Chiquita levert tussentijdse gegevens prijs en volume voor bananen en salades met toegevoegde waarde voor de kleinhandel voor derde kwartaal 2006

12 Sep, 2006, 19:58 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, September 12 /PRNewswire/ --

- Verbeteringen van jaar tot jaar voortgezet bij Fresh Express & in Noord-Amerikaanse banaanprijzen

- Bedrijf kreeg te maken met lagere bananenprijzen in Europese markten en handelsmarkten

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag informatie aangekondigd over prijzen en volumes van Chiquita-bananen en Fresh Express-salades met toegevoegde waarde voor juli en augustus 2006 in elk van zijn voornaamste markten.

Kernmarkten Europa

In de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en IJsland daalden de gemiddelde bananenprijzen van Chiquita met 17 procent op basis van lokale valuta (12 procent gedaald op basis van Amerikaanse dollars) in de eerste twee maanden van het derde kwartaal van 2006, vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. De lagere gemiddelde Europese prijzen in de periode juli-augustus 2006 reflecteren het onverwacht warme weer in vele delen van Europa, wat de consumentenvraag omlaag bracht, evenals de invloed van regulatorische veranderingen in de markt die hebben geresulteerd in een toename van concurrenten op de markt onderaan het prijsspectrum.

In januari 2006 heeft de Europese Commissie een nieuwe regulering geïmplementeerd voor de import van bananen in de Europese Unie. Het legt een tariefkoers op van 176 euro per ton (3,19 euro per doos) op bananen die zijn geïmporteerd uit Latijns-Amerika, meer dan de 75 euro per ton (1,36 euro per doos) onder het voormalige stelsel, en schrapt de quota die eerder van toepassing waren op de bananenimport uit Latijns-Amerika.

Het volume van bananen die het bedrijf in zijn Europese kernmarkten verkocht steeg in totaal met 11 procent in de periode juli-augustus 2006. Het bedrijf zette zijn strategische aandacht op de maximalisatie van verkopen van vruchten van hoge kwaliteit voort, waarbij 12 procent meer eersteklas bananen met het Chiquita-label werden verkocht, terwijl het volume van vruchten met een tweede label hoofdzakelijk gelijk was van jaar tot jaar.

Handelsmarkten

In juli-augustus 2006 steeg het volume bananen dat is verkocht in de handelsmarkten van het bedrijf, die bestaan uit Europese en Middellandse-Zeelanden die niet horen bij de Europese Unie, naar ongeveer 3,6 miljoen dozen ten opzichte van 0,9 miljoen dozen in de periode van twee maanden een jaar geleden, aangezien het bedrijf in deze markten significante hoeveelheden overtollige bananen verkocht van Midden-Amerikaanse producenten voor gemiddelde bananenprijzen die 21 procent lager lagen van jaar tot jaar.

Noord-Amerika

Gemiddelde bananenprijzen in de Verenigde Staten en Canada stegen met 10 procent in de eerste twee maanden van het derde kwartaal van 2006 ten opzichte van dezelfde periode het afgelopen jaar. De toename weerspiegelt voornamelijk succesvolle onderhandelingen van klanten contracten tegen hogere prijsniveaus en de invloed van het toeslagbeleid van het bedrijf, waarmee is begonnen in het vierde kwartaal van 2005, en dat is gekoppeld aan de gemiddelde marktprijs van brandstof voor zeeschepen.

Het volume bananen dat is verkocht in de regio was hoofdzakelijk gelijk, 1 procent omlaag van jaar tot jaar in de periode van twee maanden, aangezien het bedrijf herstelde van weersgerelateerde verstoringen die sinds eind 2005 van invloed waren op de bananentoevoer.

Aziatisch-Pacifische regio en het Midden-Oosten

Bananenprijzen in deze regio daalden met 11 procent op basis van Amerikaanse dollars in juli-augustus 2006, vergeleken met een jaar geleden. Het volume van bananen dat het bedrijf verkocht in de Aziatisch-Pacifische regio en het Midden-Oosten steeg met 20 procent van jaar tot jaar in de periode van twee maanden, voornamelijk vanwege groei in markten buiten Japan.

