De nieuwe PLAYSTATION(R)3 verovert het vakantieseizoen stormenderhand

05 Okt, 2007, 17:30 BST Van Sony Computer Entertainment Europe Ltd

LONDEN, October 5 /PRNewswire/ --

- Scherpgeprijsde hardware en fantastische software zorgen voor een onverslaanbare combinatie

- De nieuwe 40GB PS3 kost 399 Euro

Sony Computer Entertainment Europa (SCEE) maakte vandaag de details bekend van zijn opwindende nieuwe PLAYSTATION(R)3 (PS3(TM)), die op 10 oktober 2007 in de SCEE regio zal worden gelanceerd voor een uiterst aantrekkelijke prijs van 399 Euro.

De nieuwe PS3, de nieuwe generatie van interactief home entertainment, brengt iets ongelooflijk, aantrekkelijk nieuws op het gebied van games en entertainment voor het vakantieseizoen bij de mensen thuis in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Oceanië.

Naast een zich steeds uitbreidende serie van PS3 titels (een totaal van 65 titels in allerlei genres tegen de tijd dat het Kerstmis is), is de nieuwe PS3 uitgerust met een 40GB HDD en is inclusief alle eigenschappen die nodig zijn voor een High Definition ervaring; daadwerkelijk een nieuwe generaties games, onvoorstelbare High Definition Blu-ray Disc(TM) films, een SIXAXIS(TM) draadloze bediening, Wi-Fi en HDMI connectiemogelijkheden en dat alles aangedreven door een Cell Broadband Engine(TM), het digitale hart van PS3.

Net als met de 60GB PS3, kan het systeem van de nieuwe PS3 in de toekomst worden opgewaardeerd met nieuwe eigenschappen en functionaliteit. Een recente opwaardering van de firma zorgde er bijvoorbeeld voor dat DVDs kunnen worden afgespeeld op een 1080P High Definition formaat.

De introductie van de nieuwe PS3 komt na het incorporeren van feedback van duizenden bestaande PS3 bezitters, als mede onderzoek naar toekomstige PS3 bezitters. Het nieuwe model heeft twee USB 2.0 poorten in plaats van vier en heeft niet langer een multi memory kaart poort.

Het nieuwe model is niet langer omgekeerd compatibel met titels voor de PlayStation(R)2. Latere kopers van PS3 hechten minder belang aan deze eigenschappen, plus de beschikbaarheid van een breder scala aan specifieke PS3 titels ( een totaal van 65 titels in allerlei genres tegen Kerstmis).

Het bestaande Starter Pack(i), dat een 60GB PS3 bevat met uitgebreide omgekeerde compatibiliteit, een SIXAXIS draadloze bediening en twee verschillende titels zal in prijs worden verlaagd tot 499 Euro. Zolang de voorraad strekt is het 60GB model een waardevolle aanwinst voor de vaardige speler, die wil opwaarderen tot aan de High Definition mogelijkheden van de PS3.

"De introductie van de nieuwe PS3 is het resultaat van intensieve research naar de behoefte en voorkeuren van entertainment van de nieuwe generatie PS3 bezitters", zei David Reeves, president of SCEE. "Het stelt ons in staat om een enorm geavanceerd en tegelijkertijd uiterst betaalbaar High Definition spel en entertainment systeem te leveren, aangepast aan de behoeftes van de volgende generatie van Europese PS3 bezitters. PS3 is altijd al het apparaat van keuze geweest van de scherpzinnige speler in zijn zoektocht naar entertainment en de nieuwe PS3 is daarvoor meer dan ooit het perfecte High Definition entertainment systeem.

(i) In Groot-Brittannië en Ierland zal het Starter Pack worden vervangen door een aparte winkelpromotie op de 60GB PS3.

