Chiquita maakt tussentijdse bananenprijzen en -volumes bekend voor tweede kwartaal 2004

17 Jun, 2004, 15:58 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, June 17 /PRNewswire/ -- Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag regionale informatie over bananenprijzen en -volumes bekengemaakt voor de eerste twee maanden van het tweede kwartaal van 2004.

Chiquita heeft traditioneel de Europese prijszetting bekendgemaakt in twee delen: (1) "Europese kernmarkten" bestaande uit 15 landen van de Europese Unie voor 1 mei 2004, samen met Noorwegen en Zwitserland, en (2) "handelsmarkten" met landen in Oost- en Centraal-Europa en het Middellandse-Zeegebied. Zoals bekend traden op 1 mei jl. 10 Oost- en Centraal-Europese landen toe tot de Europese Unie. Deze landen vallen nu onder het bananenquota en -tariefsysteem van de EU en maken deel uit van de door Chiquita bepaalde handelsmarktengroep. Om lezers te assisteren bij de vergelijking met periodes van het vorige jaar, heeft het bedrijf besloten om de prijstrends in dit persbericht alsnog afzonderlijk te vermelden voor de kern- en handelsmarkten.

In de Europese kernmarkten stegen Chiquita's gemiddelde bananenprijzen met 4 percent op basis van de Amerikaanse dollar tijdens de twee eerste maanden van het tweede kwartaal van 2004. Dit percentage is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De stijging werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de sterkere euro. Op basis van locale valuta vormt dit echter een prijsdaling van 5 percent in vergelijking met dezelfde markten een jaar geleden. Het volume bananen dat door het bedrijf werd verkocht in de Europese kernmarkten daalde met 4 percent tijdens de twee eerste maanden van het kwartaal in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Op de handelsmarkten van het bedrijf in Oost- en Centraal-Europa evenals het Middellandse-Zeegebied stegen de gemiddelde bananenprijzen met 22 percent op basis van de Amerikaanse dollar in vergelijking met vorig jaar. De plaatselijke bananenprijzen in deze landen stegen met 13 percent in vergelijking met vorig jaar. Het volume in deze landen daalde 26 percent, hoofdzakelijk omdat het bananenquotasysteem werd uitgebreid tot de 10 nieuwe lidstaten van de Europese Unie.

De bedrijfskosten voor hedging zijn niet inbegrepen in de prijswijziging op basis van de Amerikaanse dollar voor de Europese markten.

In Noord-Amerika daalden de gemiddelde bananenprijzen van het bedrijf 1 percent en steeg het volume met 3 percent in de eerste twee maanden van het tweede kwartaal in vergelijking met vorig jaar. De volumestijging werd veroorzaakt door stijgingen in de contracten met vaste prijzen.

In Azië stegen de bananenprijzen 11 percent op basis van de Amerikaanse dollar tijdens de twee eerste maanden van het tweede kwartaal van 2004 in vergelijking met vorig jaar. De plaatselijke bananenprijzen in Azië stegen 6 percent. Het bedrijf heeft haar groeipositie in deze regio verder versterkt, waardoor het volume bananen dat het bedrijf verkocht in Azië tijdens de twee eerste maanden van het tweede kwartaal 12 percent steeg in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Onderstaande tabellen 1 en 2 bieden een samenvatting van Chiquita's prijs- en volumegegevens. Tabel 1: Gemiddelde bananenprijzen van het bedrijf, regionaal, van jaar tot

jaar procentuele wijziging, 2004 tegenover 2003

Regio                                             1st kwart. april/mei

Noord-Amerika                                        -6%       -1%

Europese kernmarkten
       Op basis van de Amerikaanse dollar                  7%        4%
       Plaatselijke valuta                                -8%       -5%

Centraal- en Oost-Europa/Middellandse-Zeegebied
       Op basis van de Amerikaanse dollar                  5%       22%
       Plaatselijke valuta                               -11%       13%

Azië
       Op basis van de Amerikaanse dollar                  8%       11%
       Plaatselijke valuta                                 3%        6%

Tabel 2: Bananenvolume van het bedrijf, regionaal, van jaar tot jaar,
                 procentuele wijziging, 2004 tegenover 2003

Regio                                             1st kwart. april/mei

Noord-Amerika                                         3%        3%

Europese kernmarkten                                 -2%       -4%

Centraal- en Oost-Europa/Middellandse-Zeegebied       3%      -26%

Azië                                                 31%       12%

Chiquita Brands International is een vooraanstaande internationale handelaar, producent en distributeur van kwaliteitsbananen en andere verse groenten en fruit, welke hoofdzakelijk worden verhandeld onder de eersteklas merknaam Chiquita (R). Het bedrijf is één van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Noord-Amerika en Europa. Het bedrijf distribueert en verhandelt tevens versgesneden fruit en andere merkproducten met toegevoegde waarde. Meer informatie is beschikbaar op www.chiquita.com .

Web site: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.