Chiquita levert tussentijdse bananenprijzen en volumegegevens voor tweede kwartaal 2007

13 Jun, 2007, 21:22 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, June 13 /PRNewswire/ --

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) gaf vandaag een tussentijdse update voor het tweede kwartaal van 2007, inclusief Chiquita bananen en Fresh Express, met verkregen meerwaarden van slaprijzen en volumes voor april en mei 2007 in respectievelijk haar bananen, salade en gezonde snacks segmenten.

Bananensegment
                    Een jaar op jaar verandering in percentage (1)
                     april - mei 2007 vs. april - mei 2006
                                                               % van totaal
    CHIQUITA BANANAS              Prijzen       Volume (2)   verkochte volume

Europese kernmarkten (3)
      Op basis van U.S. dollar (4)  +7 %          -4 %            37 %
      Op basis van lokale valuta    -1 %

Noord-Amerika                    0 %          +8 %            43 %

Azië/Stille Zuidzeegebied en
     het Midden-Oosten (5)          +5 %         -17 %            12 %

Handelsmarkten                 -11 %        +293 %             8 %

(1) Deze statistieken behoeven niet kenmerkend te zijn voor toekomstige
        resultaten.
    (2) De totale volume van het verkochte, is inclusief alle bananensoorten,
        waaronder 'Chiquita to Go', Chiquita minis, organische bananen en
        meelbananen.
    (3) Tot de Europese 'kernmarkten' van het bedrijf behoren ook de
        lidstaten van de Europese Unie (met uitzondering van nieuwe
        leden als Roemenië en Bulgarije, die nog steeds in de 'handels-
        markten' genoteerd worden), Zwitserland, Noorwegen en IJsland.
    (4) Prijzen op basis van US dollar omvatten niet de impact van
        hedging.
    (5) In deze regio handelt het bedrijf voornamelijk via joint
        ventures, en wordt bijna alles in US dollar gefactureerd.

De prijzen van bananen in de Europese kernmarkten van het bedrijf, toonden een jaar op jaar daling van 1 procent, op basis van plaatselijke valuta (een stijging van 7 procent op basis van de US dollar). Dit reflecteerde de voortgezette impact van de regulerende veranderingen van de Europese Unie die op 1 januari 2006 doorgevoerd zijn. Deze veranderingen resulteerden in een toename de industrievolume en prijsconcurrentie. Het volume van de verkochte producten binnen de Europese kernmarkten, nam met 4 procent af, wegens de strategische vastberadenheid van het bedrijf om zich op lucratieve volume te concentreren alsmede het vasthouden van haar eerste plaats op deze markten.

De prijzen van bananen in Noord-Amerika behielden een vaste jaar op jaar waarde. Hoewel de basiscontractprijzen stegen, werd deze verbetering gedeeltelijk geneutraliseerd door lagere prijzen op de locomarkt en lagere jaar op jaar prijsverhogingen die gekoppeld waren aan de brandstofprijsindex van derden. Het aantal bananen die in die regio verkocht werden, steeg met 8 procent. Dit weerspiegelt een distributiestijging bij diverse klanten in de top 25, alsmede het herstel van het bedrijf na de weersgerelateerde ontwrichting in het voorafgaande jaar.

In Azië/Stille Zuidzeegebied en het Midden-Oosten, nam de jaar op jaar prijsaanduiding met 5 procent toe, op basis van US dollar, voornamelijk ten gevolge van een belangrijke verbetering in de plaatselijke prijsaanduiding in Japan. Dit werd echter gedeeltelijk geneutraliseerd door de ongunstige wisselkoersen van de dollar en de yen. Het volume in deze regio, daalde met 17 procent, hoofdzakelijk wegens leveringsbeperkingen in de Filippijnen, die lagere opbrengsten van fruit van hoge kwaliteit tot gevolg had.

