Chiquita meldt sterke resultaten tweede kwartaal 2008

07 Aug, 2008, 05:13 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, August 7 /PRNewswire/ --

-- Prijs- en kostenbesparingen blijven hogere kosten ruim compenseren --

-- Bedrijf houdt de verwachting dat het volledige jaar 2008 een sterke verbetering zal tonen ten opzichte van een jaar geleden --

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag zijn financiële en bedrijfsresultaten uitgegeven voor het tweede kwartaal van 2008. Voor doorlopende activiteiten heeft het bedrijf een netto-omzet gemeld van US$ 1 miljard, t.o.v. het voorgaande jaar 6 procent omhoog, en inkomsten van US$ 59 miljoen of US$ 1,31 per verwaterd aandeel, vergeleken met US$ 5 miljoen of US$ 0,12 per verwaterd aandeel in die periode een jaar geleden. Inclusief de resultaten van gestaakte activiteiten heeft het bedrijf een inkomen gemeld van US$ 62 miljoen of US$ 1,37 per verwaterd aandeel. Het kwartaal van 2008 omvat ander inkomen, exclusief belasting, van US$ 6 miljoen of US$ 0,13 per verwaterd aandeel uit de resolutie van een claim die is gerelateerd aan een niet aan inkomen gerelateerde belastingteruggaaf en het kwartaal 2007 omvatte een toeslag van US$ 3 miljoen of (US$ 0,07) per verwaterd aandeel, gerelateerd aan de verrekening van het Amerikaanse antitrustgeding.

"Ik ben zeer verheugd over onze sterke resultaten van het tweede kwartaal, die onze beste kwartaalprestatie in drie jaar tijd aangeven," zei Fernando Aguirre, voorzitter en algemeen directeur. "Ons vermogen t.o.v. het voorgaande jaar verbeteringen te leveren, ondanks ongekende kostenverhogingen, is een bewijs van de kracht van ons bedrijf, de diversiteit van onze productenportfolio en onze strategie om winstgevende groei aan te sturen. We zijn er in het bijzonder verheugd over dat onze prijsstellingsmethode en aandacht voor winstgevendheid voor het vierde achtereenvolgende kwartaal de prestatie en de vaart van ons bananensegment heeft verbeterd. We zijn echter teleurgesteld over de huidige prestatie van onze saladeactiviteiten en we zijn erop gericht plannen uit te voeren om onze salademarges met de tijd te verbeteren."

Dhr. Aguirre concludeerde: "Terwijl volatiliteit op kwartaalbasis kenmerkend is door de seizoengebondenheid van onze industrie, houden we de verwachting dat we significant betere bedrijfsresultaten zullen bereiken over het volledige jaar. We blijven gericht op het agressief verbeteren van de winstgevendheid en het zorgvuldig investeren in de lancering van innovatieve producten om de wereldwijde leider in gezond vers voedsel te worden."

Alle financiële resultaten in dit persbericht gelden enkel voor doorlopende activiteiten, tenzij anders is vermeld. Omdat het bedrijf een definitieve overeenkomst heeft bereikt voor de verkoop van zijn dochteronderneming Atlanta AG, stellen de financiële verklaringen nu Atlanta AG voor als gestaakte activiteit, zoals eerder is aangekondigd. Er wordt vergelijkbare aanvullende historische informatie voor de zes recentste kwartalen en het volledige jaar dat is geëindigd op 31 december 2007 geleverd in Stuk H.

Alle bedragen zijn in Amerikaanse dollars, tenzij anders is genoteerd

SAMENVATTING TWEEDE KWARTAAL 2008

Q2         Q2           YTD           YTD
    ($  miljoenen)               2008       2007          2008          2007

Netto-omzet              $ 994,6     $ 934,0       $ 1930,1      $ 1839,2
    Bedrijfsinkomen           $ 72,4      $ 30,8        $ 129,2        $ 48,8
    Inkomen uit doorlopende
     activiteiten(1)          $ 59,5       $ 5,4         $ 91,9         $ 2,7
    Inkomen uit gestaakte
     activiteiten              $ 2,6       $ 3,2          $ 1,9         $ 2,5
    Netto-inkomen(1)          $ 62,1       $ 8,6         $ 93,8         $ 5,2

Bedrijfskasstroom        $ 121,4      $ 76,8        $ 108,8        $ 62,7
    Totale schuld            $ 873,7     $ 844,7
    Contant                  $ 202,7     $ 159,8

(1) Inclusief ander inkomen in het tweede kwartaal van 2008, exclusief belasting, van $ 6 miljoen of $ 0,13 per verwaterd aandeel, uit de resolutie van een claim die is gerelateerd aan een niet aan inkomen gerelateerde belastingteruggaaf en een toeslag in die periode een jaar geleden van $ 3 miljoen of ($ 0,07) per verwaterd aandeel, gerelateerd aan de verrekening van het Amerikaanse antitrustgeding.

-- Netto-omzet: Kwartaalomzet is voornamelijk gestegen wegens hogere bananenprijzen en een gunstige wisselkoers van de euro, waarbij de compensatie door een lager bananenvolume voornamelijk wordt weerspiegeld door beperkingen van de beschikbaarheid van het volume in de hele sector.

