Domantis boekt succes in oppositieactie op patent

02 Sep, 2005, 13:21 BST Van Domantis Limited

CAMBRIDGE, Verenigd Koninkrijk en CAMBRIDGE, Massachusetts, September 2 /PRNewswire/ --

- Reikwijdte van patent ingrijpend ingeperkt voor Ablynx

Domantis Limited, het Domain Antibody Therapeutics-bedrijf, heeft zich met succes verzet tegen het Europese patentnummer EP0656946, wat leidt tot een belangrijke rectificatie van de hoofdaanspraak in het patent en een aanzienlijke inperking van het bereik van 34 van de 41 andere aanspraken. De beslissing van de Oppositieafdeling van het Europees Octrooibureau (EOB) bevestigt opnieuw dat Domantis nu de volledig vrijheid heeft om te werken op het gebied van menselijke antilichaam domein.

EP0656946 was toegewezen aan de VUB (Vrije Universiteit Brussel) en er bestaan verschillende licenties, waaronder een licentie voor Ablynx voor producten voor de gezondheidszorg. Ablynx is een in België gevestigd biofarmaceutisch bedrijf dat heeft meegewerkt aan de ontdekking van Nanobodies(TM), zware keten antilichaam domeinen die afgeleid zijn van kamelen en lama's ("kameelachtigen"). Het EP0656946 patent is gebaseerd op de elucidatie op de VUB van de structuur van een bepaalde klasse kameelachtige antilichamen die uitsluitend uit zware ketens bestaan (in tegenstelling tot menselijke antilichamen die uit zware en lichte ketens bestaan). Het patent werd toegewezen met een hoofdaanspraak (aanspraak 1) voor dergelijke antilichamen, evenals aanspraken gericht op zware ketens die een geladen of een cysteïneresidu hebben op positie 45. Deze sequentie werd ooit alleen maar gezien in een subgroep van zware keten antilichamen afgeleid van kameelachtigen en niet in andere soorten, zoals de mens.

Domantis' antilichaam domeinen daarentegen zijn gebaseerd op de zware of lichte ketens van geheel menselijke antilichamen en bevatten geen componenten van dierlijke oorsprong. Gedurende de voorbije 30 jaar hebben therapeutische antilichamen zich verder verwijderd van dierlijk afgeleide producten omwille van de bijwerkingen die ontstonden door de lichaamsvreemde eigenschappen van deze proteïnen. Domantis is bezig een reeks therapeutische medicijnen te ontwikkelen die gebaseerd zijn op zijn geheel menselijke antilichaam domeinen en heeft een wereldwijde dominerende patentpositie voor dergelijke producten.

Op dinsdag 30 augustus 2005 heeft de Oppositieafdeling van het Europees Octrooibureau in een mondelinge procedure beslist dat de hoofdaanspraak van het originele EP0656946 patent en meer dan 30 andere aanspraken niet octrooieerbaar zijn. Deze aanspraken moeten bijgevolg ingeperkt worden zodat ze enkel nog betrekking hebben op zware ketens die een geladen aminozuur- of een cysteïneresidu hebben op positie 45. De gerectificeerde aanspraken zijn bijgevolg beperkt tot een specifieke eigenschap die enkel werd gerapporteerd in een subgroep van kameelachtige zware keten antilichamen en zijn niet van toepassing op de zware of lichte keten antilichaam domeinen van Domantis.

Domantis' CEO Robert Connelly zegt in een commentaar: "We zijn heel blij met het resultaat van deze procedure. De beslissing van het EOB om het bereik van het EP0656946 patent drastisch in te perken, bevestigt opnieuw Domantis' dominerende positie en zijn volledige vrijheid om te werken op het gebied van menselijke antilichaam domeinen, zoals ondersteund door Domantis' uitgebreide IP-portefeuille. De oppositie bevestigt dat dit patent geen dekking biedt van Domantis' vroegere, huidige of toekomstige activiteiten."

