Chiquita maakt organisatorische veranderingen bekend om marktgroeikansen te bevorderen

05 Okt, 2006, 18:25 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, October 5 /PRNewswire/ --

- Jeff Filliater, Scott Komar benoemd tot Global Product Leaders

- Richard M. Continelli benoemd tot President, Chiquita Fresh North America

- Manjit Singh bevorderd tot Chief Information Officer

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag een aantal organisatorische veranderingen bekendgemaakt die niet alleen bedoeld zijn om verdere vernieuwing en groei aan te moedigen in de belangrijkste productsegmenten van het bedrijf, nl. bananen en verwerkte salades, maar ook om pressie uit te oefenen met zogeheten 'cold-chain management' (beheer van temperatuurgecontroleerd transport) als een cruciaal mondiaal vermogen.

"De veranderingen die vandaag werden bekendgemaakt maken deel uit van onze doelstelling om een sterk presterende organisatie op te bouwen en werden ontworpen om ons voordeel te helpen halen uit marktgroeikansen," aldus voorzitter en algemeen directeur Fernando Aguirre. "In de eerste plaats zal het feit dat we nu twee hogere kaderleden hebben met bewezen ervaring die zich zullen concentreren op onze belangrijkste productsegmenten in alle geografische locaties ons helpen om beste praktijken toe te passen doorheen de organisatie, een duurzaam toevoerkanaal te ontwikkelen voor nieuwe producten voor elk segment en een groeiplatform te ontwikkelen op wereldvlak voor onze belangrijkste producten. In de tweede plaats is het van cruciaal belang naarmate onze toeleveringsketen complexer wordt, dat we ons concentreren op het creëren van efficiëntie en het verzekeren dat cold-chain management een cruciaal vermogen blijft. Wij zijn van mening dat de veranderingen die vandaag werden bekendgemaakt onze zakelijke activiteiten in deze cruciale gebieden verder zullen verstevigen en ons goed zullen positioneren om onze doelstellingen te bereiken."

Focus op mondiale productgroei en uitvoering

Het bedrijf heeft Jeff Filliater en Scott Komar benoemd tot nieuwe functies van mondiale productleiders. Filliater wordt vice-president mondiale strategieën voor bananen en zal rapporteert aan Bob Kistinger, voorzitter en bedrijfsdirecteur van Chiquita Fresh. Komar wordt vice-president mondiale strategieën voor salades en rapporteert aan Tanios Viviani, voorzitter van Fresh Express.

Filliater, die eerder senior vice-president was bij Chiquita Fresh North America, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de bananenactiviteiten van Chiquita, waaronder het opzetten van een groeiplatform en een innovatietoevoerkanaal voor bananenproducten met hogere marges en toegevoegde waarde en het toepassen van beste praktijken in alle geografische locaties. Als mondiaal productleider voor de salades wordt Komar, die eerder operationeel vice-president was bij Fresh Express, verantwoordelijk voor de groeistrategie van het bedrijf in de categorie verwerkte salades, inclusief de ontwikkeling van een bedrijfsmodel per geografische locatie om de salade- activiteiten van het bedrijf uit te breiden naar nieuwe markten.

"Wij geloven dat het voorzien van mondiale productondersteuning onze organisatie in staat zal stellen om groeikansen te benutten en onze mondiale leiderspositie in deze twee cruciale categorieën te bevorderen," merkte Dhr. Aguirre op. "Wij hebben er alle vertrouwen in dat de ervaring en het leiderschap van Jeff en Scott hen in hun nieuwe functies in staat zullen stellen om tastbare voordelen te leveren voor onze organisatie," aldus nog Dhr. Aguirre.

Nu Filliater overstapt naar een nieuwe functie, werd Richard M. Continelli, een veteraan met bijna 25 jaar ervaring in verpakte verbruiksgoederen, aangenomen als voorzitter van Chiquita Fresh North America. Continelli rapporteert aan Kistinger en wordt in deze functie verantwoordelijk voor het rendement en alle bedrijfsactiviteiten van Chiquita Fresh op de Noordamerikaanse markt.

"De ervaring van Rick in hogere verkoop- en marketingfuncties bij diverse vooraanstaande bedrijven uit de verpakte verbruiksgoederensector sluit mooi aan bij onze doelstelling om een consument-gedreven, innovatief en sterk presterend bedrijf te worden," aldus Dhr. Aguirre. "Zijn ervaring in het beheren van klanten, kanalen en categorieën vormt samen met zijn uitstekende leidinggevende kwaliteiten een waardevolle eigenschap die zal helpen bij de uitbreiding van onze Noordamerikaanse bedrijfsactiviteiten via nieuwe producten, kanalen en een nieuwe aanpak wat betreft klantrelaties. Ik heb er het volste vertrouwen in dat Rick de impuls zal voortzetten die Jeff en het Noordamerikaanse team hebben gegeven om Chiquita Fresh North America te helpen bij het bereiken van haar doelstellingen."

De afgelopen zeven jaar werkte Continelli bij Mars, Inc., hiervoor als vice-president verkoop bij de Masterfoods USA - Snackfood dochteronderneming in New Jersey, VS. Bij Mars was Dhr. Continelli verantwoordelijk voor de verkoop-, aandelen- en winstdoelstellingen van alle kanalen. Hij lanceerde een nieuw gezamenlijk planningproces dat topklanten verbindt met het managementproces voor innovatie en activiteiten van Mars. Daarnaast implementeerde hij een klantsegmenteringsproces dat gedifferentieerde diensten aanbiedt en zette hij een nieuw aanpassingskader op dat in hogere verkoop- en winstcijfers resulteerde.

