Chiquita rapporteert aanzienlijk verbeterderde resultaten derde kwartaal 2009

30 Okt, 2009, 03:10 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, October 30 /PRNewswire/ --

- Behoudt sterk momentum met vergelijkbare Q3 2009 inkomsten per aandeel (EPS) derde kwartaal 2009 van US$ 0,20; GAAP EPS van US$0,11

- Vooruitgang in salades om winstmarge over het gehele jaar te behalen van zeven tot acht procent

- Verwacht aanzienlijke verbetering in netto-inkomsten over het gehele jaar op vergelijkbare basis

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag haar financiële en bedrijfsresultaten voor het derde kwartaal van 2009 bekendgemaakt. Alle cijfers in dit persbericht zijn voor doorlopende activiteiten.

Voor het derde kwartaal van 2009 meldde het bedrijf een gerapporteerd GAAP-inkomen van US$ 5 miljoen of US$ 0,11 per verwaterd aandeel bij een netto-omzet van US$ 801 miljoen tegen een verlies van US$ 7 miljoen of (US$ 0,16) per verwaterd aandeel bij een netto-omzet van US$ 840 miljoen in hetzelfde kwartaal in 2008. Op vergelijkbare basis kwamen de inkomsten in het derde kwartaal uit op US$ 9 miljoen of US$ 0,20 per verwaterd aandeel vergeleken met een verlies van US$ 15 miljoen of (US$ 0,33) per verwaterd aandeel in dezelfde periode in 2008. De vergelijkbare basisbedragen zijn exclusief bepaalde onderdelen die hieronder worden beschreven onder "Onderdelen die vergelijkbaarheid beïnvloeden".

"Onze resultaten over het derde kwartaal weerspiegelen de geweldige vooruitgang van onze diversificatiestrategie en aanhoudende prijs- en kostendiscipline," aldus Fernando Aguirre, voorzitter en chief executive officer. "We hebben de resultaten ten opzichte van vorig jaar aanzienlijk verbeterd om winstgevendheid te leveren door kosten uit het bedrijf te drijven en ons te houden aan een prijsdiscipline om een aantal historisch, seizoensgebonden aspecten van onze zaken te overkomen en het zware economische klimaat te boven te komen. Onze salades met toegevoegde waarde activiteiten tonen een aanzienlijke en aanhoudende verbetering en onze focus op consistente uitvoering blijft sterke resultaten leveren in bananen in Noord-Amerika en Europa."

Aguirre voegde eraan toe: "We worden aangemoedigd door ons sterke momentum en hebben er vertrouwen in dat we, afgezien van grote onvoorziene gebeurtenissen, een jaar-op-jaar verbetering zullen behalen in vergelijkbare tweede halfjaar resultaten van ten minste zoveel als dat we in het eerste halfjaar behaald hebben. Vooruitkijkend, we bevinden ons in een goede positie om te kapitaliseren op winstgevende groeimogelijkheden terwijl we verder transformeren in een stabieler en meer voorspelbaar bedrijf. Terwijl we ons zullen blijven toewijden aan het managen van onze bedrijven voor winstgevendheid richten we onze aandacht op groei in nieuwe gebieden, distributiekanalen en innovatieve producten."

SAMENVATTING DERDE KWARTAAL 2009

(De volgende tabel toont bijstellingen die gemaakt zijn bij de "Inkomsten uit doorlopende activiteiten" en EPS van doorlopende activiteiten tussen vergelijkbare en GAAP-resultaten. Zie "Onderdelen die vergelijkbaarheid beïnvloeden" hieronder voor een beschrijving van onderdelen die uitgesloten zijn op een vergelijkbare basis. Bijlage B geeft een verrekening voor ieder segment voor "Bedrijfsinkomsten.")

