Deskundigen uit de gezondheidszorg herenigen zich op ESMO 2014 ter ondersteuning van de multidisciplinaire zorg voor hoofd- en halskankerpatiënten in heel Europa

26 Sep, 2014, 08:30 BST Van European Head and Neck Society (EHNS)

MADRID, September 26, 2014 /PRNewswire/ --

• De tweede 'Informatiedag voor professionals in de gezondheidszorg' van de Europese Hoofd- en Halskanker Society markeert de afsluiting van de succesvolle voorlichtingsweek van de Make Sense-campagne.
  • Vroege diagnose, multidisciplinaire zorg en nazorg zijn cruciaal voor betere resultaten voor patiënten met hoofd- en halskanker.
  • Zorgverleners sluiten zich aan bij de strijd tegen een ziekte waaraan elk jaar meer dan 62.000 mensen in Europa overlijden.

De Europese Hoofd- en Halskanker Society (EHNS) heeft de 'Informatiedag voor professionals in de gezondheidszorg' gelanceerd, die vandaag, vrijdag 26 september plaatsvindt als onderdeel van de tweede Make Sense-campagne van de Hoofd- en Halskanker Bewustwordingsweek. Deze informatiedag is bedoeld om een multidisciplinaire groep zorgverleners met informatie en middelen te bewapenen om hoofd- en halskanker effectief, in een zo vroeg mogelijk stadium, te kunnen identificeren.  Momenteel wordt 60% van patiënten met hoofd- en halskanker gediagnosticeerd wanneer de ziekte zich in een vergevorderd stadium bevindt, en als gevolg daarvan sterft 60% binnen 5 jaar.

Klik hier voor het multimedia-persbericht:

De informatiedag van vandaag volgt op de succesvolle inaugurele campagne van vorig jaar, die een brede bewustwording van hoofd- en halskanker tot gevolg heeft gehad onder professionals in de gezondheidszorg, het publiek, de beleidsmakers en patiëntenbelangenorganisaties.

Vroege diagnose blijft een prioriteit, maar daarnaast richt de Make Sense-campagne zich dit jaar op het essentiële belang van gestandaardiseerde multidisciplinaire zorg voor hoofd- en halskanker patiënten in heel Europa, met inbegrip van nazorg.  Momenteel bieden slechts vier EU-lidstaten (Frankrijk, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk) multidisciplinaire zorg.

Gezondheidsdeskundigen worden uitgenodigd om de stand van de Make Sense-campagne op het ESMO-congres te bezoeken, waar er gelegenheid zal zijn de EHNS-stuurgroep te ontmoeten. Er is gratis educatief materiaal beschikbaar, met onder meer de tekenen van hoofd-en halskanker, een folder met symptomen en het zojuist gelanceerde boekje over nazorg.

"Met de steun van onze Europese collega's in de gezondheidszorg, dringt het EHNS aan op de invoering van een initiatief dat er voor zorgt dat elke patiënt met hoofd- en halskanker in Europa wordt behandeld door een multidisciplinair team in een uitstekend centrum," aldus professor René Leemans, President van de EHNS en professor en hoofd van de afdeling KNO-Hoofd- en hals-chirurgie aan het Medisch Centrum van de Vrije Universiteit. "De behandeling door een multidisciplinair team resulteert in veel voordelen voor de patiënt, zoals een snellere diagnose en sneller bepalen van het stadium van de ziekte bij een patiënt, betere toegang tot de meest up-to-date behandelingen en betere coördinatie en continuïteit van de zorg tijdens de gehele duur van de behandeling en de nazorg. "

Een multidisciplinair team (MDT) combineert de vaardigheden, de ervaring en de deskundigheid van alle zorgverleners die betrokken zijn bij de zorg voor de patiënt, met inbegrip van hun nazorg. Het is essentieel dat alle patiënten die een behandeling voor hoofd- en halskanker hebben ondergaan, minimaal 5 jaar multidisciplinaire nazorg krijgen.

"Effectieve multidisciplinaire nazorg kan patiënten ondersteunen in hun revalidatie, zorgen voor snellere identificatie van de terugkeer van de ziekte en tevredenheid onder patiënten verbeteren," zegt Professor Wojciech Golusiński, voorzitter van de afdeling Hoofd- en hals-chirurgie, Wielkopolska Cancer Center, Poznań, Polen. "Het is cruciaal dat professionals in de gezondheidszorg in Europa zich voortdurend blijven inzetten om het bewustzijn van hoofd- en halskanker te verhogen, multidisciplinaire zorg te bevorderen en zo op de lange duur het eindresultaat voor patiënten te verbeteren."

Hoe u mee kunt doen:
Als u wilt helpen het bewustzijn van hoofd- en halskanker te verhogen, kunt u:

• Onze stand bezoeken in het gedeelte voor patiëntenbelangen op ESMO 2014, voor meer informatie over hoofd- en halskanker van de leden van de EHNS.
  • Een exemplaar ophalen van de nieuwsbrief van de Make Sense-campagne 2014 van de ESMO-stand, of deze downloaden op http://makesensecampaign.eu/downloads
  • Ons boekje over nazorg downloaden en het thema multidisciplinaire zorg onder de aandacht brengen http://makesensecampaign.eu/downloads
  • Een 'Vroege-diagnose-dag' en een 'Lokale educatiedag' bijwonen of promoten (zie aparte media-alert voor bijzonderheden over deze evenementen)
  • Onze video delen - Bekijk en deel onze educatieve video over hoofd- en halskanker http://makesensecampaign.eu/video-content
  • De petitie van de Make Sense-campagne ondertekenen - Toon uw steun, voor de Make Sense-campagne, samen met de Europarlementariërs http://makesensecampaign.eu/petition
  • Meedoen met de conversatie op Twitter - Gebruik onze hashtag #makesense en bezoek onze website http://www.makesensecampaign.eu

Voor meer informatie kunt u onze website bezoeken: http://www.makesensecampaign.eu.

Informatie voor de redactie
Contactpersoon voor de media
Sophie Ryan
+44-(0)203-595-2406