Chiquita stemt toe ondernemingen in Colombia te verkopen

12 Jun, 2004, 08:10 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, June 12 /PRNewswire/ -- Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag aan dat het de definitieve onderhandelingen is gestart voor de verkoop van zijn bananenproducerende- en havenondernemingen in Colombia aan Invesmar Ltd., het holdingbedrijf van C.I.Banacol S.A. Banacol is gevestigd in Colombia en produceert en exporteert bananen en overige fruitproducten.

De overeenkomst bepaalt dat Chiquita, in ruil voor deze ondernemingen, zo'n 28,5 miljoen Amerikaanse dollars aan contant geld ontvangt (afhankelijk van enkele aanpassingen na het sluiten van de overeenkomst); zo'n 15 miljoen Amerikaanse dollars in bankbiljetten en uitgestelde betalingen (waarvan 3 miljoen Amerikaanse dollars binnen 90 dagen na sluiting verschuldigd is); alsmede de aanvaarding door de koper van zo'n 8 miljoen Amerikaanse dollars aan pensioenkosten.

Als onderdeel van de transactie zijn er ook twee aparte overeenkomsten gesloten waarin Chiquita gedurende een periode van 8 jaar jaarlijks ongeveer 11 miljoen kratten Colombiaanse bananen en zo'n 2,5 miljoen kratten ananassen uit Costa Rica koopt van ondernemingen die bij de koper zijn aangesloten. Er worden jaarlijks zo'n 11 miljoen kratten bananen geproduceerd in de Colombiaanse ondernemingen van Chiquita, dit is ongeveer 9 procent van de totale opbrengst aan bananen.

De partijen verwachten de transactie binnen 30 dagen afgerond te hebben, afhankelijk van de financiële- en enkele andere voorwaarden. Een kopie van de definitieve overeenkomsten, waarin de termen en voorwaarden van de transactie uiteen gezet staan, alsmede de verplichtingen van de partijen nà de sluiting, zal binnenkort gearchiveerd worden bij de Amerikaanse beurstoezichthouder (U.S. Securities and Exchange Commission).

Er is overleg gepleegd met de vakbonden die de huidige werknemers van Chiquita in Colombia vertegenwoordigen omtrent de verkoopovereenkomst, en de bestaande collectieve onderhandelingsovereenkomst blijft van kracht voor de verworven ondernemingen. De koper heeft ook toegestemd de verklaringen voor de sociale veiligheidsvoorwaarden alsmede de veiligheidsvoorwaarden voor het milieu en voedsel die door Chiquita op deze boerderijen ingevoerd zijn, te handhaven. Hieronder vallen onder meer de Social Accountability 8000, Rainforest Alliance en EUREPGAP.

Per 31 maart 2004 bedroeg de netto waarde van de goederen en lasten die overdragen worden in de overeenkomst zo'n 37 miljoen Amerikaanse dollars. Chiquita verwacht, na aftrek van de belastingen, een verlies van ongeveer 5 miljoen Amerikaanse dollars. Hierbij is rekening gehouden met de twee langdurige fruitaankoop-overeenkomsten. Het verwachte verlies zou ietwat kunnen toenemen als gevolg van de stakingen die onlangs gehouden werden door in de bedrijfstak door bananenmedewerkers uit de Uraba-streek in Colombia. Aan deze staking kwam op 10 juni een einde. De extra kosten kunnen pas vastgesteld worden op het moment dat de boerderijen geïnspecteerd zijn.

Chiquita Brands International is een toonaangevende internationale markthandelaar, producent en distributeur van bananen en overige verse groenten en fruit van hoge kwaliteit, die hoofdzakelijk worden verkocht onder het Chiquita(R) kwaliteitsmerk. Het bedrijf is één van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf legt zich eveneens toe op de distributie en marketing van vers gesneden fruit en andere volwaardige fruitproducten van andere merken. Bijkomende informatie is terug te vinden op www.chiquita.com

Web site: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.