(Alle bedragen in US$ tenzij anders vermeld)

(in miljoenen, behalve                 Inkomsten  inkomsten (verlies) per
     bedragen per aandeel                  (verlies)      verwaterd aandeel
                                         2009     2008     2009       2008
                                         ----     ----     ----       ----

Vergelijkbare resultaten               $9     $(15)    $0,20    $(0,33)
      herstructureringskosten              (2)      (1)    (0,04)    (0,02)
      Marginale niet-contanten rente
       kosten op converteerbare Notes      (2)      (2)    (0,04)    (0,03)
      Winst (verlies) op schuldaankopen    (0)      10     (0,00)     0,22
                                          ---      ---     -----      ----
    Als gerapporteerd op GAAP-basis        $5      $(7)    $0,11    $(0,16)
                                          ===      ===     =====    ======

De totalen van de kolommen kloppen mogelijk niet door afrondingen.

Netto-omzet en vergelijkbare resultaten: De kwartaalomzet daalde jaar-op-jaar met 5 procent naar US$ 801 miljoen voornamelijk door eerder geïmplementeerde verminderingen in niet-winstgevende foodservicevolumes in salades. Vergelijkbaar netto-inkomsten voor het derde kwartaal van 2009 stegen met US$ 24 miljoen ten opzichte van het kwartaal in 2008 dankzij verhoogde netwerk- en productie-efficiëntie in salades en lagere rentekosten, netto van hogere belastingen over inkomsten.

Contanten, schulden en liquiditeit: Kasstroom uit activiteiten over de eerste negen maanden van 2009 bedroeg US$ 164 miljoen, een aanzienlijke verbetering in vergelijking met US$ 46 miljoen in dezelfde periode in 2008. Op 30 september 2009 stegen contanten en equivalenten naar US$ 176 miljoen en daalden de schulden naar US$ 669 miljoen. In september 2009 kocht het bedrijf voor US$ 25 miljoen van haar senior notes in de open markt, ten opzichte van US$ 16 miljoen hoofdbedrag van 7 1/2% senior notes en US$ 9 miljoen hoofdbedrag van 8 7/8% senior notes, als onderdeel van de aanhoudende toewijding van het bedrijf om haar financiële positie verder te versterken. Rentelasten zullen op jaarbasis door deze terugkopen met ongeveer US$ 2 miljoen verminderen. Met US$ 128 miljoen aan beschikbaar revolverend krediet en niet meer dan US$ 20 miljoen aan aflopende schuld per jaar tot 2014, blijft het bedrijf voldoende liquiditeit en financiële flexibiliteit behouden.

Bananensegment: Netto-omzet voor het segment bleef nagenoeg onveranderd op US$ 472 miljoen. Het voordeel van hogere volumes in het Mediterraans gebied en het Midden-Oosten, en hogere plaatselijke prijzen in de Europese kernmarkten werd gecompenseerd door de effecten van lagere volumes in de Europese kernmarkten en lagere Europese wisselkoersen. In Noord-Amerika bleven de bananenprijzen nagenoeg hetzelfde ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar ondanks een aanzienlijke daling in brandstofkosten bij een ietwat hoger volume. Bedrijfsinkomsten bedroegen in zowel 2009 als 2008 US$ 22 miljoen.

Segment salades en gezonde snacks: Netto-omzet daalde met 11 procent naar US $289 miljoen, voornamelijk als gevolg van de vermindering van bepaalde niet-winstgevende foodservicevolumes in Noord-Amerika dat in het vierde kwartaal van 2008 inzette. Bedrijfsinkomsten stegen naar US$ 24 miljoen, tegen een verlies van US$ 8 miljoen in het derde kwartaal van 2008, dankzij verbeterde prijzen, distributienetwerkefficiëntie, aanhoudende kostenverminderingen en lagere brandstofkosten.

Overige producten: Netto-omzet voor dit segment bedroeg US$ 40 miljoen ten opzichte van US$ 42 miljoen in hetzelfde kwartaal in 2008. Het segment leed een operationeel verlies van US$ 2 miljoen versus inkomsten van minder dan US$ 1 miljoen in 2008 als gevolg van lagere volumes en margeprestaties in meloenen en drijven.

