Doosan Heavy Industries & Construction neemt vooraanstaande turbinefabrikant Skoda Power over

16 Sep, 2009, 20:25 BST Van Doosan Babcock

LONDEN, September 16 /PRNewswire/ --

- Doosan verzekert zich met overname van gepatenteerde turbinetechnologieën en completeert haar all-round capaciteiten op het gebied van energie opwekkende apparatuur

- Dankzij de transactie wordt Doosan één van de meest vooraanstaande fabrikanten van apparatuur voor energiecentrales.

- Doosan Power Systems krijgt het toezicht over Skoda Power en Doosan Babcock Energy

Doosan Heavy Industries & Construction (DHIC), het vooraanstaande Koreaanse bedrijf dat zich bezighoudt met zwaar industriële toepassingen, heeft een overeenkomst getekend ter overname van Skoda Power a.s., de Tsjechische fabrikant van apparatuur voor energiecentrales. Hiermee verkrijgt het bedrijf de rechten op gepatenteerde turbinetechnologieën die worden gebruikt in energiecentrales. DHIC en Skoda Holding beklonken de overname, die Doosan een 100% equitybelang in Skoda Power geeft, vandaag in de Tsjechische stad Praag. De transactie zal naar verwachting worden voltrokken in het vierde kwartaal van 2009, zodra aan de financiële voorwaarden van de overeenkomst is voldaan.

De overname stelt Skoda Power in staat haar productaanbod uit te breiden en nieuwe markten te betreden. Daarnaast zal het bedrijf haar aanwezigheid binnen de Tsjechische Republiek en Slowakije kunnen versterken. Door middel van dochteronderneming Doosan Babcock Energy Ltd, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, heeft Doosan al een plaats verovert binnen een aantal belangrijke markten in Europa, zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen. Daarnaast is de groep al vertegenwoordigd in de Tsjechische Republiek door middel van dochteronderneming Doosan Infracore, die in Dobris een fabriek bezit voor de productie van Bobcat-constructie en hulpuitrustingen.

Skoda Power, een dochteronderneming van Skoda Holding dat één van de oudste en meest gerespecteerde bedrijven is in de Tsjechische Republiek, is één van de weinige fabrikanten van apparatuur voor energiecentrales die in het bezit is van kerntechnologieën voor stoomturbines.

Door deze overname vergroot Doosan haar mogelijkheden op het gebied van kerntechnologieën voor boilers, turbines en generatoren - de drie belangrijkste componenten in moderne energiecentrales - waardoor het bedrijf een vooraanstaande positie kan veroveren op de wereldwijde markt voor apparatuur voor energiecentrales.

Nu Doosan toegang heeft verkregen tot gepatenteerde turbinetechnologieën, zal het bedrijf in staat zijn haar concurrentiepositie op de markt voor apparatuur voor energiecentrales aanzienlijk te versterken, en haar zakelijke kansen binnen deze markten aanzienlijk te vergroten.

De overeenkomst betekent tevens dat de nieuwe, uitgebreide Doosan-familie nu volledige installaties kan leveren, met de mogelijkheid tot het bieden van single-source EPC-oplossingen (Engineering/Procurement/Construction). Hierdoor kan de groep haar concurrentiepositie op de markt voor apparatuur voor energiecentrales aanzienlijk versterken en haar zakelijke kansen in nieuwe markten aanzienlijk vergroten.

In reactie op de overeenkomst merkte President en CEO van Doosan Heavy Industries & Construction Geewon Park op: "We verwachten dat de synergie van de overname van Skoda Power in 2020 US$ 4,26 miljard (EUR 3,0 miljard/GBP 2,60 miljard) per jaar aan extra inkomsten zal opleveren. In de komende jaren zullen Skoda Power en Doosan Babcock de speerpunt vormen van onze progressieve uitbreiding in Europa, de VS en andere ontwikkelde markten."

Doosan heeft als doelstelling, in samenwerking met Skoda Power, de omzet uit turbinegeneratoren te verhogen door haar vizier te richten op de mondiale turbinemarkt en één van de meest vooraanstaande leveranciers binnen de branche te worden. Door de overeenkomst zal Doosan tevens in staat zijn de retrofitmarkt en andere winstgevende markten voor diensten ten behoeve van energiecentrales te betreden, zodat het bedrijf kan concurreren met vooraanstaande internationale bedrijven binnen de gehele waardeketen voor energieopwekking.

Daarnaast is Doosan van plan Doosan Power Systems (DPS) op te richten voor toezicht op Skoda Power en Doosan Babcock, de bedrijven die energieoplossingen gaan leveren in Europa en Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Door de oprichting van DPS zal Doosan in staat zijn een stap dichterbij de verwezenlijking van haar ambitie te komen om een eersterangs leverancier van volledige installaties te worden binnen deze markten.

Over Doosan Heavy Industries

DHI, onderdeel van de Doosan Corporation, een vermaard conglomeraat van diverse bedrijven in Zuid-Korea, heeft tot dusver meer dan 300 nucleaire, thermische, gecombineerde en waterkrachtcentrales gebouwd, en bouwt momenteel aan nog eens 60 energiecentrales wereldwijd. Dankzij voortdurende investeringen en R&D ontwikkelt het bedrijf zich in hoog tempo tot een EPC-leverancier. Daarnaast is het bedrijf bezig met de ontwikkeling van systemen voor windenergie, brandstofcellen en milieuvriendelijke energie van de volgende generatie.

Over Skoda Power a.s.

Skoda Power a.s. is een vooraanstaande Europese fabrikant en leverancier van technologische apparatuur en ondersteunende diensten op het gebied van energieopwekking. Het bedrijf levert componenten, van stoomturbines tot zelf ontworpen machinekamers. Daarnaast levert het bedrijf complexe diensten aan conventionele energiecentrales, cogeneratiesystemen, gecombineerde installaties, nucleaire energiecentrales en verbrandingsovens voor afval en biomassa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Katharina Lindemann
    Hill & Knowlton PR Agency, Londen, Verenigd Koninkrijk