Credit Agricole en Equens bespreken partnerschap voor verwerking van kaart- en betalingstransacties

25 Nov, 2009, 08:00 GMT Van Credit Agricole S.A. and Equens

PARIJS en UTRECHT, Nederland, November 25 /PRNewswire/ -- Op basis van een gemeenschappelijke visie met betrekking tot strategische ontwikkelingen in de Europese markt voor de verwerking van kaart- en betalingstransacties, hebben Crédit Agricole S.A. en Equens SE een exclusieve overeenkomst ondertekend om de mogelijkheden te verkennen hun betaalplatforms op elkaar af te stemmen en zo een belangrijke aanbieder van betaalservices in Europa te worden. Met een gecombineerd volume van ruim 15 miljard transacties zouden Equens en CEDICAM, de dochteronderneming van Crédit Agricole S.A. en de 'Caisses Régionales' die zich richt op betalingsverwerkingen en -systemen, koploper worden in de Europese markt.

De totstandkoming van deze toonaangevende aanbieder van betaalservices gaat uit van de volgende drie basisprincipes:

volumes combineren en synergievoordelen realiseren met als doel de verwerkingskosten te verlagen;

groeidynamiek stimuleren vanuit een unieke positie als Europees koploper die technische en commerciële expertise en brede regionale dekking biedt;

kennis delen die ten goede komt aan de totale productketen.

Het doel is de onderhandelingen in 2010 af te ronden. Voordat een definitieve overeenkomst wordt ondertekend, zullen de betrokken werknemersvertegenwoordigers worden geraadpleegd en zal de goedkeuring worden ingewonnen van de relevante regelgevende instanties.

Jean-Yves Hocher, Deputy CEO van Credit Agricole S.A.: "Het snel veranderende Europese landschap stelt ons voor grote uitdagingen. Door een partnerschap met Equens aan te gaan en zo de belangrijkste pan-Europese processor van kaart- en betalingstransacties te worden, kunnen we expertise, technologie, diepgaande kennis en de verwerking van miljarden transacties samenbrengen ten behoeve van ons netwerk. Dit is volledig in lijn met de strategie van Crédit Agricole om industriële partnerschappen op te bouwen met banken."

Michael Steinbach, voorzitter van de Board of Directors van Equens: "De beoogde samenwerking met CEDICAM is een belangrijke stap binnen onze strategie om de belangrijkste pan-Europese processor te worden. Deze samenwerking zal ons in staat stellen onze omvang, ons geografische bereik en ons productaanbod verder uit te breiden in het voordeel van onze huidige en toekomstige klanten en aandeelhouders, zoals ABN AMRO, DZ BANK, ICBPI, ING en Rabobank."

_______________________________________________________________

Noot voor de redactie:

Over Crédit Agricole

Als belangrijkste bankorganisatie van Frankrijk bedient Crédit Agricole 28% van de Franse huishoudens en is het bedrijf werkzaam in het gehele spectrum van bancaire en financiële dienstverlening. De onderneming bedient wereldwijd 58 miljoen afzonderlijke klanten en beschikt over een netwerk van 11.850 vestigingen in meer dan 20 landen. Crédit Agricole is de grootste retailbank in Europa wat betreft inkomsten uit bankdiensten aan de detailhandel. De bank is koploper in Frankrijk en neemt in Europa een derde positie en wereldwijd een negende positie in wat betreft tier 1-kapitaal (The Banker 2009). De groep is werkzaam in 70 landen en heeft wereldwijd meer dan 160.000 werknemers in dienst.

Over CEDICAM

CEDICAM is de dochteronderneming van Crédit Agricole S.A. en de 'Caisses Régionales' die zich richt op betalingsverwerkingen en -systemen. De organisatie is hoofdzakelijk actief op het gebied van elektronisch bankieren, de verwerking van kaart- en betalingstransacties en de veiligheid van betalingen. Binnen de Groupe Crédit Agricole brengt CEDICAM expertise samen om de verwerkingsactiviteiten op Europees niveau verder uit te bouwen.

Meer informatie over Crédit Agricole en CEDICAM vindt u op http://www.credit-agricole.com.

Over Equens

Equens SE is de eerste pan-Europese full-service payment processor en is als een van de grootste partijen in Europa toonaangevend op het gebied van toekomstvaste oplossingen voor betalings- en kaarttransacties. Dankzij een uitgebreid en concurrentiekrachtig aanbod van services voldoet het bedrijf probleemloos aan de eisen en wensen van de Europese betalingsmarkt. Equens ondersteunt de ontwikkeling van één uniforme Europese betalingsmarkt (SEPA) en zet zich in voor de standaardisatie en harmonisatie van Europese en wereldwijde betalingen. Met klanten en partnerschappen in verschillende Europese landen biedt Equens een pan-Europese marktdekking vanuit vestigingen in vier landen: Nederland, Duitsland, Italië en Finland. En met een jaarlijks verwerkingsvolume van 8,9 miljard betalingstransacties en 3,2 miljard transacties voor geld- en betaalautomaten heeft Equens SE binnen de Europese markt een aandeel van meer dan 12,5%. De aandelen in Equens SE zijn in het bezit van DZ BANK, ING, ABN AMRO Bank, Rabobank, ICBPI en Fortis (NL).

Ga voor meer informatie over Equens naar http://www.equens.com

BRON Credit Agricole S.A. and Equens