VERWACHTING VOOR 2009

Op basis van de sterke prestaties van het bedrijf in de eerste negen maanden van 2009 en de afwezigheid van grote, onvoorziene negatieve gebeurtenissen, blijft het bedrijf een aanzienlijke verbetering verwachten voor de resultaten over 2009 op vergelijkbare basis ten opzichte van 2008. Voor de vergelijkbaar netto-inkomsten voor het tweede halfjaar van 2009 verwacht het bedrijf een verbetering van de niveaus van 2008 van ten minste zo veel als in het eerste halfjaar, hoewel de resultaten over het vierde kwartaal waarschijnlijk lager zullen zijn dat over het derde kwartaal vanwege een seizoensgebonden lagere consumptie van salades en geplande investeringen in marketing en innovatie. Dit komt overeenkomt met de lange termijn plannen van het bedrijf om winstgevende omzetgroei te drijven.

In het bananensegment zullen de kosten voor het verkrijgen en produceren in het vierde kwartaal van 2009 hoger zijn dan in dezelfde periode in het jaar ervoor vanwege stijgingen in het prijspunt van contracten voor het aankopen van fruit en uitvoerprijzen opgelegd door regeringen. Bananenprijzen zullen naar verwachting relatief stabiel blijven in Noord-Amerika ondanks een aanzienlijke daling in toeslagen in verband met brandstof die onderdeel zijn van de prijzen. In de Europese kernmarkten blijven plaatselijke bananenprijzen momenteel de niveaus van een jaar geleden overtreffen terwijl de wisselkoers van de Amerikaanse Dollar, US $1,50/euro op 23 oktober 2009, gunstig zijn ten opzichte van het gemiddelde in het vierde kwartaal van 2008 van US $1,32/euro. Het bedrijf heeft een hedge van ongeveer 75 procent op haar euro-exposure van het vierde kwartaal 2009 op ongeveer US$ 1,44 per euro en ongeveer 50 procent van haar exposure in het eerste halfjaar van 2010 op US$ 1,39 per euro, met gebruik van een putoptie waardoor het bedrijf het voordeel van hogere wisselkoersen kan behouden.

In het segment salades en gezonde snacks verwacht het bedrijf voor salades een winstmarge te behalen van zeven tot acht procent over het volledige jaar 2009. De resultaten van salades zullen in het vierde kwartaal naar verwachting de seizoensgebonden lagere consumptie weerspiegelen en de geplande investeringen in marketing en innovatie. Voor gezonde snacks verwacht het bedrijf een verminderde bedrijfsverliezen in 2009 als gevolg van de introductie van "Just Fruit in a Bottle" in negen Europese landen.

Naast de algemene verwachtingen van het bedrijf geeft de volgende tabel een samenvatting van de schattingen van de bedrijfsleiding van bepaalde belangrijke punten voor 2009:

(in miljoenen)             Kw1 2009   Kw2 2009   Kw3 2009   Boekjaar 2009
                               Feitelijk  Feitelijk  Feitelijk   Verwachting
                                ------     ------     ------      --------

Kapitaaluitgaven              $11        $11       $16         $70-80
    Afschrijving en amortisatie   $16        $15       $16         $62-64
    Bruto rentelasten(1)          $15        $14       $14         $55-57
    Netto rentelasten(1)          $13        $13       $12         $49-51

(1) Rentekosten zijn exclusief de invloed van het invoeren van een nieuwe
        boekhoudkundige norm die de methode veranderde die gebruikt werd om
        de Converteerbare Notes van het bedrijf te verantwoorden.