-- Bedrijfsinkomen: Bedrijfsinkomen per kwartaal is verbeterd t.o.v. het voorgaande jaar wegens hogere bananenprijzen op alle markten van het bedrijf, versterking van de euro en besparingen uit de herstructurering van het bedrijf. Hogere bananenprijzen in Europese kernmarkten en handelsmarkten zijn nog altijd toe te schrijven aan een beperkte voorraad tijdens het kwartaal, evenals de strategie van het bedrijf om eerder de hoge productkwaliteit en prijsdifferentiatie te behouden en te begunstigen dan het marktaandeel. Op de Noord-Amerikaanse markt waren de hogere bananenprijzen toe te schrijven aan verhogingen in basiscontractprijzen, aan brandstof gerelateerde toeslag van het bedrijf en de blijvende toeslag om de hogere kosten te mitigeren wegens een beperkte beschikbaarheid van volume in de hele sector. De positieve resultaten van de bananen zijn gedeeltelijk gecompenseerd door een zwakte in salades met toegevoegde waarde en een grotere investering in innovatie. Zie voor informatie over de netto-omzet en het bedrijfsinkomen over tweede kwartaal per segment Stuk A.

-- Bedrijfskasstroom: Bedrijfskasstroom bedroeg $ 121 miljoen voor het tweede kwartaal van 2008, in vergelijking met $ 77 miljoen voor het tweede kwartaal van 2007. De verhoging kwam voornamelijk door verbeteringen in het bedrijfsinkomen.

-- Totale schuld: De totale schuld van het bedrijf bedroeg op 30 juni 2008 $ 874 miljoen, $ 29 miljoen hoger dan een jaar geleden, voornamelijk wegens de emissie door het bedrijf van $ 200 miljoen aan converteerbare obligaties in februari 2008. Op 30 juni 2008 was de ratio van schuld naar kapitaal van het bedrijf 45 procent, vergeleken met het doel van het bedrijf op de lange termijn voor een ratio van schuld naar kapitaal van 40 procent. Zie Stuk F voor een gedetailleerd schuldenschema.

UPDATE VAN VERKOOP VAN ATLANTA AG

Op 13 mei 2008 ging het bedrijf een definitieve overeenkomst aan voor de verkoop van zijn volledige Duitse distributiebedrijf, Atlanta AG, aan UNIVEG Fruit and Vegetables BV ("UNIVEG") voor ongeveer $ 85 miljoen aan opbrengst, plus werkkapitaal en netto schuldaanpassingen. De opbrengst van de verkoop zal voornamelijk worden gebruikt voor een schuldvermindering. Door de transactie zal het bedrijf in staat worden gesteld zijn aandacht te vergroten op het leveren van gezond vers merkvoedsel aan consumenten wereldwijd, terwijl er doorlopende betrouwbare rijp- en distributiediensten van hoge kwaliteit van Chiquitabananen worden gegarandeerd op de Duitse, Oostenrijkse en Deense markten. Verwacht wordt dat de verkoop van Atlanta AG zal worden voltooid tijdens het derde kwartaal, na de voltooiing van een normale herziening door concurrentieautoriteiten van de EU.

Zoals eerder was aangekondigd, heeft het bedrijf bepaald dat de distributiehandel van basisproducten van Atlanta AG niet langer goed paste bij de strategie op de lange termijn van Chiquita om een winstgevende groei aan te sturen. Hoewel Atlanta AG in 2007 $ 1,2 miljard aan opbrengsten vertegenwoordigde van producten die niet van Chiquita zijn, zijn de resultaten niet significant voor het jaarlijkse bedrijfsinkomen van Chiquita in recente perioden. Chiquita verwacht dat de verkoop en het gerelateerde aangaan van de overeenkomst met UNIVEG van de rijp- en distributiediensten van bananen op de lange termijn zal resulteren in een aanwinst, evenals een eenmalig belastingvoordeel. Het bedrijf verwacht ook dat de verkoop en het gerelateerde gebruik van opbrengsten zullen bijdragen aan toekomstige inkomsten. Om te vergelijken heeft het bedrijf in Stuk H bepaalde historische financiële informatie geleverd, die Atlanta AG als gestaakte activiteit voorstelt voor de zes recentste kwartalen en het volledige jaar dat is geëindigd op 31 december 2007.

VOORUITZICHT

Het bedrijf houdt de verwachting dat het een significante verbetering zal genereren in de verkoop en het bedrijfsinkomen uit doorlopende activiteiten over het volledige jaar 2008, vergeleken met het volledige jaar 2007. Dit komt voornamelijk wegens contract- en marktprijsverhogingen en de voordelen van de herstructurering van het bedrijf, die verhogingen in industriële en andere productvoorraadkosten ruim compenseren. De schattingen van het bedrijf voor hogere industriële en andere productvoorraadkosten blijven dezelfde als zijn geleverd in de update van het bedrijf in het midden van het kwartaal in juni. Zoals eerder is aangekondigd, houdt het bedrijf de verwachting dat de balans van 2008 normale seizoenstrends volgt, inclusief een verlies in het derde kwartaal, ruwweg in lijn met het verlies dat is opgelopen in het derde kwartaal van 2007. De volgende grafiek somt, gebaseerd op huidige trends en marktprijzen, de schattingen van het management op over de invloed van bepaalde items op de resultaten van het bedrijf voor 2008.

Q1        Q2     Volledige jaar

Bruto rentelast(5)                      $ 17       $ 17          $ 67-72
    Netto rentelast(5)                      $ 16       $ 15          $ 57-62
    Euro hedgingkosten(6)                    $ 5        $ 6            $ 16

(1) Stelt verhogingen voor t.o.v. het voorgaande jaar voor items als aangekocht fruit, ruwe producten, meststoffen, bunkerbrandstof, scheepscharters, papier en hars.