PLAYSTATION(R)3 40GB Specificatie

Productnaam               PLAYSTATION(R)3
    CPU                       Cell Broadband Engine(TM) Processor
    GPU                       RSX(TM)
    Sound                     Dolby 5.1ch, DTS 5.1ch , LPCM 7.1ch, AAC,
                                  overige (a) (b)
    Memory                        256MB XDR Main RAM, 256MB GDDR3 VRAM
    HDD           2.5" Serial ATA                    40GB
    I/O           USB 2.0                             x2
    Communicatie  Ethernet        x1 (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
                  IEEE 802.11 b/g                  Inclusief
                  Bluetooth 2.0                    Inclusief
                  (EDR)
    Wireless controller                            Inclusief
    (Bluetooth)
    AV Output     Scherm grootte         480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
                  HDMI OUT                          x1 (c)
                  AV MULTI OUT                        x1
                  DIGITAL OUT                         x1
                  (OPTICAL)
    BD/DVD/CD     Maximum Read    BD 2x (BD-ROM)
    Drive         Snelheid
                                  DVD 8x (DVD-ROM)
    (Read Only)
                                  CD 24x (CD-ROM)
    Afmetingen                    Ongeveer 325mm (L) x 98mm (H) x 274mm
                                  (B)
    Gewicht                       Ongeveer 5 kg

(a) Er is een apparaatje nodig met een Linear PCM 7.1 kanaal voor de output van 7.1 kanaal audio, ondersteunt door Dolby TrueHD of een gelijksoortig formaat, van de HDMI OUT aansluiting.

(b) Dit systeem ondersteunt geen output van de DTS-HD 7.1 kanaal. Het DTS-HD 7.1 kanaal audio is output van een 5.1 of lager kanaal.

(c) "Deep Color" en "x.v.Color (xvYCC)", gedefinieerd door HDMI ver1.3a worden ondersteunt.

Beelden van de nieuwe PS3 zijn beschikbaar in het Virtuele persbureau van SCEE op http://www.scee.presscentre.com

Over Sony Computer Entertainment Europe Ltd.

Sony Computer Entertainment Europe (SCEE), gevestigd in Londen, is verantwoordelijk voor de distributie, marketing en verkoop van PLAYSTATION(R)3-, PlayStation(R)2 en PSP(TM) (PlayStation(R)Portable) software en hardware in 102 landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Oceanië. SCEE zorgt tevens voor de ontwikkeling, uitgifte, marketing en distributie van entertainment software voor deze formaten en beheert de third-party licentieprogramma's voor deze platforms in deze regio's.

Tussen de Europese lancering van PLAYSTATION 3 op 23 maart 2007 en eind maart 2007 zijn er meer dan 1,6 miljoen units verscheept naar de SCEE-regio's en meer dan 5,5 miljoen wereldwijd. Sinds de Europese introductie van PlayStation 2 op 24 november 2000 en eind maart 2007 zijn meer dan 44 miljoen PlayStation 2 units verscheept naar de SCEE-regio's en meer dan 117 miljoen wereldwijd, waarmee het één van de meest succesvolle consumenten elektronicaproducten aller tijden is. Sinds de Europese introductie van PSP systemen op 1 september 2005 en eind maart 2007 zijn meer dan 8 miljoen PSP systemen verscheept naar de SCEE-regio's en meer dan 25 miljoen wereldwijd, sinds zijn lancering in Japan in december 2004.

Meer informatie over PlayStation producten kunt u vinden op http://www.playstation.com of bezoek het Virtuele persbureau op

PLAYSTATION, PlayStation en het PlayStation-logo zijn geregistreerde handelsmerken van Sony Computer Entertainment Inc. PS3, SIXAXIS en PSP zijn handelsmerken van Sony Computer Entertainment Inc. "Dolby" is een handelsmerk van Dolby Laboratories. "DTS" is een handelsmerk van Digital Theatre Systems, Inc. "HDMI" is een handelsmerk van HDMI Licensing LLC. "Blu-ray Disc" is een handelsmerk. "Bluetooth" is een handelsmerk van Bluetooth SIG, Inc. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

(c)2007 Sony Computer Entertainment Inc. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp en specificaties kunnen zonder voorafgaande mededeling worden gewijzigd.

BRON Sony Computer Entertainment Europe Ltd