Teleconferentie

Chiquita zal vandaag om 16.30 uur EDT een teleconferentie voor investeerders om haar resultaten te bespreken. Een live audio webcast is beschikbaar op www.chiquitabrands.com en een herhaling zal beschikbaar zijn tot 10 november 2009. U kunt gratis telefonisch toegang krijgen door in de Verenigde Staten 1-888-688-3789 te bellen en +1-706-634-9841 vanuit internationale locaties met de conferentiecode 33299348. Om via de telefoon een herhaling te beluisteren belt u 1-800-642-1687 vanuit de Verenigde Staten en +1-706-645-9291 vanuit internationale locaties, voer daarna de toegangscode 19781966 in.

NIET-GAAP MAATSTAVEN

Het bedrijf rapporteert haar financiële resultaten volgens de algemeen aanvaarde boekhoudkundige principes in de Verenigde Staten van Amerika (U.S. GAAP). In een poging om investeerders extra informatie te geven met betrekking tot de resultaten van het bedrijf en meer zinvolle vergelijkingen van de financiële prestaties van het bedrijf van jaar tot jaar, gebruikt het bedrijf soms niet-GAAP metingen zoals deze gedefinieerd zijn door de Securities and Exchange Commission. De verschillen tussen de VS GAAP- en niet-GAAP financiële metingen worden met elkaar in overeenstemming gebracht in de tekst van dit persbericht en in de hieraan gehechte bijlagen, en ze worden hieronder vollediger beschreven in "Onderdelen die vergelijkbaarheid beïnvloeden". Door het bieden van vergelijkende resultaten geeft het bedrijf niet-GAAP-financiële maatstaven die zij voor haar investeerders nuttig acht. De bedrijfsleiding gebruikt de niet-GAAP-financiële maatstaven om om de financiële prestatie van het bedrijf te vergeleken met internationale begrotingen en doelen, inclusief die verbonden aan plannen voor betalingen van prestatiepremies, omdat het gelooft dat deze niet-GAAP-maatstaven nuttig zijn voor het evalueren van de belangrijkste bedrijfsresultaten en vergelijkingen tussen periodes van rapportage eenvoudiger maakt. Het is belangrijk om niet-GAAP financiële metingen naast, en niet in plaats van, Amerikaanse GAAP-financiële maatstaven te gebruiken. Daarnaast kunnen de niet-GAAP maatstaven die het bedrijf gebruikt verschillen van de niet-GAAP maatstaven die andere bedrijven gebruiken.

ONDERDELEN DIE VERGELIJKBAARHEID BEÏNVLOEDEN

(Zie Bijlage B voor het in overeenstemming brengen van GAAP en niet-GAAP operationele informatie)

Onderdelen derde kwartaal 2009 & 2008
    - Kosten in verband met herstructurering: In het vierde kwartaal van 2008
      heeft het bedrijf zich verbonden aan de verplaatsing van haar Europese
      hoofdkantoor van België naar Zwitserland om de belastingstructuur van
      het bedrijf op de lange termijn te verbeteren. De verhuizing, die nu
      bijna helemaal afgerond is, zal naar verwachting leiden tot eenmalige
      kosten van ongeveer US$ 19 miljoen waarvan US$ 2 miljoen en US$ 1
      miljoen warden opgenomen in de derde kwartalen van respectievelijk 2009
      en 2008, US$ 4 miljoen in het tweede kwartaal van 2009, US$ 5 miljoen
      in het eerste kwartaal van 2009 en US$ 7 miljoen in de voorgaande
      periodes. Zoals getoond in Bijlage B zijn de kosten verbonden aan de
      herstructurering opgenomen in rapporteerbare cijfers als onderdeel van
      de bedrijfsinkomsten maar niet toegewezen aan de rapporteerbare
      segmenten.