(2) Stelt verhogingen voor t.o.v. het voorgaande jaar voor items als arbeid en materialen in de bananenproductie en saladeproductie, ontheffing en andere logistieke kosten.

(3) Verschil prijsstelling omvat de verbetering t.o.v. het voorgaande jaar op de bananen- en salademarkt van het bedrijf, evenals wisselkoersvoordelen van de euro.

(4) Omvat verschil t.o.v. het voorgaande jaar in het brandstofhedgingprogramma van het bedrijf, gebaseerd op de brandstofwisselportfolio van 2008 en markttermijnkoersen vanaf 30 juli 2008.

(5) Neemt een gemiddelde LIBOR-koers aan van 2,9 procent. Exclusief $ 9 miljoen aan uitgaven voor de afschrijving van uitgestelde financieringskosten, gerelateerd aan de herfinanciering van de kredietfaciliteit van het bedrijf in het eerste kwartaal van 2008.

(6) Gebaseerd op markttermijnkoersen vanaf 30 juli 2008, in relatie tot de hedgingportfolio van het bedrijf in 2008, die putopties in euro omvat op gemiddelde strikekoersen van $ 1,40 en verkochte callopties op gemiddelde strikekoersen van $ 1,56 per euro in december 2008.

Conferentiegesprek

Een conferentiegesprek om de resultaten van het tweede kwartaal van 2008 te bespreken, zal vandaag om 16.30 uur EDT beginnen en zal beschikbaar zijn via webcast op www.chiquita.com. Gratis toegang via de telefoon zal beschikbaar zijn door in de Verenigde Staten +1-888-224-1164 te bellen en +1-913-312-0974 vanaf internationale locaties. Een webcast en een audioherhaling van het gesprek zullen tot 14 augustus 2008 beschikbaar zijn op www.chiquita.com. Bel voor toegang naar de telefoonherhaling vanuit de Verenigde Staten +1-888-203-1112 en +1-719-457-0820 vanaf internationale locaties en voer de toegangscode 2041881 in. Een transcript van het gesprek zal na 31 juli zo snel mogelijk worden geplaatst en zal 12 maanden lang beschikbaar zijn op de website van het bedrijf.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Met jaarlijkse inkomsten van ongeveer $ 4 miljard uit doorlopende activiteiten is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een leidende internationale verkoper en distributeur van hoogwaardige verse voedselproducten met toegevoegde waarde -- van energierijke bananen en ander fruit tot voedzame kant en klare groene saladesmixen. Het bedrijf brengt zijn producten op de markt onder de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere gerelateerde handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 23.000 mensen in dienst die wereldwijd actief zijn in meer dan 70 landen. Bezoek voor meer informatie onze website op www.chiquita.com.

Verwachtingen

Dit persbericht bevat bepaalde verklaringen die "verwachtingen" zijn in de betekenis van de Private Securities Litigation Reform Act uit 1995. Deze verklaringen zijn afhankelijk van enkele aannamen, risico's en onzekerheden, waarvan vele buiten de controle van Chiquita liggen, waaronder: de gebruikelijke risico's die worden ervaren door wereldwijde voedselbedrijven, zoals voedselveiligheid, prijzen voor basisproducten en andere toevoeren, fluctuaties in wisselkoersen van valuta, overheidsreguleringen, industriële en concurrentievoorwaarden, arbeidsrelaties, belastingen, risico's met de oogst, politieke instabiliteit en terrorisme; veranderingen in de concurrentiesituatie na de conversie in 2006 naar een importregime van bananen met een enkel tarief in de Europese Unie; ongebruikelijke weersomstandigheden; toegang tot en kosten van financiering; het vermogen van het bedrijf om de kostenbesparingen en andere voordelen te bereiken die worden verwacht uit de herstructurering van 2007; het terugroepen van producten en andere gebeurtenissen die de industrie en het consumentenvertrouwen in de bedrijfsproducten beïnvloeden; het vermogen van het bedrijf de hangende verkoop van Atlanta AG te voltooien; en de uitkomst van hangende claims en overheidsonderzoeken die betrekking hebben op het bedrijf en de daarmee verband houdende legale en andere opgelopen kosten. In dit persbericht gemaakte verwachtingen gelden voor de gemaakte datum en zijn geen garantie voor toekomstige prestaties. Daadwerkelijke resultaten of ontwikkelingen kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen die zijn uitgedrukt of geïmpliceerd in de verklaringen en het bedrijf neemt geen enkele verplichting op zich om zulke verklaringen aan te passen. Aanvullende informatie over factoren die de financiële resultaten van Chiquita zouden kunnen beïnvloeden, is te vinden in het SEC-dossier, inclusief het jaarverslag op Form 10-K, de kwartaalverslagen op Form 10-Q en de huidige verslagen op Form 8-K.

Stuk A:

GEDETAILLEERDE INFORMATIE SEGMENT TWEEDE KWARTAAL

(Alle vergelijkingen hieronder gelden tot het tweede kwartaal 2007, tenzij anders is gespecificeerd.)

Het bedrijf meldt de volgende drie bedrijfssegmenten, die zijn aangepast om het product Just Fruit in a Bottle van het bedrijf te verplaatsen naar Salades en gezonde snacks van Andere Producten en om de activiteiten van Atlanta AG te presenteren als zijnde gestaakt:

-- Bananen: Dit segment bevat het sourcen (de aanschaf en de productie), het vervoer, de marketing en de distributie van bananen.