Opmerking voor de uitgevers

Domantis is een bedrijf dat geneesmiddelen ontwikkelt en dat optimaal gebruik maakt van zijn eigen dominerende positie in menselijke dAbs om therapieën aan te leveren voor grote medische behoeften zoals ontstekingen (bv. astma, ziekte van Crohn), kanker (bv. hematologische en vaste tumoren) en auto-immune ziekten (bv. reumatoïde artritis). In minder dan drie jaar heeft het bedrijf meer dan een dozijn eigen therapeutische programma's gestart, waarvan er vele in 2006 klinisch zullen getest worden.

Therapeutische antilichamen vormen een belangrijke commerciële opportuniteit. Tot op vandaag zijn er zeventien monoklonale antilichamen voor gebruik goedgekeurd. Verwacht wordt dat ze tegen 2006 een verkoop van meer dan 9 miljard USD zullen genereren. Geheel menselijke dAbs, de kleinste bindende domeinen van een volledig antilichaam, combineren de therapeutische voordelen van kleine molecule geneesmiddelen (veelzijdigheid van formulering en levering, breed therapeutisch doelbereik, lage kost) met de voordelen van geheel menselijke antilichamen (enorme diversiteit, hoge specificiteit, lagere toxiciteit). Ze hebben bijgevolg een heel brede therapeutische relevantie.

De groeiende markt van de antilichamen en de commerciële mogelijkheden van dAbs maken van Domantis een aantrekkelijke partner voor de farmaceutische industrie. Dit heeft al overeenkomsten opgeleverd met Peptech, Abbott Laboratories, ImClone, Tanox, en Argenta Discovery terwijl dit ook fondsen van de Europese Unie aantrekt voor verscheidene therapeutische samenwerkingen. Een reeks van dAb therapieën die uit deze samenwerkingen zijn voortgekomen, zouden in 2006 in de ziekenhuizen moeten komen.

Monoklonale antilichamen werden in de jaren '70 uitgevonden in het Laboratory of Molecular Biology (MRC-LMB) van de UK Medical Research Council, wat sinds die tijd altijd vooraan heeft gestaan bij het onderzoek naar therapeutische antilichamen. In 1989 kondigen wetenschappers in de LMB laboratoria van Sir Gregory Winter de ontdekking van dAbs aan. Deze ontdekking leidde tot de creatie van een uitgebreid portefeuille van intellectuele eigendom voor de ontwikkeling en het gebruik van dAbs, de bindende domeinen van geheel menselijke antilichamen. Domantis heeft exclusieve licenties en toekenningen voor deze baanbrekende uitvindingen voor dAb producten en uitgebreide intellectuele eigendom voor dAb bibliotheken, ontdekkingsmethoden, samenstellingen, en formuleringen van dAbs. Bijgevolg is Domantis het enige bedrijf dat in staat is om de commerciële therapeutische toepassingen van menselijke dAbs volledig te gebruiken.

Sir Gregory en Dr Ian Tomlinson, wereldvermaarde wetenschappers van het MRC-LMB, lanceerden Domantis in december 2000. Sir Gregory was ook een oprichter van Cambridge Antibody Technology (CAT) plc. Tot op vandaag heeft Domantis 54 miljoen USD ingezameld via investeerders waaronder 3i, Gray Ghost (Baltimore, US), Albany Ventures, MVM Limited (Londen, UK) en Peptech Limited. Domantis heeft meer dan 50 werknemers in dienst en heeft laboratoriafaciliteiten in Cambridge in het Verenigd Koninkrijk en commerciële kantoren in Cambridge, Massachusetts, US. Zie ook http://www.domantis.com.

Voor bijkomende informatie, gelieve contact op te nemen met
    Robert Connelly, Domantis + 1-781-250-2833 (US)
    Nicki Brimicombe, NB PR + 44-0-1883-732353

Website: http://www.domantis.com