- Stijgende niet-contante rentekosten op converteerbare notes: Zoals
      eerder bekendgemaakt heeft het bedrijf respectievelijk nieuwe
      boekhoudkundige norm ingevoerd met betrekking tot haar converteerbare
      schuldinstrumenten. Deze nieuwe norm heeft de boekhoudmethode gewijzigd
      voor verslag uitbrengen over, en verhoogde het bedrag van
      gerapporteerde GAAP rentelasten op, de US$ 200 miljoen van 4,25%
      converteerbare Senior Notes van het bedrijf. Bij het vaststellen van
      inkomsten op vergelijkbare basis sluit het bedrijf de extra
      niet-contanten rentekosten die voortkomen uit de toepassing van deze
      nieuwe boekhoudkundige norm uit. Deze hogere niet-contante rentelasten
      bedroegen US$ 2 miljoen in beide derde kwartalen in 2009 en 2008, en
      zullen respectievelijk US$ 7 miljoen en US$ 5 miljoen bedragen voor de
      volledige jaren 2009 en 2008.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) is een leidinggevende internationale marketer en distributeur van verse voedselproducten met hoge kwaliteit en toegevoegde waarde - van energierijke bananen en andere fruitsoorten tot voedzame mengsels van handige, groene salades. Het bedrijf brengt haar gezonde, verse producten op de markt onder A-merken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft een jaarlijkse omzet van bijna $4 miljard en er werken ongeveer 23.000 personen in meer dan 80 landen wereldwijd. Ga voor meer informatie naar onze website: www.chiquitabrands.com.

Vooruitblikkende verklaringen

Dit persbericht bevat bepaalde verklaringen die door de Private Securities Litigation Reform Act van 1995 gezien worden als "vooruitblikkende verklaringen". Deze uitspraken zijn onderhevig aan een aantal aannames, risico's en onzekerheden waarop Chiquita in vele gevallen geen controle heeft, waaronder: de normale risico's die wereldwijde voedselbedrijven lopen, zoals prijzen voor grondstoffen en andere inputs, schommelingen in wisselkoersen, omstandigheden voor de industrie en concurrentie (die allemaal meer onvoorspelbaar gezien kunnen worden door onzekerheden in de wereldwijde economische situatie), regeringsregels voedselveiligheid en terugroepingen van producten die het bedrijf of de industrie raken, arbeidsverhoudingen, belastingen, politieke onstabiliteit en terrorisme; ongewone weersomstandigheden en oogstrisico's; toegang tot en kosten voor financiering; enige negatieve operationele of andere invloeden van de verhuizing van het Europese hoofdkwartier van het bedrijf naar Zwitserland en het resultaat van aan de gang zijnde procesvoering en van onderzoeken van regeringen waarbij het bedrijf betrokken is en de juridische onkosten en andere kosten opgelopen in verband met dergelijke punten.

Alle vooruitblikkende uitspraken in dit persbericht zijn geldig op de datum waarop deze gedaan worden en zijn geen garantie voor toekomstige resultaten. Feitelijke resultaten of ontwikkelingen kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen die in de vooruitblikkende uitspraken worden uitgedrukt of geïmpliceerd en het bedrijf aanvaardt geen verplichtingen om dergelijke uitspraken bij te werken. Aanvullende informatie over factoren die van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita is opgenomen in haar documentatie ingediend bij de SEC, inclusief het Jaarverslag op Formulier 10-K, Kwartaalverslagen op Formulier 10-Q en de Huidige Rapporten op Formulier 8-K.

Bijlage A:
                   GECONSOLIDEERDE VERKLARING VAN INKOMSTEN
         (Niet gecontroleerd - in miljoenen, behalve de bedragen per aandeel)

Kwartaal afgesloten Negen maanden afgesloten
                                       30 sept              30 sept
                                  ------------------   -----------------
                                       2009     2008     2009      2008
                                       ----     ----     ----      ----