-- Salades en gezonde snacks: Dit segment bevat salades met toegevoegde waarde, evenals verse groente- en fruitingrediënten die worden gebruikt in de voedseldienst, verwerkte producten van fruitingrediënten en activiteiten van gezonde snacks, inclusief het Europese smoothieproduct van het bedrijf, Just Fruit in a Bottle.

-- Andere producten: Dit segment bevat het sourcen, het op de markt brengen en het distribueren van heel vers fruit en groente, behalve bananen.

Het bedrijf kent geen bepaalde ondernemingsuitgaven toe aan de rapporteerbare segmenten. Deze uitgaven staan onder "Onderneming."

Cijfers van voor de periode zijn opnieuw geclassificeerd om deze veranderingen weer te geven. Zie Stuk G voor de herziene presentatie van de segmentresultaten voor de zes recentste kwartalen en het volledige jaar dat is geëindigd op 31 december 2007 voor de herclassificatie van Just Fruit in a Bottle en Stuk H voor aanvullende vergelijkbare financiële informatie voor de zes recentste kwartalen en het volledige jaar, om de activiteiten van Atlanta AG weer te geven als gestaakt.

Bananen

Netto-omzet voor het segment is met 17 procent gestegen naar $ 563 miljoen. Het bedrijfsinkomen in dit segment was $ 89 miljoen, vergeleken met $ 43 miljoen in die periode een jaar geleden.

Bedrijfsresultaten van het segment bananen zijn verbeterd wegens:

-- $ 49 miljoen uit verhoogde opbrengsten in Noord-Amerika, wegens verhogingen in basiscontractprijzen, verhogingen in aan brandstof gerelateerde toeslagen en het terugverdienen van kosten uit de implementatie van een toeslag die is ontworpen om de invloed te mitigeren van verhoogde kosten van een beperkte beschikbaarheid van het volume in de hele sector.

-- $ 29 miljoen voordeel door de invloed van een sterkere wisselkoers van Europese valuta (samengevat in Stuk E).

-- $ 14 miljoen uit een verbeterde plaatselijke bananenprijsstelling in Europese kernmarkten, toe te schrijven aan een beperkte volumevoorraad en de strategie van het bedrijf om eerder zijn hoge productkwaliteit en prijsdifferentiatie te behouden en te begunstigen dan zijn marktaandeel.

-- $ 8 miljoen uit hogere een brandstofhedgingwinst, wat hogere industriële kosten gedeeltelijk compenseert.

-- $ 5 miljoen uit een verbeterde prijsstelling op handelsmarkten, toe te schrijven aan een beperkte beschikbaarheid van het volume.

Deze verbeteringen zijn tijdens het kwartaal gedeeltelijk gecompenseerd door:

-- $ 32 miljoen uit verhogingen van industriële kosten voor aangekocht fruit, meststoffen, bunkerbrandstof, papier en scheepscharters.

-- $ 16 miljoen uit hogere productiekosten uit de eigen bananenproductie, aflossing en binnenlands vervoer, netto $ 4 miljoen uit programma's voor kostenbesparingen, anders dan herstructurering.

-- $ 8 miljoen uit een lager volume, voornamelijk op de Europese kernmarkten van het bedrijf.

Salades en gezonde snacks

Netto-omzet is met 4 procent verhoogd tot $ 350 miljoen. Bedrijfsverlies bedroeg $ 6 miljoen, vergeleken met een bedrijfsinkomen van $ 10 miljoen in die periode een jaar geleden.

De bedrijfsresultaten van het segment Salades en gezonde snacks zijn ongunstig beïnvloed door:

-- $ 10 miljoen aan hogere industriële kosten wegens een toename in kosten voor brandstof en ruwe producten in de Noord-Amerikaanse saladeactiviteiten.

-- $ 6 miljoen aan verhoogde productie en vervoerskosten, voornamelijk gerelateerd aan een tijdelijke netwerkinefficiëntie tijdens het proces van het consolideren van verwerkings- en distributiecentra, netto $ 7 miljoen aan kostenbesparingen in Noord-Amerikaanse saladeactiviteiten.

-- $ 5 miljoen aan oplopende investeringen tijdens het kwartaal in de doorlopende succesvolle geografische uitbreiding van de reeks producten Just Fruit in a Bottle, die nu in zes landen in Europa is.

-- $ 5 miljoen aan hogere kosten, veroorzaakt door productmix, inclusief de uitbreiding van de eenpersoonssalades Gourmet Cafe en de groei van meer Healthy Snacking-producten met toegevoegde waarde.

-- $ 2 miljoen aan overmatige sourcingkosten, geassocieerd met het terugroepen door de FDA van tomaten in de hele sector.

Deze ongunstige items zijn tijdens het kwartaal gedeeltelijk gecompenseerd door:

-- $ 7 miljoen wegens een hogere prijsstelling in de kleine handel van salades met toegevoegde waarde, inclusief een verbeterde mengeling, hogere opbrengsten van brandstoftoeslagen om hogere kosten te compenseren en een verbeterd management van de handelsbesteding.

-- $ 2 miljoen aan financiering van onderzoek naar E. coli in 2007, wat niet is herhaald.

-- $ 2 miljoen aan lagere verkopen, algemene en administratieve uitgaven in de Noord-Amerikaanse saladeactiviteiten als gevolg van de herstructurering in 2007.

