Chiquita rondt de overname van Fresh Express af

28 Jun, 2005, 23:17 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, June 28 /PRNewswire/ --

- Met de combinatie van deze toonaangevende bedrijven wordt een bedrijf gecreëerd dat gericht is op de consument en zich concentreert of gezonde, verse en handige producten.

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag aan dat het de voordien aangekondigde overname van de afdeling Fresh Express van Performance Food Group heeft afgerond. Fresh Express is een toonaangevend bedrijf in de retailmarkt van bereide en verpakte slaatjes in de Verenigde Staten. De overname zal de jaarlijkse, geconsolideerde omzet van Chiquita met circa US$ 1 miljard verhogen.

"Fresh Express past goed in onze strategie van duurzame groei en onze blijvende gerichtheid op producten die voldoen aan de belangrijkste vraag van de consument naar gezonde, smakelijke en handige producten", aldus Fernando Aguirre, president-directeur van Chiquita. "Wij verwachten dat de overname binnen de komende 12 maanden voor groei zal zorgen. Deze overname zal ons helpen om onze activiteiten te diversifiëren en de kwaliteit van onze winsten te verhogen."

Aguirre verklaarde ook: "Chiquita en Fresh Express beschikken over complementaire bedrijfspraktijken en eigen technologieën die de beste in hun soort zijn en waarde zullen toevoegen over de hele toevoerketen. Wij verwachten dat dit zal resulteren in verhoogde omzet, lagere kosten en sterke winsten voor Chiquita en onze handelsklanten."

Chiquita Brands International, Inc. (http://www.chiquita.com) is een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en verwerkte producten van hoge kwaliteit, waaronder vers geplukt fruit, die met het kwaliteitsmerk Chiquita(R) en aanverwante handelsmerken worden verkocht. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Met deze overname beschikt Chiquita nu ook over het merk Fresh Express(R) dat met een marktaandeel van 41 procent nummer 1 is in de retailmarkt van bereide slaatjes in de Verenigde Staten, een snel groeiende voedingscategorie voor kruidenierswinkels en supermarkten, voedingsleveranciers en fastfood- restaurants.

Dit persbericht bevat bepaalde "op de toekomst gerichte verklaringen" zoals bepaald in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Deze verklaringen zijn afhankelijk van een aantal veronderstellingen, risico's en onzekerheden, waarvan er vele buiten de controle van Chiquita vallen, zoals de gevolgen van de verwachte wijzingen in het invoerbeleid van de Europese Unie voor bananen in het kader van de verwachte overgang naar een beleid van uitsluitend invoer-/uitvoerrechten in 2006, de succesvolle integratie van de activiteiten van Fresh Express met de activiteiten van het bedrijf, natuurrampen en ongewone weersomstandigheden, schommelingen in de wisselkoersen, de prijzen van Chiquita-producten, de beschikbaarheid en prijs van producten en grondstoffen, de efficiëntie van de werking, het vermogen van het bedrijf om de productiviteit permanent te verbeteren, risico's verbonden aan activiteiten in het buitenland, waaronder overheidsreguleringen, valuta- en andere beperkingen, hoge belastingen, onteigening, bedreiging van het personeel, politieke instabiliteit en terrorisme, waaronder afpersing en het risico van acties van de Amerikaanse of een buitenlandse overheid tegen het bedrijf, het resultaat van overheidsonderzoeken en claims tegen het bedrijf, arbeidsrelaties, acties van overheidsinstellingen, de voortdurende beschikbaarheid van financieringsmiddelen en andere markt- en concurrentieomstandigheden.

De verklaringen over de toekomst in dit persbericht zijn gegeven op de datum van uitgifte en vormen geen garantie voor toekomstige resultaten. Werkelijke resultaten en ontwikkelingen kunnen aanzienlijk verschillen van de verwachtingen die worden uitgedrukt of zijn geïmpliceerd in de verklaringen over de toekomst. Het bedrijf is niet verplicht om deze verklaringen bij te werken. Bijkomende informatie over factoren die van toepassing kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita, staat vermeld in de documenten die bij de SEC zijn ingediend, waaronder het jaarverslag op formulier 10-K, de kwartaalverslagen op formulier 10-Q en de actuele verslagen op formulier 8-K.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.