Doorbraak in veilig Internet voor kinderen

16 Feb, 2009, 07:30 GMT Van Unicaresoft Corporation

HOOFDDORP, Nederland, February 16 /PRNewswire/ --

- Langverwacht Benzoy gelanceerd in Nederland

Slimme software maakt het voortaan voor ouders en kinderen mogelijk om op een veilige manier te Internetten. Via het langverwachte programma Benzoy, deze week gelanceerd door het Nederlandse bedrijf Unicaresoft, worden geweld, drugs, erotiek, gokken of shops gefilterd, kunnen ouders en kinderen afspraken maken over tijdstip en duur, te bezoeken websites en controle op Internetgedrag. Hiermee zorgt het bedrijf voor een dringend gewenste doorbraak in veilig Internetten.

Uit recent onderzoek van jongerenonderzoeksbureau Qrius blijkt namelijk dat 20 procent van de basisschoolkinderen vervelende zaken meemaakt op het Internet. Dan gaat het over pesten, enge spelletjes en websites of bloot. In tegenstelling tot wat ouders denken vertelt slechts 35 procent van de kinderen dat aan hun vader of moeder. Ook blijkt dat 18 procent van de kinderen stiekeme dingen doet op de computer. Niet voor niets sloot de Europese Commissie vorige week tijden de Dag van het Veilig Internet een akkoord met zeventien mediabedrijven om maatregelen te nemen die kinderen op het web moeten beschermen. "In feite hebben wij al de oplossing die zij zoeken," stelt directeur G. Ghazarian van Unicaresoft. Volgens hem hebben veel ouders vanwege hun onervarenheid met computers hulp nodig in de Internet-opvoeding van hun kinderen. "Onze missie is een oplossing zoeken voor de kwetsbare groepen op Internet, waarbij we in eerste instantie gekozen hebben voor kinderen," zegt hij.

De lancering van het programma werd vorig jaar stopgezet nadat Microsoft een rechtszaak tegen Unicaresoft won wegens het gebruik van de naam MSNLOCK. Na de publiciteit rond die zaak meldden zich bij het bedrijf ouders uit de hele wereld die het initiatief toejuichten en in een testpanel wilden plaatsnemen. Daardoor heeft Unicaresoft de software precies aan de wensen van ouders kunnen aanpassen. "Zij hebben ons overstelpt met tips. We hebben Benzoy pas gelanceerd nadat we van de ouders hoorden dat het werkte," stelt Ghazarian.

Zo willen ouders hun kinderen niet bespioneren, maar in alle openheid afspraken maken. Daarin verschilt Benzoy dan ook met Amerikaanse software waarbij kinderen niet kunnen zien wat hun ouders controleren. Ouders willen ook afspraken maken over de duur van het Internetten en het bezoeken van profielwebsites als Hyves of MySpace, waar 63 procent van de kinderen volgens het Qrius-onderzoek dagelijks of wekelijks op zit.

Bijzonder aan Benzoy is de speciale Interfilter, waar het bedrijf patent op heeft. Die werkt volgens dezelfde techniek als bekende zoekmachines en kan daardoor een actuele zwarte lijst en witte lijst van websites bijhouden en ook de zoekresultaten van kinderen onzichtbaar filteren.

Benzoy wordt onder meer gelanceerd op de huishoudbeurs in Amsterdamse RAI, waar het tot en met 22 februari te vinden is de stand van warenhuisketen V&D.

Meer informatie: http://www.gezondinternet.nl of http://www.unicaresoft.com

BRON Unicaresoft Corporation