Andere producten

Netto-omzet is met 30 procent afgenomen tot $ 82 miljoen, wegens het schrappen van de verkoop van derde partijen in Chili en de verkoop met een lagere marge van Mexicaanse groenten. Het bedrijfsinkomen over het kwartaal bedroeg $ 5 miljoen in 2008, vergeleken met het kostendekkend zijn in die periode een jaar geleden. De verhoging van de bedrijfsprestatie werd veroorzaakt door het schrappen van de Chileense activiteiten in 2007 en de verbeterde prestatie van heel vers fruit, exclusief bananen, in Noord-Amerika en Europa.

Stuk B:

GECONSOLIDEERDE INKOMENSVERKLARING
         (Ongecontroleerd - in miljoenen, behalve bedragen per aandeel)

Kwartaal geëindigd    Zes maanden geëindigd
                                       op 30 juni             op 30 juni
                                     2008       2007        2008        2007

Netto-omzet                   $ 994,6    $ 934,0    $ 1930,1    $ 1839,2
    Bedrijfsuitgaven
        Kosten van verkoop          808,6      787,6      1588,3      1568,8
        Verkopen, algemeen en
        administratief               99,9       97,0       180,3       184,9
        Waardevermindering           16,8       19,1        33,5        37,1
        Amortisatie                   2,5        2,5         4,9         4,9
        Aandelenvermogen in winst
        van geïnvesteerden           (5,6)      (3,0)       (6,1)       (5,3)
                                    922,2      903,2      1800,9      1790,4
    Bedrijfsinkomen                  72,4       30,8       129,2        48,8

Renteopbrengsten                  1,8        2,6         3,1         4,9
    Rente-uitgaven                  (17,1)     (23,7)      (43,3)      (46,7)
    Andere inkomsten(1)               8,6          -         8,6           -
    Inkomsten uit doorlopende
     activiteiten voor belastingen   65,7        9,7        97,6         7,0
    Inkomstenbelastingen(2)         (6,2)      (4,3)       (5,7)       (4,3)
    Inkomsten uit doorlopende
     activiteiten                    59,5        5,4        91,9         2,7
    Inkomsten uit gestaakte
     activiteiten(3)                  2,6        3,2         1,9         2,5
    Netto-inkomsten                $ 62,1      $ 8,6        93,8         5,2

activiteiten            $ 1,37     $ 0,12      $ 2,13      $ 0,06
           Gestaakte activiteiten     0,06       0,08        0,04        0,06
                                      1,43       0,20        2,17        0,12
    Verwaterde opbrengsten per aandeel(4)
           Doorlopende activiteiten   1,31       0,12        2,06        0,06
           Gestaakte activiteiten     0,06       0,08        0,04        0,06
                                      1,37       0,20        2,10        0,12
    Aandelen gebruikt om basisopbrengsten
     per aandeel te berekenen         43,5       42,5        43,2        42,4

Aandelen gebruikt om verwaterde
     opbrengsten per aandeel
     te berekenen(4)                  45,3       43,2        44,8        42,8

(1) Ander inkomen bevat de resolutie van een claim die is gerelateerd aan een niet aan inkomen gerelateerde belastingteruggaaf. Een compenserende $ 3 miljoen uit gerelateerde uitgaven valt onder "Inkomstenbelastingen."

(2) Inkomstenbelastingen bevatten voordelen van $ 1 miljoen en $ 6 miljoen voor het kwartaal en de zes maanden die zijn geëindigd op 30 juni 2008 en nul en $ 4 miljoen voor het kwartaal en de zes maanden die zijn geëindigd op 30 juni 2007, wegens de resolutie van belastingcontingentie in verscheidene rechtsgebieden.

(3) Gestaakte activiteit bevat Atlanta AG en verwante activiteiten.

(4) Bevat het verwaterende effect van uitstaande garanties en aandelenopties, gebaseerd op de staatsleningsmethode en het verwaterende effect van beperkte aandelentoekenningen. In het tweede kwartaal van 2008 had de 4,25% van converteerbare preferente obligaties voor 2016 geen verwaterend effect, omdat de gemiddelde handelsprijs van de gewone aandelen onder de oorspronkelijke conversieprijs van $ 22,45 per aandeel lag.

Stuk C:

BEDRIJFSSTATISTIEKEN - TWEEDE KWARTAAL
  (Ongecontroleerd - in miljoenen, behalve voor percentages en wisselkoersen)

Procent
                                           Kwartaal geëindigd     Verandering
                                               op 30 juni           Gunstig
                                                                  (Ongunstig)
                                            2008         2007       vs. 2007

Netto-omzet per segment
       Bananen                           $ 562,7      $ 480,4          17,1%
       Salades en gezonde snacks           350,4        337,0           4,0%
       Andere producten                     81,5        116,6         (30,1%)
          Totale netto-omzet               994,6        934,0           6,5%

Segment bedrijfsinkomsten (verlies)
       Bananen                            $ 89,0       $ 43,3         105,5%
       Salades en gezonde snacks            (5,9)        10,0            N/A
       Andere producten                      4,5          0,0            N/A
       Onderneming                         (15,2)       (22,5)         32,4%
          Totale bedrijfsinkomsten          72,4         30,8         135,1%

