Chiquita zet voet op de Chinese markt groenten en fruit met toegevoegde waarde

27 Aug, 2008, 01:33 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

SJANGHAI, China en CINCINNATI, August 27 /PRNewswire/ --

- Joint venture met Haitong Food Group zorgt voor uitbreiding van merk Chiquita -

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag aangekondigd dat het een joint venture met Haitong Food Group Co., Ltd. is aangegaan voor de verwerking, verkoop en marketing van groenten en fruit met toegevoegde waarde in China. Dit is de eerste keer dat het bedrijf een belangrijke groeimarkt betreedt.

"De introductie van het Chiquita-merk op de Chinese groeimarkt van groenten en fruit met toegevoegde waarde is een belangrijke strategische stap om een toonaangevend wereldwijd bedrijf te worden in gezonde, verse merkvoeding", aldus Fernando Aguirre, voorzitter en algemeen directeur, die vandaag aanwezig was op de ondertekeningsceremonie in het Chinese Sjanghai. "Dankzij onze strategie kunnen wij de wereldwijde trends van gezondheid en welzijn ten gelde maken. Wij introduceren met grote opgetogenheid ons gezonde voedselaanbod op deze nieuwe markt. Ook onze samenwerking met Haitong, dat bekend staat om zijn kwaliteitsproducten, stemt ons tevreden. Wij rekenen er dan ook op dat de combinatie van ons sterke merk en marketingcapaciteit met de lokale deskundigheid van Haitong ons zal positioneren om met succes deze veelbelovende markt te betreden."

"Haitong is reeds meer dan 20 jaar werkzaam in de groenten verwerkende sector die op export gericht is en heeft actief gezocht naar mogelijkheden om de Chinese consument versere en gezondere groenten te bieden", aldus Longhai Chen, voorzitter van Haitong Food Group. "Deze samenwerking met Chiquita zal beide bedrijven in staat stellen een gemeenschappelijke visie tussen oost en west te creëren. Samen kunnen wij de aanzienlijke mogelijkheden van een aanbod van gezonde voedselproducten volledig verkennen en daarbij gebruikmaken van de kracht van Haitong in verwerking en landbouw gekoppeld aan het sterke merk en de omvangrijke marketingkennis van Chiquita."

Krachtens de overeenkomst zal Chiquita een beperkte hoeveelheid kapitaal investeren en een meerderheidbelang hebben in de joint venture Zhejiang Chiquita-Haitong Food Company Limited, met voedselverwerkingsactiviteiten in Cixi, China. Het bedrijf zal in China groenten en fruit met toegevoegde waarde marketen en verkopen, waaronder bereide verse salades, vers gesneden fruit en groenten en gekoelde verse dranken.

De joint venture zal de hoge sociale, milieu- en voedselveiligheidsnormen van Chiquita navolgen. Chiquita zal het project ondersteunen met gezonde landbouw- en voedselveiligheidspraktijken en kennis op het vlak van logistiek, marketing en distributie. Voordat de activiteiten van de joint venture worden gestart, dienen de relevante overheidsgoedkeuringen te worden verkregen. Die worden voor het vierde kwartaal verwacht. Chiquita kreeg gedurende de hele transactie advies van Shiyao Investments Ltd.

CHIQUITA BRANDS INTERNATIONAL, INC.

Met een jaarlijkse omzet van ongeveer US$ 4 miljard is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende internationale verkoper en distributeur van eersteklas verse voedselproducten en voedselproducten met toegevoegde waarde - van energierijke bananen en andere vruchten tot voedzame, groene kant-en-klare gemengde salades. De producten en diensten van het bedrijf zijn bedoeld om het hart en de glimlach van consumenten over de hele wereld te winnen door hen te laten genieten van gezonde, verse voeding. De producten van het bedrijf zijn er op gericht Het bedrijf verkoopt producten met de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 23.000 mensen in dienst in meer dan 70 landen wereldwijd. Ga voor meer informatie naar onze website op www.chiquita.com

HAITONG FOOD GROUP COMPANY, LIMITED

Haitong Food Groups Company is een verwerker en fabrikant van groenten- en fruitproducten met een hoge toegevoegde waarde en heeft de keuze van haar klanten kunnen uit een aanbod van gezonde, smakelijke, handige en voedzame groenten en fruit hoog in het vaandel staan. Met kwaliteitslandbouwbedrijven en toonaangevende technologie in voedselveiligheid en -verwerking biedt Haitong een variëteit van producten aan, waaronder bereide, ingevroren, natuurlijk gedroogde, gevriesdroogde en ingedikte groenten en fruit. De producten worden hoofdzakelijk verkocht op de markten van Japan, de Verenigde Staten, Australië, de Europese Unie, het Midden-Oosten en China.

VOORUITZIENDE VERKLARINGEN

Dit persbericht omvat bepaalde vooruitziende verklaringen overeenkomstig de betekenis daaraan gegeven in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Op deze verklaringen zijn bepaalde veronderstellingen, risico's en onzekerheden van toepassing die veelal buiten de controle van Chiquita vallen, waaronder de gebruikelijke risico's ervaren door wereldwijde voedselbedrijven, zoals voedselveiligheid, grondstoffen- en andere productieprijzen, wisselkoersschommelingen, overheidsreguleringen, omstandigheden in de sector, concurrentieklimaat, arbeidsrelaties, belastingen, oogstrisico's, politieke instabiliteit en terrorisme, wijzigingen in het concurrentieklimaat door de overgang naar een beleid van uitsluitend invoerrechten in 2006 in de Europese Unie, buitengewone weersomstandigheden, toegang tot en de kost van financiering, het vermogen van het bedrijf om de kostenbesparingen en andere verwachte voordelen van de herstructurering van 2007 te verwezenlijken, terugroepingen en andere gebeurtenissen die van invloed zijn op het vertrouwen van industrie en consument in het bedrijf, het vermogen van het bedrijf om de aan de gang zijnde verkoop van Atlanta AG rond te maken en het resultaat van hangende schadeclaims en overheidsonderzoeken waarbij het bedrijf betrokken is, met de ermee gepaard gaande honoraria en gemaakte andere kosten.

Vooruitziende verklaringen in dit persbericht gelden op de datum van uitgifte en vormen geen garantie voor toekomstige resultaten. Werkelijke resultaten en ontwikkelingen kunnen aanzienlijk verschillen van de verwachtingen die worden uitgedrukt of zijn geïmpliceerd in de verklaringen over de toekomst. Het bedrijf is niet verplicht om deze verklaringen bij te werken. Bijkomende informatie over factoren die van toepassing kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita, staat vermeld in de documenten die bij de SEC zijn ingediend, waaronder het jaarverslag op Form 10-K, de kwartaalverslagen op Form 10-Q en de actuele verslagen op Form 8-K.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.