Chiquita teleurgesteld over de voorgestelde wijzigingen aan het Europese bananeninvoerregime

29 Nov, 2005, 11:26 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, November 29 /PRNewswire/ --

- Bedrijf meent dat invoertarievenvoorstel onwettig is volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) is teleurgesteld over de acties die de vertegenwoordigers van de Europese Lidstaten vrijdag hebben genomen om een voorstel goed te keuren om volgend jaar een invoertarief van 176 euro per ton toe te passen op de invoer van bananen uit Latijns-Amerika.

"Chiquita betreurt dat de Europese Commissie een invoertarievenvoorstel heeft ingediend dat slecht is voor de bananenproducenten en dat zal leiden tot duidelijke overtredingen van de Wereldhandelsorganisatieregels die vroeger al werden veroordeeld," zei Fernando Aguirre, voorzitter en chief executive officer. Twee eerdere voorstellen van de Europese Commissie voor invoertarieven - eerst op 230 euro per ton en later op 187 per ton - werden eerder dit jaar verworpen door een arbitragecommissie van de WHO omdat ze niet zouden hebben geleid tot "minstens het behoud van de volledige markttoegang" voor Latijns-Amerikaanse producenten.

Het bedrijf merkte op dat vele Latijns-Amerikaanse producerende landen al geprotesteerd hebben tegen het feit dat de nieuwe voorgestelde maatregelen onwettig zijn volgens de WHO en hebben duidelijk gemaakt dat ze niet akkoord gaan met die onwettigheden. Deze landen hebben de Europese Commissie al herhaaldelijk gewaarschuwd dat verhoogde bananeninvoertarieven voor problemen zou zorgen tijdens de WHO Hongkong onderhandelingen die in december gehouden worden. Ze hebben de Europese Commissie ook verwittigd dat ze zich onmiddellijk zullen beroepen op speciale WHO spoedprocedures om te vermijden dat deze illegale maatregelen van kracht worden.

"Als een herziening van dit regime bekrachtigd wordt, zou het invoertarief van 176 euro per ton, wat meer dan het dubbele is van het huidige tarief van 75 euro, ieder jaar een bijkomende belastingdruk van USD 375 miljoen op de Europese bananenhandel leggen en zouden de invoertarieven op bananen die door Chiquita geïmporteerd worden met ongeveer USD 110 miljoen per jaar stijgen," zei Aguirre.

"Het laatste plan is verworpen door de meerderheid van de belanghebbenden in de wereldbananenhandel, waaronder de meeste Caribische en Latijns-Amerikaanse bananenproducerende landen. Het zou een enorme druk leggen op Latijns-Amerikaanse bananenproducenten, die uiteindelijk een groot deel van de kosten van deze verhoogde invoertarieven en van de toegangsdiscriminatie zouden dragen. Een gedestabiliseerde EU-bananenmarkt zou ook gevolgen hebben op de EU-bananensubsidies. Vele producerende en marketingbelangen, waaronder de meeste Caribische landen, hebben opgeroepen voor een overgangsregime om te vermijden dat de markt lijdt onder deze ontwrichtende gevolgen.

Aguirre besluit: "Terwijl het bedrijf manieren zou zoeken om de gestegen kosten door te rekenen aan de klanten, zal de marktimpact van deze wijzigingen, en vooral met betrekking tot de verkoopprijzen, pas na een tijd duidelijk worden. Het bedrijf meent nochtans dat een invoertarief van 176 euro per ton een aanzienlijke ongunstige financiële impact op Chiquita zou hebben."

Chiquita Brands International, Inc. (www.chiquita.com) is een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en bereide groenten en fruit van hoge kwaliteit, die verkocht worden onder het kwaliteitsmerk Chiquita(R) en aanverwante handelsmerken. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In juni 2005 nam Chiquita Fresh Express(R) over, de Amerikaanse marktleider inzake kant-en-klare slaatjes, een snelgroeiende voedingscategorie voor kruideniers, cateringleveranciers en snelservice restaurants.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.