Duitsland ontdekt Keizer Otto IV opnieuw - Grote Neder-Saksische plattelandstentoonstelling wordt op 8 augustus 2009 in Braunschweig geopend

07 Aug, 2009, 09:30 BST Van Braunschweig Stadtmarketing GmbH

BRAUNSCHWEIG, Duitsland, August 7 /PRNewswire/ -- Naar aanleiding van het 800e kroningsjubileum van Otto IV, de enige Rooms-Duitse keizer van het Welfen-huis, vindt in Braunschweig de Neder-Saksische plattelandstentoonstelling "Otto IV - Droom van het Welfse keizerschap" plaats. Otto IV was een zoon van Heinrich des Löwen en Mathilde van Engeland, en van 1209 tot 1218 keizer van het Heilige Roomse Rijk. Hij bracht zijn jeugd door aan het Engelse koninklijke hof van zijn grootvader Hendrik II. Met zijn oom Richard Leeuwenhart, die sinds 1189 de Engelse koningskroon droeg, onderhield Otto een vriendschappelijke relatie.

In het keizerjaar 2009 presenteert Braunschweig zich van 8 augustus tot 8 November 2009 als het voorvaderlijke landgoed van de Welfen met de Neder-Saksische plattelandstentoonstelling, een omvangrijk kaderprogramma en talrijke andere hoogtepunten Op zaterdag 8 augustus 2009 opent de minister-president van Neder-Saksen, Christian Wulff, in de St. Blasii-dom de plattelandstentoonstelling. In aansluiting daarop is de tentoonstelling geopend van 19 tot 22 uur. Naar aanleiding van de eerste voorstelling van de enige Welfenkeizer heeft het Braunschweigse plattelandsmuseum in de tentoonstelling prominente museumstukken uit heel Europa bij elkaar gebracht en presenteert deze op de oorspronkelijke locatie rond de unieke Braunschweigse Burgplatz, de centrale plek in het leven van Otto IV.

Tot de publiekstrekkers van het "keizerjaar" behoort ook het Europese minnezang-festival op 17 en 18 oktober 2009. Internationale artiesten zingen hun liederen in middeleeuwse streektaal en tegen een indrukwekkend historische decor in het Braunschweigse raadhuis in de oude binnenstad, de St. Blasii-dom en de Martinikerk, en wedijveren om de eerste plaats. Ook de bekende Engelse tenor John Potter geeft in het kader van het minnezang-festival een concert.

Een nieuwe, speciaal voor het keizerjaar opgezette audiogidsrondleiding, in het Engels of Duits, biedt de bezoekers een blik in het middeleeuwse Braunschweig. De elektronische stadsgids introduceert 26 uitgekozen middeleeuwse bezienswaardigheden in woord en beeld.

Speciale evenementen, zoals het grote Braunschweigse riddertoernooi op 12 en 13 september, richten zich in het bijzonder op gezinnen en kinderen en laten de Middeleeuwen tot leven komen.

Verdere informatie vindt u via internet op http://www.braunschweig.de/otto_eng

De openingstijden van de plattelandstentoonstelling: dagelijks 10.00-18.00 uur, donderdags: 10.00-20.00 uur

Contactpersoon voor de pers:
    Goldmann Public Relations e.K.
    Julia Bernreuther
    jbernreuther@goldmannpr.de