De eerste diamantslijperij in de Democratische Republiek Kongo (DRC) bereikt binnenkort de volledige productiecapaciteit

02 Nov, 2005, 08:00 GMT Van DGI Group of Companies

KANANGA, Democratische Republiek Kongo, November 2 /PRNewswire/ -- Dhr. Dan Gertler, Voorzitter van de DGI Group of Companies, gebaseerd in Tel Aviv, Israël, kondigde vandaag aan dat de Emaxon Slijperij te Kananga, Democratische Republiek Kongo (DRC), die al verschillende maanden operationeel is, binnenkort de volledige productiecapaciteit bereikt.

De DGI Group of Companies is in augustus 2004 begonnen met de bouw van deze slijperij, een miljoenenproject dat in minder dan 12 maanden werd afgerond. Tijdens de eerste fase beschikt de slijperij over meer dan 300 werknemers, die ter plaatse een professionele opleiding diamantslijpen krijgen. Bij de aanvang van de volledige productiecapaciteit, zal deze hoogtechnologische diamantslijperij, de eerste in zijn soort in de DRC en in Centraal Afrika, niet minder dan 600 werknemers in dienst hebben.

Bij volledige productiecapaciteit, zal deze unieke slijperij de diamanten slijpen, lokaal verkopen en uitvoeren naar de toonaangevende wereldmarkten. Het gaat om diamanten die exclusief in de DRC worden ontgind , waardoor maandelijks op een indirecte manier honderdduizenden dollars in de economie van Kananga worden gepompt. De slijperij is volledig uitgerust met de nieuwste zaag-, kloof-, en slijptafels. De verwezenlijking van dit project, een van de vele investeringen van DGI Group of Companies in de DRC , overstijgt de economische grenzen.

De Emaxon Slijperij heeft een onmiddellijke sociale impact veroorzaakt in Kananga, de hoofdstad van Kasaï Occidental Province, centraal gelegen in de DRC. De creatie van de slijperij en de geplande, belangrijke overdracht van technologie, die gedeeltelijk zal plaatsvinden in het opleidingscentrum voor diamantsnijden en -slijpen van de slijperij, bezit bovendien het potentieel om de basis te vormen voor duurzame, langetermijn ontwikkeling in deze streek.

"Deze uitstekende investering zal grote, verreikende, positieve, sociale en economische gevolgen hebben voor Kananga, Kasaï Occidental Province, en voor de DRC in het algemeen," aldus de gouverneur van Kasaï Occidental Province, Claudel Lubaya, die een sleutelrol speelde bij de installatie van de slijperij in Kananga.

Het stabiele en steeds positievere economische en politieke klimaat in de DRC, dat geleidelijk het vertrouwen van de internationale gemeenschap wint, was een belangrijke factor bij deze investering van dhr. Gertler. Hoewel de meeste concurrenten de investering van DGI als een "risico" zien, hoopt dhr. Gertler dat deze pionierszet door andere internationale investeerders zal worden nagevolgd.

"Het leiderschap van president Kabila heeft het zakelijk klimaat in het hele land gewijzigd en het vertrouwen van internationale investeerders gewonnen, waardoor deze investering van DGI mogelijk was," gaat gouverneur Lubaya verder. "Kananga is een afgelegen plaats in Afrika die nood heeft aan meer lokale en internationale investeringen. We hopen dat anderen het dappere voorbeeld van DGI zullen volgen en in de bevolking en de toekomst van Kongo zullen investeren.

De DGI Group of Companies is al meer dan vijf jaar in de DRC actief via dochtermaatschappij Emaxon Finance International, die 88 procent van de grootste diamantmijn van de DRC, MIBA afneemt. Een recente investering van DGI stelde bijna 15 mijoen dollar ter beschikking voor de financiëring van een nieuwe kimberliet wasinstallatie en een massieve snijril die de diamantproductie van MIBA zullen opdrijven tot 8.5 miljoen karaat per jaar.

"Ik ben een sterke voorstander van het moedige leiderschap van president Kabila en van de economische hervormingen die DGI in staat hebben gesteld om in de DRC te blijven investeren," aldus dhr. Gertler. "Onze slijperij in Kananga zal vele jobs creëren, wat voor honderden families zeer postieve gevolgen zal hebben. Emaxon zal zich blijven inzetten om van Kananga het diamantslijpcentrum van de DRC en van heel Afrika te maken."

Emaxon, momenteel de grootste werkgever van Kananga, werkt nauw samen met het Ministerie van Mijnbouw en het Centre d' Evaluation et d'Expertise de Matieres Precieuses au Congo (CEEC) om te garanderen dat de slijperij voldoet aan alle nationale en internationale reglementeringen, waaronder het Kimberly Proces. De Emaxon Slijperij, die momenteel slechts een fractie van de volledige productiecapaciteit benut, zal de volledige productiecapaciteit bereiken zodra in het parlement van de DRC de wetgeving rond de uitvoer van geslepen diamanten rond is.

"Dit is een bijzondere dag voor de Democratische Republiek Kongo en Centraal Afrika omdat we eindelijk toegang krijgen tot de verdere fasen van het diamantproductieproces," aldus de president van de DRC, Joseph Kabila. "De trend om het land van origine meer waarde te geven is een groeiende ontwikkeling bij diamantproducerende Sahel-landen en daarom verwelkomen we de investering van DGI in de DRC."

De kongolese minister van mijnbouw Ingele Ifoto voegde daaraan toe dat "dit een perfect voorbeeld is van de lokale bevolking die voordeel haalt uit de nationale grondstoffen. We hebben de laatste tien jaar overlegd over diamantslijpen in Kongo en we kunnen en moeten dit soort projecten ondersteunen."

Begin 2006 worden de eerste democratische verkiezingen in de DRC verwacht, die tevens het einde betekenen van de overgangregering. Meer dan 18 miljoen kongolezen hebben zich geregistreerd als kiezer voor de verkiezingen van volgend jaar. Internationale waarnemers loven het vredevolle kiezersregistratieproject, dat nog altijd loopt, als een opmerkelijke prestatie voor een land dat nog in een herstelperiode verkeert na een wrede, vijf jaar durende oorlog.

VOOR VERDERE INFORMATIE KUNT U CONTACT OPNEMEN MET:

DGI Woordvoerder
    Lior Chorev