Continelli's ervaring omvat tevens twee jaar als vice-president verkoop buitendienst bij Schering-Plough Healthcare Products en negen jaar bij RJR/Nabisco waar hij functies met toenemende verantwoordelijkheden bekleedde, van divisieverkoopmanager tot vice-president verkoop voor de centrale regio van de VS. Zijn verantwoordelijkheden omvatten de nationale SuperValu, Fleming en Walgreen winkelketens. Bij Nabisco deed hij uitgebreide ervaring op in het marketen van nieuwe producten, nationale/regionale handelsstrategieën en categoriemanagementprogramma's. Hij begon zijn carrière bij Nestle Frozen and Refrigerated Food Co. als verkoopmedewerker voor de detailhandel en klom op tot verkoopmanager voor het district Chicago. Continelli studeerde af met de hoogste onderscheiding van Boston University met een diploma Bachelor of Arts.

Het beste halen uit cold-chain management

In het kader van de strategische klemtoon die het bedrijf wil leggen op het uitblinken in cold-chain management, zal Waheed Zaman als senior vice- president van de afdeling mondiale toeleveringsketenorganisatie en inkoop zich voltijds toeleggen op de leiding van de mondiale toeleveringsketen van het bedrijf. Dhr. Zaman bekleedde eerder ook de functie van CIO naast zijn verantwoordelijkheden voor de toeleveringsketen. Aanvankelijk zullen zijn prioriteiten liggen in de efficiëntie van marktintern(e) transport en logistiek, het creëren van een uitgebreid netwerkvermogenplan en het ondersteunen van zogeheten co-manufacturing initiatieven. Dhr. Zaman zal zich hierbij eerst concentreren op het combineren van bepaalde activiteiten uit de toeleveringsketen die thans afzonderlijk worden uitgevoerd op de Noordamerikaanse markt. Later zal hij zijn focus uitbreiden naar andere geografische locaties.

Nu Dhr. Zaman zich gaat richten op de mondiale toeleveringsketen, werd Manjit Singh bevorderd tot Chief Information Officer. Dhr. Singh kwam in april jl. bij het bedrijf als vice-president Corporate Information Technology. In zijn nieuwe rol zal Dhr. Singh in het comité van beheer van het bedrijf zetelen en aan Dhr. Aguirre rapporteren. Hij wordt verantwoordelijk voor alle facetten van de mondiale commerciële en innovatiesystemen, infrastructuur- en applicatiediensten, de hoofdplanning en architectuur, webapplicaties en informatievoorziening van Chiquita.

"Zowel informatietechnologie van wereldniveau als superieur cold-chain management is van essentieel belang voor ons succes. Het verheugt ons dan ook twee professionals met bewezen ervaring te hebben die zich zullen concentreren op de weg naar de toekomst in deze twee gebieden," aldus Dhr. Aguirre. "Onder het leiderschap van Dhr. Manjit zal IT verder een cruciale rol blijven spelen in het bevorderen van onze innovatie-, groei- en kostenbesparingsinitiatieven. Het verheugt ons verder ook dat de volledige focus van Waheed zal liggen op het aansturen van de efficiëntie van de toeleveringsketen en het verzekeren dat cold-chain management een cruciaal vermogen blijft."

Dhr. Singh stapte over naar Chiquita van Gilette in Singapore waar hij vier jaar directeur was van de bedrijfssystemen voor de regio Asia Pacific en regionaal chief information officer. Hij verenigde drie losstaande IT organisaties in een enkele eenheid die verantwoordelijk werd voor alle IT activiteiten in de regio Asia Pacific. Daarnaast ontwikkelde hij een regionaal projectmanagement kantoor en stuurde hij de opstelling van een specifiek op de behoeften van Asia Pacific afgestemd projectontwikkeling- en goedkeuringproces waarin het Six Sigma concept werd opgenomen en had hij de leiding over de regionale SAP, JDE en Fourth Shift Enterprise Resource Planning teams.

Voor hij bij Gilette kwam, werkte Dhr. Singh in Cincinnati als Chief Information Officer bij een bedrijf dat werd overgenomen door Broadwing, een organisatie die vaste lijnen, draadloze verbindingen, Internet, e-commerce en hosting services aanbood over heel de Verenigde Staten. Toen hij bij Broadwing dochteronderneming ZoomTown kwam, werd hij directeur strategische allianties. In deze functie was hij ondermeer verantwoordelijk voor de leiding over een fonds voor risicodragende kapitaaluitgaven en het afhandelen van fusies en overnames.

Eerder werkte Dhr. Singh bij Procter & Gamble in Cincinnati waar hij functies vervulde van systeemanalist tot sectiemanager. Zijn prestaties omvatten ondermeer de lancering van de eerste officiële wereldwijde P&G corporate website. Verder legde hij ook de grondslagen van de Internet e- commerce- en marketinginspanningen van het bedrijf. Hij behaalde het diploma van Bachelor of Science in wiskunde en computerwetenschappen aan de State University of New York at Binghamton en een Master of Science in computerwetenschappen aan Indiana University.

Informatie over Chiquita Brands International

Met jaarlijkse inkomsten van meer dan 4 miljard USD, is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een leidinggevende internationale marketeer en distributeur van bananen en overige verse en verwerkte voedingsproducten - van energierijke bananen en andere fruitsoorten tot voedzame combinaties van handige groene salades. De producten en diensten van het bedrijf zijn ontwikkeld om met onze gezonde, verse voedingsmiddelen de harten te verwarmen en een glimlach op het gezicht te brengen van consumenten wereldwijd. Het bedrijf verkoopt haar producten onder de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere gerelateerde handelsmerken. Chiquita telt wereldwijd ongeveer 25.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 70 landen over de hele wereld. Bijkomende informatie vindt u op onze website, www.chiquita.com.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.