Chiquita levert tussentijdse prijs- en volumeinformatie voor eerste kwartaal 2007

21 Maa, 2007, 12:54 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, March 21 /PRNewswire/ --

- De prijsaanduiding van bananen behoudt redelijk positieve trend & volumes herstellen zich na impact van de storm van vorig jaar -

- Prijsaanduiding van Fresh Cut daalt wegens toegenomen promotie om het vertrouwen van de consument op te wekken -

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) leverde vandaag een tussentijdse update voor het eerste kwartaal van 2007, inclusief prijzen en volumes van Chiquita bananen en Fresh Express sla met toegevoegde waarde voor januari en februari 2007 in respectievelijk zijn Banana en Fresh Cut- afdelingen.

Banana-afdeling
                 Verandering in jaar op jaar percentage(1)
         Januari - februari 2007 tegenover januari - februari 2006

CHIQUITA BANANAS             Prijzen     Volume     % van totaal
                                                       verkocht volume

Europese kernmarkten(2)
     Op basis van US dollar(3)      +6%        +4%           40%
     Op basis van lokale valuta     -2%
    Noord-Amerika                   +1%        +9%           40%

Azië/Pacific en
    het Midden-Oosten(4)            +6%        -9%           13%

Handelsmarkten                  -1%      +129%            7%

(1)  Deze statistieken zijn niet kenmerkend voor toekomstige
         resultaten.
    (2)  Tot de Europese "kern"-markten van het bedrijf behoren ook de
         lidstaten van de Europese Unie (met uitzondering van nieuwe
         leden Roemenië en Bulgarije, die nog steeds in de "handels"-
         markten genoteerd worden), Zwitserland, Noorwegen en Ijsland.
    (3)  Prijzen op basis van US dollar omvatten niet de impact van
         hedging.
    (4)  In dit gebied handelt het bedrijf voornamelijk via joint
         ventures en wordt bijna alles in US dollar gefactureerd.

Prijzen van bananen in de Europese kernmarkten van het bedrijf daalden jaar op jaar met 2 procent op basis van plaatselijke valuta (en steeg 6 percent op basis van US dollar). Dit weerspiegelt de aanhoudende impact van aanpassingen aan de EU-voorschriften, van toepassing sinds 1 januari 2006. Deze veranderingen hebben geleid tot een toename in de volume- en prijsconcurrentie in de industrie. Het viel het bedrijf op dat plaatselijke prijsaanduidingen in de AC 10-landen van Centraal- en Oost-Europa vooral beïnvloed werden door druk van zware kortingen aan de lage kant van het prijzenspectrum, terwijl plaatselijke prijsaanduidingen voor fruit van hoge kwaliteit in de traditionele 15 EU-landen jaar op jaar vrijwel gelijk bleef. Het volume dat het bedrijf in de Europese kernmarkten verkocht steeg met 4 procent omdat het bedrijf zijn positie als toonaangevend leverancier in deze markten kon behouden en vanwege het herstel van het bedrijf na de weersomstandigheden aan het einde van 2005 die een impact hadden op de voorraad in de eerste helft van 2006.

De prijzen van bananen in Noord-Amerika behielden hun positieve trend, ondanks een bescheiden jaar op jaar tarief. Hoewel de basiscontractprijzen stegen werd deze verbetering gedeeltelijk geneutraliseerd door lagere prijzen in locohandel en lagere jaar op jaar prijsverhogingen die te maken hadden met de brandstofprijsindex van derden. De hoeveelheid bananen die in het gebied verkocht werden steeg met 9 procent. Dit weerspiegelt de distributietoename bij een aantal klanten in de top 25 en het herstel van het bedrijf na de weersomstandigheden van het jaar daarvoor.

In Azië/Pacific en het Midden-Oosten steeg de prijsaanduiding jaar op jaar met 6 procent op basis van US dollar, voornamelijk ten gevolge van een belangrijke verbetering in de plaatselijke prijsaanduiding in Japan. Dit werd echter gedeeltelijk geneutraliseerd door de ongunstige wisselkoersen van de dollar en de yen. Het volume in dit gebied daalde met 9 procent, vooral wegens de ongunstige weersomstandigheden in de Filippijnen die een lagere opbrengst van fruit van hoge kwaliteit tot gevolg had.