Bedrijfsmarge per segment
       Bananen                              15,8%         9,0%       6,8 ptn
       Salades en gezonde snacks            (1,7%)        3,0%     (4,7) ptn
       Andere producten                      5,5%         0,0%       5,5 ptn

SG&A als procent van omzet              10,0%        10,4%       0,4 ptn

Verkoopvolume bananen bedrijf
    (dozen van 18 kilo)
       Noord-Amerika(1)                     16,1         16,0           0,6%
       Europese kernmarkten(2)              12,7         13,8          (8,0%)
       Azië en het Midden-Oosten(3)          6,1          4,5          35,6%
       Handelsmarkten (4)                    1,4          2,6         (46,2%)
          Totaal                            36,3         36,9          (1,6%)

Kleinhandel Fresh Express
     verkoopvolume salade
     met toegevoegde waarde                 17,4         17,4           0,0%
    (kisten van 12)

euro, contant                        $ 1,56       $ 1,35          15,6%
    (dollars per euro)

euro, hedge                          $ 1,52       $ 1,30          16,9%
    (dollars per euro)

(1) Totaal verkocht volume bevat alle bananensoorten, zoals Chiquita-to-Go, Chiquita minis, organische bananen en kookbananen.

(2) De Europese "kern"-markten van het bedrijf bestaan uit de 27 lidstaten van de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en IJsland.

(3) Het bedrijf is in deze regio voornamelijk actief via joint-ventures.

(4) De handelsmarkten van het bedrijf zijn voornamelijk Europese landen en landen rond de Middellandse Zee die niet horen bij de Europese Unie.

Stuk C (vervolg):

BEDRIJFSSTATISTIEKEN - ZES MAANDEN
                (Ongecontroleerd - in miljoenen, behalve voor
                      percentages en wisselkoersen)

Procent
                                                                 Verandering
                                       Zes maanden geëindigd op    Gunstig
                                                30 juni          (Ongunstig)
                                           2008         2007       vs. 2007

Netto-omzet per segment
       Bananen                          $ 1090,8      $ 960,4          13,6%
       Salades en gezonde snacks           685,3        631,4           8,5%
       Andere producten                    154,0        247,4         (37,8%)
          Totale netto-omzet              1930,1       1839,2           4,9%

Segment bedrijfsinkomen (verlies)
       Bananen                           $ 149,8       $ 75,8          97,6%
       Salades en gezonde snacks            (2,2)         8,1            N/A
       Andere producten                      7,9         (0,3)           N/A
       Onderneming                         (26,3)       (34,8)         24,4%
          Totale bedrijfsinkomsten         129,2         48,8         164,8%

Bedrijfsmarge per segment
       Bananen                              13,7%         7,9%       5,8 ptn
       Salades en gezonde snacks            (0,3%)        1,3%     (1,6) ptn
       Andere producten                      5,1%        (0,1%)      5,2 ptn

SG&A als procent van omzet               9,3%        10,1%       0,8 ptn

Verkoopvolume bananen bedrijf
    (dozen van 18 kilo)
       Noord-Amerika(1)                     31,3         31,4          (0,3%)
       Europese kernmarkten(2)              25,2         28,4         (11,3%)
       Azië en het Midden-Oosten(3)         11,0          9,2          19,6%
       Handelsmarkten(4)                     2,6          4,7         (44,7%)
          Totaal                            70,1         73,7          (4,9%)

Kleinhandel Fresh Express
     verkoopvolume salade
     met toegevoegde waarde                 34,2         33,6           1,8%
    (kisten van 12)

euro, contant
    (dollars per euro)                    $ 1,53       $ 1,33          15,0%

euro, hedge
    (dollars per euro)                    $ 1,49       $ 1,29          15,5%

(1) Totaal verkocht volume omvat alle bananensoorten, zoals Chiquita-to-Go, Chiquita minis, organische bananen en kookbananen.

(3) Het bedrijf is in deze regio voornamelijk actief via joint-ventures.

Stuk D:

GEMIDDELDE BANANENPRIJZEN EN VOLUME CHIQUITA
          PERCENTAGE VERANDERING T.O.V. VORIG JAAR - GUNSTIG (ONGUNSTIG)

(Ongecontroleerd)

Prijsstelling                  Volume
    Regio                           Q2       YTD               Q2       YTD

Noord-Amerika(1)                35%      27%               1%        0%

Europese kernmarkten(2)
        Basis Amerikaanse dollar(3) 23%      25%              (8%)     (11%)
        Plaatselijke valuta          6%       9%

Azië en het Midden-Oosten(4)
        Basis Amerikaanse dollar    15%      13%              36%       20%

Handelsmarkten
        Basis Amerikaanse dollar    26%      33%             (46%)     (45%)

(1) Prijsstelling bevat aan brandstof gerelateerde en overige toeslagen. Totaal verkocht volume omvat alle bananensoorten, zoals Chiquita-to-Go, Chiquita minis, organische bananen en kookbananen.

(3) Prijzen op basis van Amerikaanse dollar zijn exclusief de invloed van hedging.

(4) Het bedrijf is in deze regio voornamelijk actief via joint-ventures.

KLEINDHANDEL FRESH EXPRESS SALADES MET TOEGEVOEGDE WAARDE
                      NETTO-OPBRENGST PER KIST EN VOLUME
           VERANDERING PERCENTAGE T.O.V. VORIG JAAR - GUNSTIG (ONGUNSTIG)

(Ongecontroleerd)

Netto-opbrengst
                                    Per kist                   Volume
    Regio                         Q2       YTD              Q2        YTD

Noord-Amerika(1)              4%        3%              0%         2%

(1) Netto-opbrengst per kist is inclusief aan brandstof gerelateerde toeslagen.

