Concentric Medical en het SITS Network gaan samen klinisch onderzoek verrichten naar Merci(R) Retrieval System

15 Mei, 2006, 17:22 BST Van Concentric Medical, Inc.

MOUNTAIN VIEW, California en STOCKHOLM, Zweden, May 15 /PRNewswire/ --

- Onderzoek bij willekeurige groep patiënten met een herseninfarct die ongevoelig zijn voor trombolysetherapie

Concentric Medical, Inc. en het SITS Network hebben vandaag hun samenwerking aan het THRUST (Thrombectomy in Unsuccessful Stroke Thrombolyses) onderzoek gezamenlijk bekendgemaakt. Het onderzoek zal gesponsord worden door Concentric Medical en worden geleid door het SITS Network. Concentric Medical en SITS zijn actief op zoek naar instellingen die aan het onderzoek willen deelnemen, dat naar verwachting later dit jaar begint met het registreren van patiënten. Ervaring met het Merci(R) Retrieval System, gedocumenteerd in het SITS trombectomie register, is een vereiste voor deelname.

Het THRUST onderzoek zal de Merci Retrieval procedure onderzoeken bij patiënten met een herseninfarct die ongevoelig zijn voor de standaard trombolysetherapie. Er wordt geschat dat ongeveer één derde van de patiënten met intraveneuze trombolyse geen verbetering vertoonden binnen 2 uur na de behandeling. Verder is de prognose voor deze groep patiënten slecht vergeleken met de groep die enige verbetering vertoont. Mechanische trombectomie volgens de Merci Retrieval procedure kan substantieel voordeel opleveren voor patiënten die niet reageren op de standaard lytische therapie. THRUST zal, bij patiënten die bij de intraveneuze trombolyse geen verbetering vertoonden, het klinische resultaat van patiënten die behandeld werden met mechanische trombectomie door gebruikmaking van het Merci Retrieval System versus patiënten waarbij geen verdere ingreep plaats vond gaan vergelijken.

Het Merci Retrieval System, dat sinds 2004 op de Amerikaanse markt verkrijgbaar is, werkt op basis van data die tijdens het mechanisch verwijderen van de embolus in de cerebrale ischemie (MERCI) trial zijn verkregen. De Europese Unie heeft het Merci Retrieval System tevens het CE merkteken toegekend. De resultaten van het MERCI trial werden in juli 2005 gepubliceerd in Stroke. Meer recent bewijzen de voorlopige resultaten van het nog lopende MERCI trial (gepresenteerd op de International Stroke Conference, februari 2006) de voordelen van de Merci procedure bij patiënten die ongevoelig zijn voor trombolyse.

"Wij geloven dat het snel herstellen van de bloedstroom de sleutel is bij een zware beroerte en dat het herstel van de stroom in correlatie staat met goede resultaten", zei Gary Curtis, directeur en CEO van Concentric Medical. "Wij kijken uit naar de internationale samenwerking via het SITS Network met experts op het gebied van beroertes, om meer klinisch bewijs te leveren dat het gebruik van het Merci Retrieval System ondersteunt".

"Het THRUST onderzoek is een belangrijke stap om de praktiserende geneeskundigen te voorzien van extra behandelingsmethoden voor beroertes", zei professor Nils Wahlgren, voorzitter van SITS International. "Er was veel interesse van leden binnen het SITS Network om deel te nemen, wat het belang van dit onderzoek onderstreept".

Over Concentric Medical

Concentric Medical is gevestigd in Mountain View, California, opgericht in 1999, en zet zich in om de weg te openen naar de ontwikkeling van nieuwe behandelingsmethodes tegen een beroerte. Het paradepaardje van de productlijn, Merci(R) Retriever, wordt gebruikt voor het verwijderen van bloedproppen in de hersenen van patiënten die door een herseninfarct zijn getroffen. De Merci procedure wordt thans uitgevoerd in meer dan 180 medische centra in de wereld en Concentric Medical schat dat er meer dan 3000 patiënten met het apparaat zijn behandeld. Meer informatie over Concentric Medical en haar producten zijn te vinden op www.concentric-medical.com .

Concentric, Merci en MERCI zijn handelsmerken / geregistreerde handelsmerken van Concentric Medical.

Over het SITS Network

Het SITS Network is het grootste netwerk op het gebied van beroertes ter wereld. Het omvat meer dan 500 klinieken in meer dan 30 landen, verspreid over vier continenten. Het SITS Network is een optimaal instrument voor klinische-/na-onderzoeken en registraties van beroertes. Het doel van het SITS Network is de brede toepassing en uitbreiding van aangetoonde behandelingsmethodes tegen een beroerte. Meer informatie over het SITS Network is te vinden op www.acutestroke.org .

Contacten: Concentric Medical             SITS International
               Jodie Fam, Marketing           Martin Steinberg
               +1-650-810-1737 kantoor        +46-8-5177-5600, kantoo
               +1-415-244-9885 mobiel         +46-709-512068, mobiel
               jfam@concentric-medical.com    Martin.steinberg@acutestroke.se

Web site: http://www.concentric-medical.com

BRON Concentric Medical, Inc.