In de handelsmarkten van het bedrijf, die voornamelijk uit Europese en Mediterrane landen bestaat die niet tot de Europese Unie behoren, spiegelt een jaar op jaar prijsafname af van 11 procent op de overgang van Turkije in 2007, naar een verplichting om het hele jaar door diensten te verlenen. In aanvulling daarop, werd de toename in het volume binnen deze regio, ook aangedreven door de aanwezigheid van het bedrijf in Turkije, gedurende het hele jaar.

Salade- en gezonde snacksegment

Een jaar op jaar verandering in percentage (1)
                     april - mei 2007 vs. april - mei 2006

FRESH EXPRESS KLEINHANDEL
    SALADES MET VERKREGEN
    MEERWAARDE                   Netto-opbrengst per kist   Volume

Noord-Amerika                        0 %                  +1 %

(1) Deze statistieken zijn behoeven niet kenmerkend te zijn voor
        toekomstige resultaten.

In het salade- en gezonde snacksegment, steeg de totale volume van de salade kleinhandel met verkregen meerwaarde binnen een periode van twee maanden in een jaar op jaar periode, met 1 procent. Sinds medio september 2006, werden de Fresh Express transacties van het bedrijf beïnvloed door consumenten die bezorgd zijn over de veiligheid van verse spinazie en andere verpakte bladgroenten in de Verenigde Staten, ondanks het feit dat de Food and Drug Administration (FDA) in de Verenigde Staten geen enkel geval van zieke consumenten bevestigde, die verband hield met de Fresh Express producten. Zoals eerder aangegeven, verwacht het bedrijf gedurende minimaal het derde kwartaal van 2007, een voortzetting van de verkoopafname en een afname van de marge, welke te wijten is aan de consumenten die zich sorgen maken over de veiligheid van de verpakte saladeproducten. De netto-opbrengst per kist bleef bij de jaar op jaar verandering, onveranderd.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Met een jaar op jaar omzet van circa 4,5 miljard US dollar is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende internationale verkoper en distributeur van verse en voedselproducten met verkregen meerwaarde, van hoge kwaliteit. Van energierijke bananen en ander fruit tot voedzame en makkelijk te consumeren salades. De producten en diensten van het bedrijf zijn bedoeld om het hart en de glimlach van consumenten over de hele wereld te winnen, door hen te laten genieten van gezonde, verse voeding. Het bedrijf verkoopt producten met de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 25.000 mensen in dienst in meer dan 70 landen wereldwijd. Voor meer informatie gaat u naar onze website op http://www.chiquita.com.

Dit persbericht bevat bepaalde verklaringen die door de Private Securities Litigation Reform Act van 1995 als "vooruitziende verklaringen" beschouwd worden. Deze verklaringen zijn onderworpen aan een aantal veronderstellingen, risico's en onzekerheden waarvan de meeste buiten de controle van Chiquita staan, inclusief de impact van de omzetting naar een enkel tarief bij de structuur van bananenimport in de Europese Unie in 2006; ongewone weersomstandigheden; industriële- en concurrentievoorwaarden; financiering; invloed op de industrie door terugname van producten; de gebruikelijke risico's die gepaard gaan met wereldwijde voedselproducenten, waaronder de impact van product- en goederenprijzen, voedselveiligheid, schommelingen in wisselkoersen, overheidsregelingen, arbeidsverhoudingen, belastingen, gewasrisico's, politieke labiliteit en terrorisme; en de uitkomst van lopende onderzoeken en vorderingen tegen het bedrijf.

Vooruitziende verklaringen in dit persbericht, zijn geldig vanaf de publicatiedatum en zijn geen garantie voor toekomstige prestaties. De uiteindelijke resultaten kunnen geheel anders zijn dan de verwachtingen die in de vooruitziende verklaringen uitgedrukt of gesuggereerd worden, en het bedrijf verplicht zich niet enige van dit soort verklaringen te herzien. Bijkomende informatie over factoren die van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita is voorhanden in het SEC-archief, inclusief het jaarverslag op formulier 10-K, de kwartaalverslagen op formulier 10-Q en huidige rapporten op formulier 8-K.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.