Stuk E:

EUROPESE VALUTA
              VERANDERING T.O.V. VORIG JAAR - GUNSTIG (ONGUNSTIG)

Invloed valuta (Euro/Dollar)                                Q2       YTD
             Opbrengst                                        $ 41      $ 79
             Plaatselijke kosten                               (13)      (24)
             Hedging(1)                                          1         2
             Vertaling balans(2)                                 -         1

Netto-invloed Europese valuta                             $ 29      $ 58

(1) Hedgingkosten in het tweede kwartaal van 2008 bedroegen $ 6 miljoen, vergeleken met $ 7 miljoen in het tweede kwartaal van 2007. Hedgingkosten voor YTD 2008 bedroegen $ 11 miljoen, vergeleken met $ 13 million voor YTD 2007.

(2) Vertaling balans was nul voor het tweede kwartaal van 2008 en een winst van $ 1 miljoen YTD 2008. Vertaling balans was nul voor het tweede kwartaal en YTD 2007.

Stuk F:

Doorlopend-kredietfaciliteiten(3)   -        57,0     (57,0)          -
    Overig                            2,5           -      (1,3)        1,2

Totale schuld(1)              $ 803,2       $ 457  $ (386,5)    $ 873,7

(1) Exclusief gestaakte activiteiten.

(2) In februari 2008 heeft het bedrijf $ 200 miljoen in hoofdsom uitgegeven van 4,25% converteerbare preferente obligaties. Netto-opbrengst van $ 193,7 miljoen is gebruikt om een gedeelte terug te betalen van de uitstaande bedragen onder Termijnlening C van de eerdere kredietfaciliteit van het bedrijf.

(3) In maart 2008 heeft het bedrijf de herfinanciering voltooid van zijn kredietfaciliteit, dat bestaat uit een nieuwe doorlopend-kredietfaciliteit van $ 150 miljoen en een termijnlening van $ 200 miljoen. Netto-opbrengst van $ 193,2 miljoen van de nieuwe termijnlening is gebruikt om de gehele uitstaande balans op de eerdere doorlopend-kredietfaciliteit van het bedrijf terug te betalen en het resterende gedeelte van Termijnlening C en $ 13,7 miljoen is vastgehouden door het bedrijf.

Stuk G:

SEGMENT BEDRIJFSSTATISTIEKEN
                    GEHERCLASSIFICEERD - 2007 en H1 2008
                      (Ongecontroleerd - in miljoenen)

Voor het kwartaal geëindigd op              Volledig
                         2008                    2007                 jaar
                    31 mrt  30 jun  31 mrt  30 jun  30 sep  31 dec   31 dec
     per segment
      Bananen(1)   $ 528,1 $ 562,7 $ 480,0 $ 480,4 $ 417,5 $ 455,4 $ 1833,3
       snacks(2)     334,8   350,4   294,4   337,0   319,2   326,6   1277,2
        producten(3)  72,5    81,5   130,8   116,6    48,5    58,4    354,3
          Totale
           netto-
           omzet     935,4   994,6   905,2   934,0   785,2   840,4   3464,8

Segment
     bedrijfs-
     inkomen
      Bananen(1)    $ 60,8  $ 89,0  $ 32,5  $ 43,3   $ 4,2  $ 31,9  $ 111,9
       snacks(2)       3,6    (5,9)   (1,9)   10,0     6,7    (1,6)    13,2
      Andere
       producten(3)    3,4     4,5    (0,3)    0,0    (4,9)   (0,2)    (5,4)
      Onderneming(4) (11,0)  (15,2)  (12,3)  (22,5)  (13,3)  (14,1)   (62,2)
      Herstructurering   -       -       -       -       -   (25,9)   (25,9)
        Totale
         bedrijfs-
         inkomsten    56,8    72,4    18,0    30,8    (7,3)   (9,9)    31,6

Bedrijfs-
     marge
     per segment
      Bananen(1)      11,5%   15,8%    6,8%    9,0%    1,0%    7,0%     6,1%
       snacks(2)       1,1%   (1,7%)  (0,6%)   3,0%    2,1%   (0,5%)    1,0%
      Andere
       producten(3)    4,7%    5,5%   (0,2%)   0,0%  (10,1%)  (0,3%)   (1,5%)

(1) Bananen zijn inclusief het sourcen (de aanschaf en de productie), het vervoer, de marketing en de distributie van bananen.

(2) Salades en gezonde snacks zijn inclusief salades met toegevoegde waarde, evenals verse groente- en fruitingrediënten die worden gebruikt in de voedseldienst, verwerkte producten van fruitingrediënten en activiteiten van gezonde snacks, inclusief het Europese smoothieproduct van het bedrijf, Just Fruit in a Bottle.

(3) Andere producten zijn inclusief het sourcen, de marketing en de distributie van heel vers fruit en groente, behalve bananen.

(4) Onderneming is inclusief uitgaven die niet zijn toegekend aan de rapporteerbare segmenten.

Stuk H:

Hoewel Atlanta AG in 2007 $ 1,2 miljard aan opbrengsten vertegenwoordigde van producten die niet van Chiquita zijn, zijn de resultaten niet significant voor het jaarlijkse bedrijfsinkomen van Chiquita in recente perioden, zoals eerder bekendgemaakt. Atlanta AG laat het rijpen en distribueren van bananen en andere verse producten voornamelijk in Duitsland en Oostenrijk gebeuren. Voordat de activiteiten gestaakt werden, werden de de financiële resultaten van Atlanta AG vermeld in de segmenten Bananen en Andere producten van het bedrijf.