Fresh Express-salades met toegevoegde waarde

In de handel in Fresh Express-salades met toegevoegde waarde van het bedrijf steeg het volume met 17 procent in de periode van twee maanden, aangezien distributie-opbrengsten en introducties van nieuwe product, waaronder de lancering van een nieuwe lijn salademixen, bleef zorgen voor de sterke groei van jaar tot jaar. Netto-inkomsten per geval stegen met 2 procent vergeleken met de periode een jaar geleden.

Met jaarlijkse inkomsten van meer dan 4 miljard USD is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende internationale handelaar en distributeur van verse voedselproducten en voedselproducten met toegevoegde waarde van hoge kwaliteit - van energierijke bananen en andere vruchten tot voedingsrijke mixen van gerieflijke groene salades. De producten en diensten van het bedrijf zijn ontworpen om de harten en glimlachen te winnen van consumenten op de wereld door hen te laten genieten van gezond vers voedsel. Het bedrijf brengt zijn producten op de markt onder de eersteklas merken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 25.000 mensen in dienst die wereldwijd actief zijn in meer dan 70 landen. Bezoek voor meer informatie onze website op www.chiquita.com.

Dit persbericht bevat bepaalde verklaringen die "vooruitziende verklaringen" zijn binnen de betekenis van de Private Securities Litigation Reform Act uit 1995. Deze verklaringen zijn onderhevig aan een aantal aannamen, risico's en onzekerheden, waarvan vele buiten de controle van Chiquita liggen, inclusief de invloed van de overschakeling in 2006 naar een zuiver tarifair stelsel voor de import van bananen in de Europese Unie; ongebruikelijke weersomstandigheden; industriële en concurrerende omstandigheden; financiering; de gebruikelijke risico's die voedselbedrijven wereldwijd ervaren, zoals de invloed van prijzen voor producten en goederen, fluctuaties in valutakoersen, overheidsreguleringen, werkverhoudingen, belastingen, oogstrisico's, politieke instabiliteit en terrorisme; en de uitkomst van hangende overheidsonderzoeken en claims waarbij het bedrijf betrokken is.

In dit persbericht gemaakte vooruitziende verklaringen gaan uit van op de datum gemaakt en zijn geen garanties voor toekomstige prestaties. Eigenlijke resultaten of ontwikkelingen kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen die zijn uitgedrukt of geïmpliceerd in de vooruitziende verklaringen, en het bedrijf neemt geen verplichting op zich om zulke verklaringen aan te passen. Aanvullende informatie over factoren die van invloed zouden kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita is gevoegd bij de SEC-dossiers, inclusief het Jaarlijks Rapport op Form 10-K, Kwartaalrapporten op Form 10-Q en Huidige Rapporten op Form 8-K.

BEWIJS:

Verandering percentage van jaar tot jaar(1)
                    juli-augustus 2006 t.o.v. juli-augustus 2005

CHIQUITA-BANANEN

Prijzen         Volume
    Europese Kernmarkten (2)
      Basis Amerikaanse dollar (3)         -12%            +11%
      Lokale valuta                        -17%

Noord-Amerika                          +10%             -1%
    Aziatisch-Pacifisch en Midden-Oosten (5)
    Basis Amerikaanse dollar (4)           -11%            +20%

KLEINHANDEL SALADES MET TOEGEVOEGDE WAARDE FRESH EXPRESS

Netto-inkomsten
                                        Per geval          Volume

Noord-Amerika                          +2%              +17%

(1) Deze statistieken hoeven geen indicatie te vormen van toekomstige
        resultaten.
    (2) De 25 landen van de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en
        IJsland.
    (3) Bij prijzen op basis van Amerikaanse dollars is de invloed van
        hedging niet meegenomen.
    (4) De meeste handel van het bedrijf in deze regio wordt gefactureerd
        in Amerikaanse dollars.
    (5) Het bedrijf is in deze regio voornamelijk actief via joint-ventures.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.