ContourGlobal Sluit Leningsovereenkomst Met OPIC voor Elektriciteitsproject van 100 MW in Togo

23 Dec, 2008, 11:55 GMT Van ContourGlobal

NEW YORK, December 23 /PRNewswire/ --

ContourGlobal heeft vandaag bekend gemaakt dat ContourGlobal Togo, een volledige dochteronderneming van het bedrijf, een financieringsovereenkomst zonder regres van US $146 miljoen heeft gesloten met Overseas Private Investment Corporation (OPIC) voor de constructie van ContourGlobal's 100 MW elektriciteitscentrale in Lome, Togo.

ContourGlobal's Togo project zal de eerste aanzienlijke buitenlandse investering in Togo zijn in meer dan tien jaar en één van de meest aanzienlijke investeringen in de West-Afrikaanse elektriciteitssector in meer dan twintig jaar. Het project omvat het ontwerp, deconstructie en werking van een nieuwe 100 MW thermische elektriciteitscentrale die jaarlijks ongeveer 780 gigawatt uur aan elektriciteit zal produceren en zal het West-Afrikaanse land het elektriciteitstekort helpen te overwinnen dat heeft geleid tot vele black-outs en dat de economische groei heeft tegengehouden. Het project zal uitgevoerd worden in een regio die naarstig op zoek is naar minder dure en meer betrouwbare elektriciteitsbronnen. De centrale die gebouwd zal worden door ContourGlobal zal een aanzienlijke bron van schone, betrouwbare en goedkopere elektriciteit vormen en diversiteit toevoegen aan de energieopwekkingbronnen in de regio.

De constructie van het project zal in januari 2009 van start gaan en naar verwachting in december 2009 operationeel zijn. Het zal aangedreven worden door zes Wartsila 18V50DF motoren (16,6 MW per motor) die op drie verschillende brandstoffen kunnen functioneren: natuurlijk gas, zware stookolie en dieselolie distillaat. Het project zal werken op zware stookolie totdat natuurlijk gas beschikbaar zal worden via de West-Afrikaanse gasleiding. ContourGlobal Togo heeft een 25-jarige concessie- en elektriciteitsaankoopovereenkomst gesloten waaronder het elektriciteit die opgewekt wordt door de elektriciteitscentrale zal verkopen aan Compagnie Energie Electrique du Togo, het de Togolese elektriciteitdistributiebedrijf.

Joseph Brandt, Voorzitter en Chief Executive Officer van ContourGlobal, zei: "Het aangaan van deze leningsovereenkomst met OPIC te midden van een ongeëvenaarde onrust in de wereldwijde kredietmarkten laat zien dat er financiering beschikbaar is voor goed gestructureerde projecten in ontwikkelingslanden. Wij waarderen onze relatie met OPIC en zijn haar erg dankbaar voor het leiderschap dat ze ons heeft getoond met haar steun in dit baanbrekende project. We kijken ernaar uit om in het komende jaar met haar samen te werken aan bijkomende projecten."

Craig Huff, Co-Chief Executive van Reservoir Capital Group en Voorzitter van ContourGlobal, zei: "Afrika heeft de grootste energiebehoeften van de hele wereld. Met de hulp van instellingen zoals OPIC kunnen investeerders aantrekkelijke risicoaangepaste opbrengsten ontvangen terwijl de prijs van elektriciteit in de regio aanzienlijke verlaagd wordt. ContourGlobal heft een grote scala aan nieuwe generatie projecten in Afrika in de pijplijn en wij kijken ernaar uit om meer te investeren in de regio."

ContourGlobal ontwikkelt en beheert elektrische energie- en stadsverwarmingbedrijven over de gehele wereld en richt zich op onderbezette markten met een sterke groei, en op innovatieve niches op ontwikkelde markten, zoals hernieuwbare energie en Warmte/Kracht Koppeling (WKK). Het bedrijf bestaat uit acht ondernemingen op vier continenten met een genererende capaciteit van ongeveer 1.000 MW en heeft nieuwe ontwikkelingsactiviteiten in de pijlijn van in totaal 10.000 MW.

Reservoir Capital Group is een particuliere beleggingsonderneming met ongeveer US $4 miljard in beheer en is de controlerende aandeelhouders van ContourGlobal.

De Overseas Private Investment Corporation, in 1971 opgericht als een organisatie van de Amerikaanse regering, helpt Amerikaanse bedrijven met buitenlandse investeringen, zorgt voor economische ontwikkeling in nieuwe en opkomende markten, vult de particuliere sector aan voor wat betreft het beheer van risico's betreffende directe buitenlandse investeringen en steunt het Amerikaanse buitenlandse beleid. OPIC's politieke risicoverzekering en financiering helpt grote en kleine Amerikaanse bedrijven in meer dan 150 opkomende markten en ontwikkelingslanden over de hele wereld.

Bezoek de website van ContourGlobal: www.contourglobal.com

BRON ContourGlobal