Dr. Nassau College AssenWinnaar Landelijke Finale Artcadia

17 Apr, 2010, 10:41 BST Van Arcadis N.V.

AMERSFOORT, Nederland, April 17, 2010 /PRNewswire/ -- Het Dr. Nassau College uit Assen heeft dit weekeinde de landelijke kunst- en techniekwedstrijd Artcadia gewonnen. Het winnende ontwerp is een energie opwekkende stoeptegel met de naam Stoepit. Het is een beweegbare stoeptegel: Door erop te stappen ontstaat er stroom. Na een maanden durende wedstrijd presenteerden twaalf groepen van acht scholen hun kijk op de toekomst op de TU in Eindhoven. Innovatieve en creatieve ideeën variërend van stedenbouwkundige plannen tot milieuvriendelijke transportsystemen, werden door leerlingen van klas 2 van HAVO en VWO gepresenteerd. Uiteindelijk werd het ontwerp van Dr. Nassau College door de jury als meest in het oog springend gezien. Het idee blonk uit in zijn eenvoudigheid en brede toepasbaarheid. Dat maakte advies- en ingenieursorganisatie ARCADIS zaterdag bekend.

Met de presentatie sleepte het Dr. Nassau College de hoofdprijs in de wacht: een reis naar belangrijke projecten van ARCADIS in Londen. De leerlingen bezoeken het stadion van voetbalclub Arsenal en nemen een kijkje bij de voorbereidingen van de Olympische Spelen die in 2012 in Londen plaatshebben.

In de categorie Mobiliteit won het Visser 't Hooft uit Leiden met een energieopwekkende skeeler. Bij Gebouwen won Het Bonaventura College eveneens uit Leiden met een fleurige manier om de afvalberg te verkleinen. Bij Water won het Maasland College uit Oss met een filtersysteem om van regenwater drinkwater te maken. ,,Het niveau van de inzendingen was dit jaar buitengewoon hoog'', zei algemeen directeur Rob Mooren van ARCADIS, die tevens juryvoorzitter was. ,,Daar waar ingenieurs vaak nadenken over een probleem tegelijk zien we dat de leerlingen graag meer problemen in een keer willen oplossen. Zij laten zien dat het ook kan.''

Artcadia is een landelijk techniek- en kunstproject voor leerlingen van havo/vwo 2. Het is opgezet door ARCADIS, in nauwe samenwerking met Holland Art Gallery, Océ en beeldend kunstenaar Jean-Paul Marsman. Het project wil jongeren laten zien en ervaren hoe boeiend de wereld van techniek kan zijn. En dat techniek een vanzelfsprekend deel van onze samenleving uitmaakt. Middelbare scholieren uit het hele land zijn uitgedaagd om werkstukken te maken waarin ze hun visie op onze toekomstige samenleving weergeven. Problemen op het gebied van wonen & werken, water, ruimte & milieu en mobiliteit, die met creatieve technische oplossingen worden aangepakt.

ARCADIS is een internationale onderneming die advies, ontwerp-, ingenieurs- en managementdiensten levert op het gebied van infrastructuur, milieu en gebouwen. Wij streven naar de verbetering van mobiliteit, duurzaamheid en leefbaarheid door balans aan te brengen tussen de gebouwde en natuurlijke leefomgeving. ARCADIS ontwikkelt, ontwerpt, implementeert, onderhoudt en exploiteert projecten voor bedrijven en overheden. Met 15.000 medewerkers en 1,8 miljard euro aan omzet, heeft de onderneming een uitgebreid internationaal netwerk dat steunt op sterke lokale marktposities. Bezoek onze website op: http://www.arcadis.nl

BRON Arcadis N.V.