Netto-omzet                       $801     $840    $2.597    $2.770
                                       ----     ----    ------    ------
     Bedrijfsonkosten:
          Verkoopkosten                 669      734     2.128     2.321
          Verkoop, algemeen en
           administratie                 91       94       262       275
          Waardevermindering             13       14        39        48
          Amortisatie                     3        2         8         7
          Aandeel van inkomsten van
           investeerders                 (0)      (1)      (16)       (7)
          Verhuizing Europees
           hoofdkwartier                  2        1        11         2
                                        778      845     2,432     2,646
                                        ---      ---     -----     -----
     Bedrijfsinkomsten (verlies)         23       (5)      166       124
     Rentebaten                           2        2         4         5
     Rentelasten(1)                     (15)     (18)      (47)      (64)
     (verlies) winst op
      schuldaflossing, netto             (0)      10        (0)       10
     Andere inkomsten (2)                 -        -         -         9
     Inkomsten (verlies) uit doorlopende
      activiteiten voor belasting         9      (12)      122        84
     Voordelen inkomstenbelasing
             (lasten)                    (4)       4        (5)       (2)
                                         --        -        --        --
     Inkomsten (verlies) uit doorlopende
      activeiten                          5       (7)      117        82
     Inkomsten uit gestaakte
      activiteiten                        -        0         -         2
     Netto-inkomsten (verlies)           $5      $(7)     $117       $85
                                         ==      ===      ====       ===
     Basisinkomsten per aandeel:
            Doorlopende activiteiten  $0,11   $(0,16)    $2,63     $1,89
            Gestaakte activiteiten     -        0,00         -      0,06
                                        ---     ----       ---      ----
                                      $0,11   $(0,16)    $2,63     $1,95
                                      =====   ======     =====     =====
     Verwaterde inkomsten per aandeel:
            Doorlopende activiteiten  $0,11   $(0,16)    $2,58     $1,85
            Gestaakte activiteiten        -     0,00         -      0,05
                                        ---     ----       ---      ----
                                      $0,11   $(0,16)    $2,58      1,90
                                      =====   ======     =====     =====
     Aandelen voor berekening
      basisinkomsten per aandeel       44,7    44,2       44,5      43,5
     Aandelen voor berekening van
      Verwaterde inkomsten per aandeel 45,2    44,2       45,4      44,6

(1) Negen maande afgerond op 30 september 2008 zijn inclusief $9 miljoen
         aan "rentelasten" voor de afschrijving van uitgestelde kosten
         gerelateerd aan de herfinanciering van de kredietfaciliteit van het
         bedrijf. De bedragen van 2008 wijken af van de eerder gerapporteerde
         bedragen vanwege de invoering van de nieuwe boekhoudkundige norm
         gerelateerd aan de Convertible Notes.

(2) Onder andere inkomsten valt de resolutie van een claim met
         betrekking tot een niet-inkomsten belastingteruggave. Een
         compenserende $3 miljoen aan gerelateerde kosten is inbegrepen in
         "Voordelen inkomstenbelasting (lasten)".

Bijlage B:
                      OVEREENSTEMMING VAN GAAP EN NIET-GAAP INFORMATIE
                 BEDRIJFSINKOMSTEN (VERLIES) - DERDE KWARTAAL & NEGEN MAANDEN
                                (Niet gecontroleerd -in miljoenen)

Salades,                           Oper.
                         Bananen  gezonde  Andere   Bedr. Herstru-   inkomst.
                                  Snacks    prod.         Cturering (verlies)
    Kw3 2009              ------  -------- -------  ----- --------  ---------
     (Niet-GAAP)           $22       $24     $(2)   $(19)     $-      $25
      Kosten in verband met
       herstructurering      -         -       -       -      (2)      (2)
                           ---       ---     ---     ---     ---      ---
     (GAAP)                $22       $24     $(2)   $(19)    $(2)     $23
                           ===       ===     ===    ====     ===      ===
    Jaar tot datum 2009
     (Niet-GAAP)          $158       $67      $5    $(57)     $-     $173
      Winsten op
       Afstotingen           4         -       -       -       -        4
      Kosten in verband met
       herstructurering      -         -       -       -     (11)     (11)
                           ---       ---     ---     ---     ---      ---
     (GAAP)               $162       $67      $5    $(57)   $(11)    $166
                          ====       ===      ==    ====    ====     ====

