Chiquita sluit strategische sourcing-overeenkomsten af in Afrika met ESCOM en Matanuska Africa Limited

05 Maa, 2008, 22:23 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, March 5 /PRNewswire/ --

- Belangrijke diversificatie voor de geografische dekking van Chiquita

- De projecten in Angola en Mozambique zullen 6.000 nieuwe banen creëren

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) maakt vandaag langlopende samenwerkingsverbanden in Afrika bekend voor de export van bananen naar de Europese markt. Het gaat om afspraken met ESCOM, onderdeel van Grupo Espirito Santo, voor bananen uit Angola en om afspraken met Matanuska Africa Limited voor bananen uit Mozambique. De commerciële export begint naar verwachting in 2010 en per project worden naar verwachting rechtstreeks 3.000 banen gecreëerd.

Met de projecten in Angola en Mozambique kan Chiquita haar geografische diversiteit aan sourcing verder versterken en bij oplevering van de projecten naar verwachting 20 tot 30 procent leveren van Chiquita's volume aan eersteklas kwaliteitsfruit aan de Europese markt. En dat zonder invoerrechten. De keuze om de aanwezigheid van Chiquita in Afrika uit te breiden is gebaseerd op de evaluatie van het bedrijf dat bananen uit Afrika blijvend prijsconcurrerend zouden zijn, zelfs als de invoerrechten op Latijns-Amerikaanse bananen die in de Europese Unie ingevoerd worden in de toekomst behoorlijk dalen.

Fernando Aguirre, algemeen directeur en voorzitter, zegt: "Wij geloven dat het opstarten van de bananenproductie in Angola en Mozambique een belangrijke strategische stap is. Ongeacht het uiteindelijke resultaat van de discussie rond het invoerrechtensysteem van de Europese Unie, zal dit ook een erg prijsconcurrerende stap zijn. We zijn ervan overtuigd dat we door het gebruik van onze technische kennis en de expertise van onze nieuwe partners, die een succesvol bedrijfsverleden in Afrika hebben, een betrouwbare productie kunnen opzetten van eersteklas fruit van het Chiquita-merk. Deze projecten zullen het aantal bananen uit de invoerrechtenvrije ACP-landen (staten in Afrika het Caribische gebied en het gebied van de Stille Oceaan) behoorlijk verhogen. Naar verwachting zal dit ongeveer 20 tot 30 procent van het Europese volume aan eersteklas bananen zijn. Wij zijn ook verheugd een bijdrage te mogen leveren aan economische kansen in Afrika door het creëren van nieuwe banen en door de investering met partners die duurzame ontwikkeling en verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben staan.

De overeenkomst werd vandaag ondertekend in Benguela (Angola) en betekent het debuut van Chiquita in Angola en dat van ESCOM in de landbouw. Afhankelijk van de nodige goedkeuringen door de overheid gaat het Agricultural Development Company of Angola, een dochter van de ESCOM group en het Angolese bedrijf Hipergesta, de bananenproductie starten in de provincie Benguela. Het Agricultural Development Company of Angola zal hierbij meer dan 60 miljoen dollar (40 miljoen euro) investeren. Daarnaast is Chiquita onlangs een overeenkomst aangegaan met Matanuska Africa Limited voor een vergelijkbaar project dat inmiddels is gestart met het ontwikkelen van bananenproductie in Mozambique.

Hoewel Chiquita geen kapitaal levert voor deze projecten, ondersteunt het bedrijf de projecten met expertise op het gebied van agrarische ontwikkeling, goede kennis van zaken op het gebied van agricultuur, training van plaatselijke werknemers, logistiek, marketing en distributie op de Europese markt van producten van het Chiquita A-merk. Beide bedrijven hebben zich verplicht om aan de hoge eisen te voldoen die Chiquita stelt met betrekking tot het milieu, werkomstandigheden, maatschappelijke omstandigheden en voedselveiligheid. De eerste commerciële export naar Europa begint naar verwachting in 2010, nadat het planten is gestart, naar verwachting aan het einde van dit jaar.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Met een jaarlijkse omzet van ongeveer 4,7 miljard dollar is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende internationale verkoper en distributeur van eersteklas verse voedselproducten - van energierijke bananen en ander fruit tot voedzame, groene kant-en-klaar salademixen. De producten en diensten van het bedrijf zijn bedoeld om het hart en de glimlach van consumenten over de hele wereld te veroveren door hen te laten genieten van gezonde, verse voeding. Het bedrijf verkoopt producten met de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 24.000 mensen in dienst in meer dan 70 landen wereldwijd. Ga voor meer informatie naar onze website op www.chiquita.com.

ESCOM GROUP

ESCOM group, onderdeel van de Espirito Santo group, is momenteel een van de grootste buitenlandse particuliere investeerders in Angola. ESCOM group is actief op het gebied van mijnbouw, onroerend goed, energie, luchtvaart, visserij en inkoop. Het bedrijf is ook actief in de openbare werken in Congo-Brazzaville en in de levering van diensten in Zuid-Afrika en Mozambique. ESCOM staat voor duurzaam ontwikkelen op economisch, maatschappelijk en ecologisch niveau door duurzame ontwikkeling naar de mensen en de landen te brengen die het bedient. Ga voor meer informatie naar onze website op www.escom.pt.

MATANUSKA AFRICA LIMITED

Matanuska Africa Limited is een samenwerkingsverband tussen Matanuska Mauritius en Rift Valley Holdings. Deze bedrijven hebben meer dan veertig jaar locale ervaring in het telen van bananen voor de verkoop op de plaatselijke Afrikaanse markt, maar ook uitgebreide ervaring met biologische fair trade-thee, -koffie, -kokos en duurzame bosbouw.

Op de toekomst gerichte uitspraken

Dit persbericht bevat enige op de toekomst gerichte uitspraken in de zin van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Deze uitspraken zijn afhankelijk van een aantal aannames, risico's en onzekerheden, die veelal buiten Chiquita's invloedssfeer vallen, zoals: veranderingen in de concurrentie vanwege de overgang naar een nieuw Europees importregime in 2006; uitzonderlijke weersomstandigheden; industriële en concurrerende omstandigheden; toegang tot en de kosten van kapitaal; ons vermogen om kostenbesparingen en andere voordelen door te voeren zoals beraamd op basis van de reorganisatie die in oktober 2007 is aangekondigd; kostenverhogingen en het vermogen om deze door te berekenen aan klanten; terugroeping van producten en andere zaken die het vertrouwen van de markt en de consument in de producten van Chiquita mogelijk schaden; de gebruikelijke risico's verbonden aan internationale voedselbedrijven, zoals het effect van productprijzen, voedselveiligheid, wisselkoersschommelingen, overheidsreguleringen, arbeidsrelaties, belastingen, oogstrisico's, politieke instabiliteit en terrorisme; en de uitslag van lopende vorderingen met betrekking tot het bedrijf en juridische kosten en andere kosten die hiermee te maken hebben.

De op de toekomst gerichte uitspraken in dit persbericht zijn gedaan op de datum van uitgifte van dit persbericht en vormen geen garantie voor toekomstige resultaten. Werkelijke resultaten of ontwikkelingen kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen die worden uitgedrukt of zijn geïmpliceerd in de op de toekomst gerichte uitspraken. Chiquita is niet verplicht deze verklaringen bij te werken. Bijkomende informatie over factoren die van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita staat vermeld in de documenten die bij de SEC zijn ingediend, waaronder het jaarverslag op formulier 10-K, de kwartaalverslagen op formulier 10-Q en de recente rapporten op formulier 8-K.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.