Designexperts eren de Jabra JX20 Pura Bluetooth headset met een Red Dot Award: Product Design 2009

27 Maa, 2009, 08:00 GMT Van Jabra

COPENHAGEN, March 27 /PRNewswire/ -- In een van de bekendste Internationale designcompetities, de Red Dot Design Awards, heeft de JX20 Pura van Jabra een eervolle vermelding ontvangen van de vakjury bestaande uit bekende designexperts. Meer dan 3.200 producten deden een gooi naar de titel, maar slechts 194 producten ontvingen uiteindelijk een Red Dot Award. De winnende producten onderscheiden zichzelf door de succesvolle designdetails. De feestelijke uitreiking van de awards vindt plaats op 29 juni 2009, in het Essen Opera House, het Aalto Theater, in Duitsland.

De intuïtieve, scherpe technologie van de met titanium bedekte JX20 Bluetooth headset biedt een unieke en prettige gebruikerservaring. De headset sluit perfect aan bij elke lifestyle zonder dat deze te veel opvalt. De kleine, lichte headset kan met betrekking tot draagbaarheid, comfort en gemak het beste vergeleken worden met een designer horloge. Sterker nog, de Jabra JX20 Pura weegt slechts 13 gram. De headset biedt maximaal comfort en is gemakkelijk aan en uit te zetten, waardoor de integriteit van het ontwerp behouden wordt. Omdat "one size fits all" niet opgaat bij headsets, wordt de oorhaak van de JX20 Pura in twee maten geleverd, samen met twee oorgel-varianten, waardoor elke gebruiker de meest comfortabele pasvorm kan kiezen.

"Succesvolle producten onderscheiden zich van minder succesvolle producten doordat zij kunnen overleven in de maatschappij," zegt designexpert Professor Dr. Peter Zec, initiatiefnemer van de Red Dot Awards. "Succesvolle deelname aan een designwedstrijd kan een voorteken zijn voor het latere, commerciële succes, omdat deze wedstrijden onpartijdig zijn met betrekking tot de vaak subjectieve ontwerpkeuzes."

Het ontvangen van een eervolle vermelding in een internationaal, bekende designwedstrijd zoals de Red Dot Awards is een belangrijke indicator om het potentiële, internationale succes te meten.

De producten die meedoen aan de Red Dot Awards worden door een internationale jury bestaande uit bekende designexperts beoordeeld. Zij bekijken en testen de producten en beoordelen deze aan de hand van enkele criteria zoals innovatie, functionaliteit, ergonomie, duurzaamheid en gebruiksvriendelijkheid. Dit jaar deden bedrijven uit 49 verschillende landen mee met een totaal van 3.231 producten.

Expositie winnende producten in Red Dot Design museum

Van 29 juni tot 26 juli 2009 zullen alle producten die een award hebben gewonnen of een eervolle vermelding ontvingen, worden tentoongesteld tijdens de expositie "Design on stage - winners Red Dot Award: product design 2009" in het Red Dot Design museum. Dit museum bevindt zich in de gebouwen van de "Zeche Zollverein" World Cultural Heritage Site, Duitsland. Met meer dan 1.500 producten op meer dan 4.000 vierkante meter, is het Red Dot Design museum wereldwijd de grootste, permanente expositie van modern design.

Over Red Dot Design Award

De Red Dot Design Award werd in 1955 in het leven geroepen en is tegenwoordig wereldwijd de grootste en bekendste designwedstrijd. De wedstrijd bestaat uit verschillende categorieën "Red Dot Award: Product Design", "Red Dot Award: Communication Design", en "Red Dot Award: Design Concept". In 2008 deden een record aantal producten mee aan de wedstrijd: 11.000 producten uit 61 naties. Voor meer informatie over de Red Dot Awards bezoekt u http://www.red-dot.de/press

Over GN

GN Netcom is met het merk Jabra wereldwijd marktleider op het gebied van innovatieve headsetoplossingen. Met ongeveer 1100 medewerkers en verkoopkantoren over de hele wereld ontwikkelt en produceert GN Netcom een uitgebreid aanbod aan draadloze headsets voor mobiele gebruikers, en draadloze en draadgebonden headsets voor zakelijke professionals op kantoor en in Call Centers. GN Netcom's zakelijke activiteiten omvatten ook original equipment manufacturing (OEM). GN Netcom is onderdeel van GN Store Nord A/S. Voor meer informatie kunt u terecht http://www.jabra.nl

Battrex BV is binnen Nederland distributeur van Jabra-producten. Voor meer informatie bezoekt u http://www.battrex.nl

Jabra(R) is een gedeponeerd handelsmerk van GN Netcom. Alle andere handelsmerken en logo's in het onderhavige document zijn het eigendom van hun respectieve eigenaars. Het woordmerk en de logo's van Bluetooth(R) zijn eigendom van Bluetooth SIG, Inc. en elk gebruik van deze merken door GN Netcom valt onder een licentie.

JX20 Pura Awards

De Red Dot Design award is niet het enige award dat de JX20 Pura in de wacht wist te slepen. De headset ontving wereldwijd meerdere awards waaronder de Best Designed Accessory Award in Nederland, de Editors Choice van Mobile + PC en de Beautiful Thing award van Sota in de Oekraïne.

Feiten over de Red Dot Award: Product Design 2009

Deelnemers                    3.231
    Landen                        49
    Red Dot awards                683