende functies bekleedt variërend van marketing, verkoop, reclame en algemeen management in de Verenigde Staten, China en Brazilië.

Viviani was een belangrijke leider voor Procter & Gamble in zowel China als Brazilië. Hij heeft bovendien het eerste servicebedrijf in de Verenigde Staten opgericht en namens het bedrijf een wereldwijde alliantie van fabrikanten geleid in Noord-Amerika, Europa en Japan.

Viviani heeft economie gestudeerd in Brazilië, zijn MBA behaald aan de University of Akron en hij is een Executive Scholar van Kellogg Graduate School of Management, Northwestern University.

Chiquita Brands International, Inc. (www.chiquita.com) is een toonaangevend internationaal bedrijf dat zich bezighoudt met de marketing en distributie van hoogwaardige verse en verwerkte producten zoals verse fruitproducten die worden verkocht met het kwaliteitsmerk Chiquita(R) en aanverwante handelsmerken. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Chiquita heeft in juni 2005 Fresh Express(R), de Amerikaanse marktleider in kant-en-klare salades, een snelgroeiende voedingscategorie voor kruideniers en supermarkten, aanbieders van voedingsproducten en snelservice restaurants, overgenomen.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.