Econcern versterkt italiaanse opwekcapaciteit voor zonne-energie met 15%

15 Jan, 2009, 07:00 GMT Van Econcern

UTRECHT, Nederland, January 15 /PRNewswire/ --

- Plannen voor een investering van ruim 200 miljoen euro in Italiaans zonne-energieproject van 42 MW

Econcern, het toonaangevende bedrijf op het gebied van duurzame energie-oplossingen, heeft plannen aangekondigd voor een zonne-energieproject van 42 MW in Puglia, Zuid-Italië. Het project, met de naam Trullo, start begin 2009 met de bouw van zeven zonne-energieparken van elk 1 MW. Naar verwachting worden de parken in 2010 in gebruik genomen.

De onderneming zet hiermee in op het enorme groeipotentieel van de Italiaanse zonne-energiemarkt. Eenmaal voltooid breidt Project Trullo de huidige Italiaanse 280 MW aan opwekcapaciteit voor zonne-energie met 15% uit(1). Econcern heeft de ambitie om zijn Italiaanse portefeuille aan zonne-energiecentrales uit te breiden tot tenminste 50 MW en onderzoekt daartoe momenteel de mogelijkheden van een aantal andere potentiële projecten.

Econcern krijgt 51% van de aandelen in bezit in de holdingmaatschappij van Project Trullo. Ampere Equity Fund, een investeringsfonds dat zich actief richt op duurzame energie projecten, heeft de resterende 49% aangekocht.

De ontwikkeling van zonne-energiecentrales door heel Europa is een van de kernactiviteiten van Econcern. In 2008 installeerde de onderneming 35 MW en voor dit jaar is de verwachting dat er nog eens 75 MW zal worden geïnstalleerd. Kees van der Leun, lid van de Raad van Bestuur van Econcern, heeft onlangs de voorspelling gedaan dat nieuw geïnstalleerde zonne-energiecentrales binnen tien jaar andere energiebronnen het nakijken zullen geven. Hij verklaarde dat de schattingen van het International Energy Agency ten aanzien van de groei in zonne-energie voor 2020 al volgend jaar gehaald zullen worden.

Dennis Lange, directeur projectontwikkeling van Econcern: 'De Italiaanse markt voor zonne-energie kent een uitzonderlijk groeipotentieel. Naar verwachting zal deze markt groeien van 280 MW geïnstalleerd vermogen eind 2008 tot 5.000 MW in 2020. Wij koesteren de ambitie om in de toekomst een toonaangevende rol te spelen op de Italiaanse zonne-energiemarkt. Onze missie als onderneming is ervoor te zorgen dat een duurzame energievoorziening bereikbaar is voor iedereen. De ontwikkeling van grootschalige zonne-energiecentrales gaat een grote rol spelen in het creëren van een duurzame toekomst.'

Econcern bouwt vermogen op en beheert grootschalige duurzame energie opwekkende centrales. Onlangs heeft de onderneming aangekondigd overeenkomsten te hebben gesloten om 863 miljoen euro te investeren in windenergieparken langs de kust van China.

Voornaamste kenmerken van Project Trullo:

Dit project van 42 MW zal, na voltooiing, naar verwachting zo'n 60.000 MWh per jaar aan energie produceren, genoeg voor 15.000 huishoudens. Verwacht wordt dat het project zorgt voor een vermindering van CO2-uitstoot met 30.000 ton.

Fase 1:

In de eerste fase worden er zeven zonne-energieparken gebouwd, elk met een capaciteit van 1 MW. Eenmaal voltooid zorgen deze parken voor een gezamenlijke productie van zo'n 10.000 MWh energie per jaar, genoeg voor 2.500 huishoudens, en reduceren ze de uitstoot van CO2 met 5.000 ton per jaar. In 2009 wordt gestart met de bouw, en begin 2010 verwacht men dat de parken volledig operationeel zullen zijn. Elke centrale wordt gevestigd op een terrein van zo'n 3 à 4 hectare. De zonnepanelen die hiervoor worden gebruikt zijn non-flexibele, op de grond geplaatste kristallijne panelen.

Econcern (http://www.econcern.com)

Econcern's missie is een 'duurzame energievoorziening voor iedereen'. Econcern bestaat uit de werkmaatschappijen Ecofys, Evelop, Ecostream, Ecoventures en OneCarbon. Gezamenlijk realiseren zij unieke projecten, innovatieve producten en diensten voor een duurzame energievoorziening. Econcern, wereldwijd actief met zo'n 1200 professionals in meer dan 20 landen, staat op plaats 234 in de Europese top 500 van snelstgroeiende en de meeste banen creërende ondernemingen in 2007, en is winnaar van de European Business of the Year Award 2008.

Ampere Equity Fund

Ampere Equity Fund investeert in duurzame energieprojecten in West-Europa. De investeringsbedragen per project bedragen tussen de 10 - 15 miljoen EUR. Het fonds is opgericht door de projectontwikkelingsdivisie van Econcern ten behoeve van de eigen projectportfolio. Het heeft tevens een beperkte capaciteit voor investeringen in andere Europese duurzame energieprojecten. Het fonds heeft belangrijke institutionele investeerders aangetrokken en beheert een kapitaalomvang van 320 miljoen EUR. Triodos Investment Management is de onafhankelijke fondsmanager.

(1) Bron: Fotovoltaico: Pubblicato Il Rapporto 2007-2008 ( http://www.gse.it/com_esterne/ComunicatiStampa/Comunicati%20Stampa/ComstamparappFV3.pdf)

BRON Econcern