Kw3 2008
    Vergelijkbare resultaten
     (Niet-GAAP)          $22        $(8)     $0    $(17)     $-      $(4)
      Kosten in verband met
       herstructurering     -          -       -       -      (1)      (1)
                           ---       ---     ---     ---      --       --
    Gerapporteerde resultaten
     (Niet-GAAP)          $22        $(8)     $0    $(17)    $(1)     $(5)
                           ===       ===      ==    ====     ===      ===
    Jaar tot datum 2008
     (Niet-GAAP)          $171      $(11)     $8    $(43)     $-     $126
      Kosten in verband met
       herstructurering     -          -       -      -       (2)      (2)
                           ---       ---     ---     ---      --       --
     (GAAP)              $171       $(11)     $8    $(43)    $(2)    $124
                          ====      ====      ==    ====     ===     ====

Bijlage C:
                BEDRIJFSTATISTIEKEN - DERDE KWARTAAL & NEGEN MAANDEN
    (Niet gecontroleerd - in miljoenen, behalve percentages en wisselkoersen)
                                    Procentuele               Procentuele
                         Kwartaal    verandering     negen      verandering
                         afgerond    gunstig      maanden afg.    gunstig
                       30 september (ongunstig)   30 september  (ongunstig)
                       2009    2008   vs. 2008    2009    2008     vs. 2008

van de omzet       11,3%   11,2%   (0,1)pts  10,1%    9,9%    (0,2)pt

Verkoopvolume
     bananen het bedrijf
     (dozen van 18 kg/40 lbs.)
      Noord-Amerika     15,7    15,3     2,6%     46,9    46,6      0,6%

hedged (dollars
     per euro)         $1,40   $1,49    (6,0)%   $1,36   $1,49     (8,7)%

(1) Zie een gedetailleerde beschrijving van het overeenbrengen van tussen
        GAAP en cijfers op vergelijkbare basis in Bijlage B en in de tekst
        van dit persbericht onder het kopje "Onderdelen die vergelijkbaarheid
        beïnvloeden".
    (2) De kernmarkten in Europa omvatten de 27 lidstaten van de Europese
        Unie en Zwitserland, Noorwegen en IJsland.
    (3) Prijzen zijn alleen voor Fresh Express-merkproducten en inclusief
        brandstof- en regelgevingtoeslagen.

Bijlage D:

EUROPEESE VALUTA
                  WIJZIGINGEN JAAR-OP-JAAR - POSITIEF (NEGATIEF)
                                  2009 vs. 2008
                            (Niet gecontroleerd -in miljoenen)

Invloed valuta (Euro/Dollar)                Kw3   Jaar tot datum
                                                ----       ---
               Opbrengsten                      $(13)     $(93)
               Plaatselijke kosten                 5        26
               Hedging(1)                          0        15
               Vertaling balans(2)                 5         3
                                                  ---      ---

Netto impact Europese valuta                 $(3)     $(48)
                                                  ===     ====

(1) Hedgingkosten in beide derde kwartalen van 2009 en 2008 bedroegen $2
        miljoen. Winst door Hedging voor het jaar 2009 tot op heden bedraagt
        $2 miljoen vergeleken met kosten van $13 voor dezelfde periode in het
        jaar 2008.

(2) Vertaling van de balans voor het derde kwartaal in 2009 bedroeg een
        winst van $2 miljoen ten opzichte van een verlies van $3 miljoen in
        het derde kwartaal van 2008. Vertaling van balans voor 2009 tot op
        heden is een winst van $1 miljoen ten opzichte van een verlies van
        $2 miljoen voor dezelfde periode in 2008.

BRON Chiquita Brands International, Inc.