Coventry en de New York Attorney General komen een schikking overeen

01 Okt, 2009, 23:50 BST Van Coventry

FORT WASHINGTON, Pennsylvania, October 1 /PRNewswire/ --

- Overeenkomst schetst de beste praktijken in de sector; geen boete of straf toegewezen.

Coventry First heeft vandaag aangekondigd dat het een overeenkomst heeft bereikt in het burgerlijk proces dat door het hoofdkantoor van de New York Attorney General in oktober 2006 tegen hen werd aangespannen.

In de loop van de procesvoering heeft de Attorney General bepaald dat Coventry First aan haar polishouders voor de marktwaarde van hun levensverzekering een bijkomstige USD 1.447.285 had moeten betalen. De schikkingsovereenkomst verklaart ook dat Coventry First akkoord gaat met de betaling van USD 10.552.715 aan de staat New York om de procesvoering te beëindigen.

Coventry werd geen boete of straf toegewezen in verband met de schikking.

Coventry heeft meer dan USD 2,8 miljard betaald aan klanten voor verzekeringspolissen die ze niet langer nodig hebben. Over de laatste 12 maanden heeft Coventry aan polishouders vijf keer zoveel betaald dan ze zouden hebben ontvangen indien ze hun polissen zouden teruggegeven hebben aan de verzekeringsmaatschappij.

De partijen gingen akkoord over enkele bedrijfspraktijken die een model vastleggen voor de totale life settlement sector. De overeenkomst bepaalt dat de compensatie betaald aan de tussenpersonen in de life settlements openbaar wordt gemaakt voor de polishouders in New York. Coventry was al lang een voorstander van de wetgeving in New York die vereist dat de compensatie aan tussenpersonen die life settlements vergemakkelijken openbaar moet zijn. Coventry heeft overeengekomen om samen te werken met de New York Attorney General om te verzekeren dat de sector de behoeften van de klanten blijft ondersteunen.

"Ik wil mijn waardering uitdrukken aan de Attorney General voor zijn aandacht voor deze belangrijke kwesties in onze ontwikkelende sector," vertelt Alan Buerger, algemeen directeur van Coventry. "Ik hoop dat de Attorney General de kwesties die van toepassing zijn op de polishouders zal blijven onderzoeken, vooral de activiteiten die gericht zijn tegen de consument door de levensverzekeringbedrijven die zodanig gepland zijn dat de polishouders de volledige marktwaarde van hun polissen onthouden worden," aldus Dhr. Buerger.

Dhr. Buerger vermelde meerdere voorbeelden waarbij bepaalde levensverzekeraars het hun makelaars verbieden om de klanten te informeren over hun opties in de secundaire markt of het contract van hun vertegenwoordigers opzeggen omdat ze deelnemen in de markt. "We zullen blijven strijden voor het recht van de consument op de kennis van de exacte marktwaarde van hun levensverzekeringspolis," vertelt dhr. Buerger. We zijn trots dat we deze markt gecreëerd hebben en dat we aan consumenten miljarden dollars betaald hebben voor hun onnodige levensverzekering."

Over Coventry

Coventry creëerde de secundaire markt voor levensverzekeringen in de Verenigde Staten. Door het op unieke wijze samenbrengen van de verzekerings- en de kapitaalmarkt werd het bedrijf de pionier inzake life settlements en opende het een nieuwe klasse van activa met betrekking tot levensverwachtingen voor institutionele investeerders over de hele wereld. Momenteel is Coventry actief in de globale financiële dienstensector en leidt het de ontwikkeling van een sterke markt op het vlak van levensverwachtingen. Coventry is gevestigd in Philadelphia en heeft kantoren in Londen en Hong Kong.

Mediacontact
    Stuart Wood