Chiquita's 365 duurzaamheidsdagen

26 Apr, 2010, 13:23 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, April 26, 2010 /PRNewswire/ --

Terwijl de wereld de Dag van de Aarde viert, denkt Chiquita Brands International (NYSE: CQB) terug aan de globale duurzaamheidsinitiatieven die het bedrijf heeft gesteund en die de industrienormen hebben verhoogd.

"Chiquita is een gepassioneerd globaal bedrijf en we nemen deze verantwoordelijkheid ter harte," vertelt Fernando Aguirre, voorzitter en algemeen directeur. "Aan de hand van samenwerking, energie en verbeeldingskracht streeft Chiquita ernaar om elke uitdaging die op onze weg ligt om te buigen tot een opportuniteit om te investeren in een duurzame toekomst, zowel voor ons bedrijf als voor het milieu. We blijven van onze groene initiatieven een prioriteit maken en we dagen anderen uit om hetzelfde te doen omdat we allemaal aandeelhouders zijn van het welzijn van de planeet."

Geel is groen op de bananenboerderijen van Chiquita

Chiquita begrijpt de waarde van een ander oogpunt aangezien er altijd mogelijkheden tot verbetering zijn. Dat was het idee in 1992 toen Chiquita een duurzaamheidsrelatie aanging met de onafhankelijke derde partijen Rainforest Alliance (http://www.rainforest-alliance.org) en Sustainable Agriculture Network.

Strikte richtlijnen definiëren het uitgebreide boerderijcertificeringsproces. Als gevolg van de certificering heeft Chiquita:

- USD 20 miljoen geïnvesteerd in de verbetering van gebouwen en
      infrastructuur.
    - ongeveer 1 miljoen bomen en struiken geplant.
    - geïntegreerde gewasmanagementpraktijken aangewend die het gebruik van
      landbouwscheikundige producten minimaliseren.
    - filters voor vast afval geïnstalleerd in alle verpakkingsstations om
      de besmetting van water door organisch materiaal tegen te gaan.
    - jaarlijks 3000 ton plastic gerecycleerd.
    - bossen beschermd en het jagen op boerderijen verboden.

Tot op de dag van vandaag is Chiquita de enige bananenproducent die voor de volle 100 procent van haar boerderijen certificering behaalt, alsook voor bijna 100 procent van de ananastoevoer. U kunt de casestudy van Rainforest Alliance over Chiquita bekijken op http://www.rainforest-alliance.org/profiles.cfm?id=agriculture.

Een regenwoud herplanten

In Costa Rica worden meer dan 100 hectares natuurlijke grond en inheemse dieren beschermd. In 2004 waagde Chiquita zich eraan om in samenwerking met de Zwitserse supermarktketen Migros en GTZ, een ontwikkelingsbedrijf van de Duitse overheid, een stuk grond beschikbaar te stellen en er een natuurreservaat te creëren. Dit resulteerde in het Chiquita Nature & Community Project (http://www.nogalproject.ch) in Nogal.

De missie op het vlak van het milieu is eenvoudig: de biodiversiteit bewaren en opvoeding over het milieu bevorderen. De impact van Chiquita gaat verder dan de gevoelige biologische verbindingszones en de beschermde gebieden; het bedrijf helpt ook de mensen die deze stuk grond hun thuis noemen met het identificeren van bijkomende bronnen van inkomsten.

In maart kondigde Chiquita een uitgebreid partnerschap aan om de duurzaamheid verder te versterken en biodiversiteit te beschermen in het reservaat San San Pond Sak ( http://www.tropenprojekt-panama.de/index.php?lang=en) dat zich dichtbij Chiquita's bananenboerderijen in Panama en Costa Rica bevindt. Als u meer details wilt kennen over de gezamenlijke inspanning van Chiquita, de Duitse supermarktketen REWE, GTZ en CORBANA, de Costa Ricaanse nationale corporatie van bananenproducenten, bezoekt u http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=119836&p=irolnewsArticle&ID=1399597&highlight.

CO2-voetafdruk - vooruitziende stappen

Chiquita wist al vroeg hoe belangrijk het is om met de besten samen te werken indien het wil garanderen dat het bedrijf altijd tracht beter te worden. Net daarom voeren Chiquita en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) (http://ctl.mit.edu/news/carbon_and_energy_efficient_supply_chains) het meest uitvoerige onderzoek ooit uit wat betreft het verband tussen de CO2-voetafdruk en bananen in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Europa met als doel enerzijds stappen te nemen om de koolstofuitstoot te beperken tijdens het transport van de bananen van de boerderij naar de eettafel en anderzijds de klanten op de hoogte te brengen van deze informatie.

Chiquita deed een stap naar voren toen het Amerikaanse Environmental Protection Agency de deur opende om deel te nemen aan het SmartWay Green Transportation Program (http://www.epa.gov/smartway/index.htm). Sinds haar toetrede aan het programma in 2007 heeft Chiquita een verbetering van 16 procent behaald op het vlak van de uitstootcontrole binnen haar bananentransportnetwerk - dit komt overeen met het jaarlijks wegnemen van 110.000 wagens van de Amerikaanse wegen.

Chiquita probeert nieuwe manieren uit om het dagelijks waterverbruik op uitgekozen bananenboerderijen te verminderen in de hoop nieuwe normen vast te stellen die op een grotere schaal gekopieerd kunnen worden. In 2008 werden de waterrecyclage- en waterzuiveringssystemen operationeel in 14 verpakkingsstations in Panama, Costa Rica en Guatemala. De eerste resultaten zijn bemoedigend: De systemen zorgen ervoor dat het waterverbruik in elk verpakkingsstation per jaar met meer dan 8 miljoen gallons verminderd wordt. Daarenboven is het plasticverbruik van het bedrijf verminderd met 1,9 miljoen ponden dankzij de recyclage-inspanningen en het lager plasticverbruik bij de verpakking van producten van Chiquita en Fresh Express.

Schrijf u in op Facebook om een fan van "Chiquita Banana" te worden (http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Chiquita-Banana/158665807857?ref=ts) en volg ons op Twitter (http://twitter.com/ChiquitaChatter). Om ander goed nieuws dat u gemist zou kunnen hebben te bekijken, bezoekt u onze online newsroom (http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=119836&p=irol-news&nyo=0), of surft u naar http://www.chiquita.com.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) is een toonaangevende internationale verkoper en distributeur van eersteklas verse voedselproducten en voedselproducten met toegevoegde waarde - van energierijke bananen en andere vruchten tot voedzame, groene kant-en-klaar gemengde salades. Het bedrijf verkoopt haar gezonde, verse producten met de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft een jaarlijkse opbrengst van USD 3,5 miljard en heeft ongeveer 21.000 mensen in dienst in bijna 80 landen wereldwijd. Meer informatie vindt u terug op onze bedrijfswebsite www.chiquitabrands.com.

BRON Chiquita Brands International, Inc.