Chiquita rondt herfinanciering van preferente gewaarborgde kredietvoorziening af

01 Apr, 2008, 02:02 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, April 1 /PRNewswire/ --

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag bekendgemaakt een nieuwe preferente kredietovereenkomst ter waarde van US$350 miljoen te zijn aangegaan met diverse kredietverleners, waarbij de Coöperatieve Centrale Raiffeisen - Boerenleenbank B.A., "Rabobank Nederland," New York ("Rabobank") fungeert als administratief agent en hoofdarrangeur, en waarbij Wells Fargo Bank, National Association fungeert als de syndicatie-agent. Het aangaan van deze overeenkomst betekent de voltooiing van het eerder aangekondigde herfinancieringsplan, dat leidt tot een verlaging van de rentekosten, verlenging van de looptijd van de kredieten en een aanzienlijk hogere flexibiliteit in de overeenkomst die het management beter in staat stelt zich te richten op de succesvolle uitvoering van de winstgroeistrategie.

"We zijn uiterst tevreden over de uitkomst van de herfinanciering die we hebben gerealiseerd ondanks de turbulente omstandigheden op de financiële markten, en we stellen de blijvende ondersteuning van onze bankpartners zeer op prijs," aldus Fernando Aguirre, Chairman en Chief Executive Officer. "Ik heb er het volste vertrouwen in dat onze versterkte financiële positie ons vermogen tot het realiseren van een blijvende winstgroei zal vergroten."

De nieuwe zesjarige gewaarborgde kredietfaciliteit bestaat uit een doorlopende kredietvoorziening van US$150 miljoen en een termijnkredietvoorziening van US$200 miljoen. Deze komen in de plaats van de voormalige doorlopende kredietvoorziening van het bedrijf ter waarde van US$200 miljoen en de termijnlening C waarvan nog US$132 miljoen open stond na de uitgifte in februari 2008 van converteerbare preferente obligaties van 4,25% met vervaljaar 2016. De doorlopende kredietvoorziening kan in de toekomst onder bepaalde omstandigheden op aanvraag van Chiquita worden verhoogd met maximaal US$50 miljoen.

De overeenkomst voor de nieuwe kredietvoorzieningen omvat twee wezenlijke financiële onderhoudsclausules, een leverage ratio van de exploitatieonderneming en een vaste coverage ratio, die beide zijn gesteld op een niveau dat aanzienlijke extra flexibiliteit biedt. De leverage-overeenkomst van de holding die deel uitmaakte van de voormalige preferente gewaarborgde voorziening maakt geen deel uit van de nieuwe voorziening.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Met een jaarlijkse omzet van ongeveer US$4,7 miljard is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een vooraanstaande internationale handelaar en distributeur van verse voedselproducten en voedselproducten met een toegevoegde waarde - van bananen en andere vruchten vol energie tot handige voedzame gemengde salades. De producten en diensten van het bedrijf zijn erop gericht het hart van consumenten wereldwijd te veroveren door hen te helpen te genieten van gezond, vers voedsel. Het bedrijf brengt haar producten op de markt onder de vooraanstaande merknamen Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 24.000 mensen in dienst, verspreid over meer dan 70 landen wereldwijd. Meer informatie kunt u vinden op onze website: www.chiquita.com.

Opmerkingen met betrekking tot de toekomst

Dit persbericht bevat bepaalde uitspraken die moeten worden gezien als uitspraken met betrekking tot de toekomst ("forward-looking statements") in de zin van de Private Securities Litigation Reform Act uit 1995. Aan deze uitspraken zijn diverse aannamen, risico's en onzekerheden verbonden, waarop Chiquita in veel gevallen geen invloed kan uitoefenen. Hiertoe behoren veranderingen in de concurrentie-omstandigheden volgend op de overgang in 2006 naar een zuiver tarifair stelsel voor de import van bananen in de Europese Unie; ongebruikelijke weersomstandigheden;industriële en concurrerende omstandigheden; toegang tot, en kosten van,kapitaal; ons vermogen de kostenbesparingen te bereiken en andere voordelen voorzien in de in oktober 2007 aangekondigde herstructurering; verhogingen van industriële kosten en ons vermogen die door te spelen aan de consument; het terugroepen van producten en andere gebeurtenissen die van invloed zijn op de industrie en het vertrouwen van de consument in onze producten; de gebruikelijke risico's die voedselbedrijven wereldwijd ervaren, zoals de invloed van prijzen voor producten en goederen, voedselveiligheid, fluctuaties in valutakoersen, overheidsreguleringen, werkverhoudingen, belastingen, oogstrisico's, politieke instabiliteit en terrorisme; en de uitkomst van nog lopende claims en overheidsonderzoeken waarbij het bedrijf betrokken is en juridische kosten die daarmee in verband staan.

De in dit persbericht geuite verwachtingen zijn geldig op de datum waarop ze gemaakt zijn en geven geen zekerheid over toekomstige prestaties. De werkelijke resultaten of ontwikkelingen kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen die zijn uitgedrukt of geïmpliceerd in de uitspraken met betrekking tot de toekomst, en het bedrijf neemt niet de verplichting op zich om dergelijke uitspraken te actualiseren. Aanvullende informatie over factoren die van invloed zouden kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita is gevoegd bij de SEC-dossiers, inclusief het Jaarlijks Rapport op Form 10-K, Kwartaalrapporten op Form 10-Q en Huidige Rapporten op Form 8-K.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.