In de handelsmarkten van het bedrijf, die voornamelijk uit Europese en Mediterraanse landen bestaat die niet bij de Europese Unie horen, werd de toename in het volume aangedreven door de groei in Turkije, waar het bedrijf in 2007 een verplichting aanging om het hele jaar door diensten te verlenen.

Fresh Cut-afdeling

Verandering in jaar op jaar percentage(1)
        Januari - februari 2007 tegenover januari - februari 2006

FRESH EXPRESS KLEINHANDEL
    SLAATJES MET               Netto-opbrengst per kist        Volume
    TOEGEVOEGDE WAARDE
      Noord-Amerika                     -3%                      +0%

(1)  Deze statistieken zijn niet kenmerkend voor toekomstige resultaten.

In de Fresh Cut-afdeling was het totale volume van slaatjes met toegevoegde waarde in de kleinhandel in deze periode van 2 maanden jaar op jaar gelijk. Hoewel de volumes in januari 2 percent stegen, beperkten de record vriestemperaturen in groeigebieden eerder dit jaar de voorraad onbewerkte producten, wat in februari een afname in volume tot gevolg had in heel de industrie. Bovendien werden de Fresh Express-ondernemingen van het bedrijf sinds half september beïnvloed door consumenten die zich zorgen maken over de veiligheid van verse spinazie en andere verpakte bladgroenten in de Verenigde Staten. De US Food and Drug Administration bracht nochtans geen enkel bevestigd geval van zieke consumenten in verband met producten van Fresh Express. De netto-opbrengst per kist daalde jaar op jaar met 3 procent wegens verhoogde promotieactiviteiten, ontworpen om het vertrouwen van de consument in deze categorie op te wekken.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Met een jaar op jaar omzet van circa 4,5 miljard US dollar is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende internationale verkoper en verdeler van verse en voedselproducten van hoge kwaliteit en toegevoegde waarde - van energierijke bananen en ander fruit tot voedzame en handig bereide slaatjes. De producten en diensten van het bedrijf zijn bedoeld om het hart en de glimlach van consumenten over de hele wereld te winnen door hen te laten genieten van gezonde, verse voeding. Het bedrijf verkoopt producten met de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 25.000 mensen in dienst in meer dan 70 landen wereldwijd. Ga voor meer informatie naar onze website op www.chiquita.com.

Dit persbericht bevat bepaalde verklaringen die door de Private Securities Litigation Reform Act van 1995 als "vooruitziende verklaringen" aanzien worden. Deze verklaringen zijn onderworpen aan een aantal veronderstellingen, risico's en onzekerheden en staan buiten de controle van Chiquita, inclusief de impact van de omzetting naar een enkel tarief bij de structuur van bananenimport in de Europese Unie in 2006; ongewone weersomstandigheden; industriële en concurrentievoorwaarden; financiering; invloed op de industrie door terugname van producten; gebruikelijke risico's die gepaard gaan met wereldwijde voedselproducenten, zoals de impact van product- en goederenprijzen, voedselveiligheid, schommelingen in wisselkoersen, overheidsregelingen, arbeidsverhoudingen, belastingen, gewasrisico's, politieke labiliteit en terrorisme; en het resultaat van lopende onderzoeken en vorderingen tegen het bedrijf.

De vooruitziende verklaringen in dit persbericht zijn geldig vanaf de publicatiedatum en zijn geen garantie voor toekomstige prestaties. De uiteindelijke resultaten kunnen geheel anders zijn dan de verwachtingen die in de vooruitziende verklaringen uitgedrukt of gesuggereerd worden en het bedrijf verplicht zich niet dit soort verklaringen te herzien. Bijkomende informatie over factoren die een invloed kunnen hebben op de financiële resultaten van Chiquita is beschikbaar in het SEC-archief, inclusief het jaarverslag op formulier 10-K, de kwartaalverslagen op formulier 10-Q en huidige rapporten op formulier 8-K.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.