Financiële informatie die Atlanta AG als gestaakte activiteit weergeeft
                        (Ongecontroleerd - in miljoenen)

Voor het kwartaal geëindigd op
                                                      31 mrt         30 jun
      Bananen - Doorlopende activiteiten             $ 528,1        $ 562,7
      Bananen - Gestaakte activiteiten(1)               55,8           68,6
         Totaal bananen                                583,9          631,3

Salades en gezonde snacks                     334,8          350,4

Andere producten - Doorlopende activiteiten       72,5           81,5
      Andere producten - Gestaakte activiteiten(1)     279,3          326,4
         Totaal andere producten                       351,8          407,9

Totale netto-omzet - Doorlopende activiteiten    935,4          994,6
      Totale netto-omzet - Gestaakte
       activiteiten(1)                                 335,1          395,0

Totale netto-omzet                            $ 1270,5       $ 1389,6

Bedrijfsinkomen
      Bananen - Doorlopende activiteiten              $ 60,8         $ 89,0
      Bananen - Gestaakte activiteiten(1)                0,3            0,5
         Totaal bananen                                 61,1           89,5

Salades en gezonde snacks                       3,6           (5,9)

Andere producten - Doorlopende activiteiten        3,4            4,5
      Andere producten - Gestaakte activiteiten(1)      (0,5)           3,0
         Totaal Andere producten                         2,9            7,5

Onderneming - Doorlopende activiteiten           (11,0)         (15,2)
      Onderneming - Gestaakte activiteiten(1)            0,1           (0,2)
         Totaal onderneming                            (10,9)         (15,4)

Herstructurering                                  -              -

Doorlopende activiteiten                       $ 487,0        $ 522,9
      Gestaakte activiteiten                           174,5          174,0
         Totaal Huidige passive                        661,5          696,9

(1) Gestaakte activiteiten zijn inclusief die van Atlanta AG en gerelateerde activiteiten.

Stuk H (vervolg):

Financiële informatie die Atlanta AG weergeeft als gestaakte activiteit
                          (Ongecontroleerd - in miljoenen)

Voor het kwartaal geëindigd op      Volledig
                                             2007                     jaar

Salades en gezonde
          snacks                 (1,9)     10,0       6,7      (1,6)    13,2

Doorlopende
       activiteiten              (0,3)      0,0      (4,9)     (0,2)    (5,4)
       Gestaakte
       activiteiten(1)           (0,6)      2,0      (2,8)     (2,9)    (4,3)
         Totaal Andere producten (0,9)      2,0      (7,7)     (3,1)    (9,7)

Onderneming -
       Doorlopende
       activiteiten             (12,3)    (22,5)    (13,3)    (14,1)   (62,2)
      Onderneming -
       activiteiten(1)           (0,3)      0,4       0,5       0,4      1,0
         Totaal Onderneming     (12,6)    (22,1)    (12,8)    (13,7)   (61,2)

Herstructurering           -         -         -     (25,9)   (25,9)

Totaal bedrijfsinkomen
       - Doorlopende
          activiteiten           18,0      30,8      (7,3)     (9,9)    31,6
      Totaal bedrijfs-
       inkomen - Gestaakte
       activiteiten(1)            0,0       3,5      (2,4)     (1,6)    (0,5)

Totaal Bedrijfsinkomen     $ 18,0    $ 34,3    ($ 9,7)  ($ 11,5)  $ 31,1

Doorlopende
       Activiteiten           ($ 0,06)   $ 0,12   ($ 0,61)  ($ 0,59) ($ 1,14)
      Gestaakte
       activiteiten             (0,02)     0,08     (0,05)    (0,09)   (0,08)
         Totaal Basisopbrengsten
          per aandeel         ($ 0,08)   $ 0,20   ($ 0,66)  ($ 0,68)  $ 1,22)

Verwaterde opbrengsten per
     aandeel
      Doorlopende
       Activiteiten           ($ 0,06)   $ 0,12   ($ 0,61)  ($ 0,59) ($ 1,14)
      Gestaakte activiteiten    (0,02)     0,08     (0,05)    (0,09)   (0,08)
         Totaal Verwaterde
          opbrengsten
          per aandeel         ($ 0,08)   $ 0,20   ($ 0,66)  ($ 0,68) ($ 1,22)

Waardevermindering en
     amortisatie
       activiteiten            $ 20,4    $ 21,6    $ 20,7    $ 19,5   $ 82,2
       activiteiten(1)            1,8       1,9       1,8       1,6      7,1
         Totaal Waardevermindering
          en amortisatie       $ 22,2    $ 23,5    $ 22,5    $ 21,1   $ 89,3

Huidige activa
       Activiteiten           $ 767,8   $ 807,2   $ 752,4   $ 730,1
       activiteiten             181,9     183,4     158,9     191,0
         Totaal Huidige
          activa                949,7     990,6     911,3     921,1

Huidige passiva
       Activiteiten           $ 553,9   $ 448,9   $ 443,3   $ 470,5
       activiteiten             158,3     152,1     137,9     152,6
         Totaal Huidige
      Passiva                   712,2     601,0     581,2     623,1

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.