ContourGlobal en Coca-Cola Hellenic Bottling Company huldigen een vernieuwende centrale voor warmtekrachtkoppeling in Roemenië in

08 Okt, 2009, 02:15 BST Van ContourGlobal

NEW YORK, October 8 /PRNewswire/ --

- DE FABRIEK IS DE EERSTE VAN VIJFTIEN VERGELIJKBARE MILIEUVRIENDELIJKE WARMTEKRACHTKOPPELINGSCENTRALES IN EUROPA EN AFRIKA

ContourGlobal en Coca-Cola Hellenic Bottling Company hebben vandaag de officiële opening aangekondigd van een centrale voor warmtekrachtkoppeling bij de bottelfabriek van Coca-Cola Hellenic in Ploiesti in Roemenië. Deze vernieuwende centrale zal in een uiterst efficiënt en milieuvriendelijk proces alle nodige elektriciteit, stoom en gekoeld water leveren voor de productie van dranken bij Coca-Cola Hellenic. Een tweede vergelijkbare centrale is momenteel in ontwikkeling in Timisoara in Roemenië en zal volgend jaar beginnen te werken.

De warmtekrachtkoppelingscentrale in Ploiesti is technologisch geavanceerd en gebruikt schoon aardgas. De warmte uit de motor wordt opgevangen en gebruikt om bijkomende energie te leveren voor gebruik in de bottelfabriek. Door warmte op te vangen die anders verloren zou gaan, verhoogt het systeem voor warmtekrachtkoppeling van ContourGlobal de efficiëntie bij het bottelen, terwijl tegelijkertijd de CO2-uitstoot aanzienlijk wordt verlaagd. In de warmtekrachtkoppelingscentrale van ContourGlobal wordt daarnaast meer dan 95% van de CO2-uitstoot opgevangen voor industrieel en commercieel gebruik. Het systeem zal het energieverbruik bij Coca-Cola Hellenic aanzienlijk verminderen en kadert in het omvangrijke en uiteenlopende milieubeschermingsbeleid in de landen waar het bedrijf zakendoet.

Coca-Cola Hellenic zet zich al heel lang in voor duurzame groei. Wanneer de gelegenheid zich voordeed om dit in daden om te zetten, werd ContourGlobal geselecteerd als de enige leverancier voor alle energiebehoeften van de productievestigingen in Europa en Afrika. De centrale in Ploiesti is de eerste van meer dan vijftien vergelijkbare milieuvriendelijke systemen voor energieopwekking die worden ontwikkeld in de bottelfabrieken van Coca-Cola Hellenic.

Joseph Brandt, president en CEO van ContourGlobal, verklaarde: "Duurzame productie van verbruiksgoederen is een van de grootste uitdagingen van onze tijd. In dit samenwerkingsverband met Coca-Cola Hellenic hebben wij bestaande technologieën gecombineerd om te komen tot een vernieuwende energiecentrale bij de bottelfabriek van Coca-Cola Hellenic in Roemenië. Ons warmtekrachtkoppelingssysteem is zeer energievriendelijk en vermindert de CO2-uitstoot aanzienlijk. Wij zijn trots op de keuze van Coca-Cola Hellenic voor ContourGlobal om deze vernieuwende systemen in Europa en Afrika te bouwen en te runnen."

ContourGlobal ontwikkelt en runt elektriciteits- en warmtekrachtkoppelingscentrales over de hele wereld voor regeringen en multinationals. Het bedrijf richt zich op onderbezette markten met sterke groei en op vernieuwende niches op ontwikkelde markten, zoals hernieuwbare energie en warmtekrachtkoppeling. Het bedrijf bestaat uit elf businessunits in werking of in aanbouw op vier continenten met een genererende capaciteit van ongeveer 1.000 MW. Het heeft nieuwe ontwikkelingsactiviteiten in de pijplijn voor in totaal 10.000 MW.

Voor de ontwikkeling van deze vernieuwende centrale heeft ContourGlobal samengewerkt met een multinationaal projectteam bestaand uit GE Jenbacher (de leverancier van elektriciteitsgenererende motoren uit Oostenrijk), Union Engineering (de leverancier van CO2-opvangende machines uit Denemarken), Carrier (de leverancier van absorptiekoelers uit Frankrijk), Loial (de aannemer uit Roemenië), Niras (het engineeringbureau uit Denemarken) Norton Rose (het advocatenbureau uit het Verenigd Koninkrijk en Roemenië), Deloitte and Touche (de fiscale adviseur en adviseur inzake de energiemarkt uit Roemenië) en Unisensor (de Duitse fabrikant van uitrusting voor CO2-bewaking).

Info over ContourGlobal online vindt u op www.contourglobal.com

BRON ContourGlobal