De orkaan Katrina heeft de activiteiten van Chiquita in Gulfport ernstige schade toegebracht

31 Aug, 2005, 07:27 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, August 31 /PRNewswire/ --

- Het bedrijf verplaatst zijn activiteiten tijdelijk naar Freeport en Port Everglades.

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag aan dat de orkaan Katrina aan haar havenvestiging in Gulfport, Mississippi, ernstige schade heeft toegebracht. Gulfport is een van de vijf havens in de V.S. die door het bedrijf worden gebruikt om bananen en andere groenten en fruit te importeren.

"Gelukkig zijn de 20 werknemers in Gulfport ongedeerd gebleven en daarvoor zijn wij dankbaar", aldus Bob Kistinger, president en chief operating officer van Chiquita Fresh. "De stad Gulfport heeft echter geweldige wind- en waterschade geleden en vele havenfaciliteiten, zoals de onze, zijn ernstig aangetast. Hoewel wij de situatie nog aan het beoordelen zijn, is toch al duidelijk geworden dat wij onze services voor de nabije toekomst uit Gulfport moeten verhuizen. Wij zijn echter zeer gehecht aan Gulfport en ontwikkelen plannen om onze vestiging daar zo spoedig mogelijk te heropbouwen."

In 2004 werd in Gulfport circa eenvierde van de in de Verenigde Staten ingevoerde bananen van het bedrijf behandeld, met wekelijkse leveringen uit Midden-Amerika. Het bedrijf is van plan om in de nabije toekomst gebruik te maken van Freeport, Texas, Port Everglades, Florida, en mogelijk andere havens om de leveringen die voor Gulfport waren gepland, te behandelen.

"Terwijl dit duidelijk gevolgen zal hebben voor onze logistiek en verschepingsactiviteiten, geloven wij dat onze havens in Texas en het zuiden van Florida goed zijn uitgerust om de hoge servicenormen voor onze klanten op een kosteneffectieve wijze te behouden", aldus Kistinger. "Ons hoofddoel is om onderbrekingen in het volume of de service te vermijden. Wij houden contact met onze klanten om wijzigingen in de planning op te lossen."

Het bedrijf heeft de gebruikelijke verzekeringsdekking voor zakelijke schade, zoals schade aan verschepingscontainers, en voor onderbreking in de activiteiten. Het eigen risico voor Chiquita in deze omstandigheden ligt tussen circa US$ 1 miljoen en US$ 2 miljoen. Het bedrijf blijft ook de bijkomende financiële gevolgen van de schade door de orkaan evalueren. Verwacht wordt dat deze kosten niet hoog zullen oplopen. Chiquita heeft ook aangekondigd dat geen schepen van het bedrijf door de orkaan werden beschadigd.

Chiquita Brands International, Inc. (www.chiquita.com) is een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en bereide groenten en fruit van hoge kwaliteit die met het kwaliteitsmerk Chiquita(R) en aanverwante handelsmerken worden verkocht. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In juni 2005 nam Chiquita Fresh Express(R) over, het toonaangevende Amerikaanse bedrijf voor bereide slaatjes, een snel groeiende voedingscategorie voor retailers in de kruidenierssector, voedingsleveranciers en quick-service-restaurants.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.