Davos: Russische regering op zoek naar internationale partners voor ontwikkeling van skitoerisme in de Noord-Kaukasus ter waarde van $15 miljard

26 Jan, 2011, 17:09 GMT Van North Caucasus Resorts Company (NCRC)

DAVOS, Zwitserland, January 26, 2011 /PRNewswire/ --

- North Caucasus Resorts Company (NCRC) geïncorporeerd om $15 miljard aan publiek-private investeringen te beheren in vijf nieuwe skigebieden in de Kaukasus,

- President Medvedev: "Peak 5642 gaat de Kaukasus transformeren."

- Akhmed Bilalov, vicepresident van het Russische Olympisch Comité, aangestelde voorzitter van de raad van NCRC: "Terroristen bereiken niets. We denken er geen seconde aan om ons project op te geven."

- Eerste fase van de plannen wordt vanavond op de bijeenkomst in Davos gepresenteerd

De North Caucasus Resorts Company (NCRC), de zojuist geïncorporeerde staatsonderneming die door de Russische federale regering is aangewezen om een programma van $15 miljard, Peak 5642 genaamd, ter ontwikkeling van wintersportlocaties in de Kaukasus te implementeren, zal vanavond de eerste fase van zijn plannen presenteren aan investeerders.

Tijdens een evenement dat plaatsvindt op het World Economic Forum in Davos, zal Akhmed Bilalov, vicepresident van het Russische Olympisch Comité, aangestelde voorzitter van de raad van NCRC, spreken over de voordelen die de ontwikkelingen zullen hebben voor de Kaukasus. Hij zal tevens de plannen onthullen van het bedrijf, waarbij vijf nieuwe skigebieden reeds in 2014 de eerste bezoekers zullen kunnen ontvangen.

"Peak 5642 gaat de Kaukasus transformeren", aldus president Medvedev, die zijn bezoek aan Davos uitstelde na de bomexplosies in de Domodedovo-luchthaven in Moskou. "Het zal tonen hoe we armoede en terrorisme kunnen verslaan met toerisme. In 2014 zal de wereld afzakken naar Sochi en we willen de wereld terug zien blijven komen."

Delen van de Kaukasus hebben jaren van gewapende conflicten en terroristische activiteiten doorstaan, wat heeft geleid tot onderinvestering in de regio, werkloosheid en emigratie. Gehoopt wordt dat Peak 5642 aanzienlijk zal bijdragen aan een ommekeer in de regionale economie en zal leiden tot sociale vooruitgang en afschrikking van terrorisme.

Het project heeft als doelstelling de grotendeels onbebouwde bergen van de Kaukasus te transformeren tot een toeristische bestemming van wereldklasse. Het gebied ligt dichtbij Azië, wat betekent dat het steeds toegankelijker wordt voor een grote en snel groeiende markt van skiërs, terwijl de 240 dagen durende winters, de overvloedige sneeuw, de natuurlijke spa's en het prachtige landschap sterke concurrentie kunnen bieden voor zowel de Russische als de EU-vakantiegangers in de drukke en dure resorts in de Alpen. Verwacht wordt ook dat de investering meer Russen aan zal moedigen te gaan skiën. Momenteel beoefent slechts 2% van de Russen de sport.

Na de terroristische aanslagen van maandag in de Moskouse luchthaven, stelde Akhmed Bilalov: "De gebeurtenissen in Moskou zijn een verschrikkelijke herinnering aan de gevaren van opstandigheid. NCRC en zijn partners denken er geen seconde aan om ons project op te geven. Wat bereiken terroristen voor de Kaukasus met het opblazen van mensen? Niks, het zijn nihilisten. NCRC daarentegen heeft een ideaal om het leven van mensen in de Kaukasus te verbeteren."

De rol van NCRC bestaat erin om investeringen in infrastructuur en bedrijven in de vijf gebieden aan te trekken en te beheren, waaronder ook op Elbroes, de hoogste berg in Europa, waar op 4164 meter het op een na hoogste skigebied in de wereld zal worden gebouwd. De andere vier skigebieden zullen worden aangelegd op Arkhyz (3071 m) in Karachay-Circassia waar de bouw deze maand begonnen is, Lagonaki (2.450 m) in de staat Adygea, Mamison (3732 m) in Noord-Ossetië en Matlas (2767 m) in Dagestan.

NCRC schat tegen 2020 vijf miljoen bezoekers per jaar naar de regio te kunnen aantrekken, vergeleken met de één miljoen bezoekers op dit moment. De nieuwe resorts zullen tot maximaal 150.000 mensen per dag kunnen herbergen, waarvan 90.000 scherp geprijsde hotelaccommodaties tegen een gemiddeld tarief van $ 50 per nacht. Een skipas die toegang geeft tot alle plaatsen zal ongeveer $ 20-30 per dag kosten.

Tijdens het evenement vanavond in Davos zal Akhmed Bilalov de plannen van NCRC ontvouwen om een shortlist van internationale partners in 2011 te creëren en investeerders te selecteren. Er worden partners gezocht in de volgende categorieën: Investeringsbankieren, audit, globale marketing, infrastructuur, milieuduurzaamheid, openbaar vervoer, hotels en horeca, detailhandel, infrastructuur voor ski- en wintersporten infrastructuur voor zomersporten.

BIlalov zei: "Er zijn veel voorbeelden in de hele wereld van hoe toerisme met succes ontwikkeld kan worden in gebieden met hoge veiligheidsrisico's. Kijk naar Turkije, Egypte en Israël. We bieden ook zeer aantrekkelijke garanties op investeringen aan."

De federale regering heeft daartoe de regio als een speciale economische zone aangemerkt waar gunstigere belastingenregels en speciale douane- en visumregelingen voor buitenlandse werknemers gelden.

BRON North Caucasus Resorts Company (NCRC)