Eerste economische forum voor de Franstalige wereld voor een dynamische ruimtevector voor economische groei!

10 Nov, 2014, 21:54 GMT Van Forum économique de la Francophonie

DAKAR, Senegal, November 10, 2014 /PRNewswire/ --

1 en 2 december 2014 - Dakar International Conference Centre (CICD), Senegal

Het eerste economische forum voor de Franstalige wereld zal plaatsvinden op 1 en 2 december, en brengt politieke en economische besluitvormers uit alle 5 continenten bij elkaar in het Dakar International Conference Centre (CICD) in Senegal, op de dag na de 15de Francophonie-top.

Gedurende twee dagen zullen de besluitvormers economische en juridische maatregelen, investeringsstrategieën en projecten bespreken die Francophonie zullen helpen transformeren naar een generator van duurzame economische groei.

Onder de verwachte sprekers zijn:

• Jacques Attali, directeur van PlaNet Finance
  • Karim Baina, directeur van JET4YOU
  • Nicolas Baverez, partner bij Gibson, Dunn & Crutcher LLP
  • Thierry Breton, voorzitter en CEO van ATOS, voormalig Frans minister van Economische Zaken, Financiën en Industrie
  • Nicolas Bussard, voorzitter, CEO en mede-oprichter, SkilledAfricans.com
  • Ibrahima Cheikh Diong, voorzitter en CEO van Africa Consulting and Trading
  • Makhtar Diop, vice-directeur van de Afrikaanse regio, Wereldbank
  • Jean-Louis Ekra, directeur, Afreximbank
  • Amina Gerba, directeur, Afrique Expansion
  • Moussa Seck Sow, PANAAC-Pan African Agribusiness and Agro-Industry Consortium
  • Moustapha Sow, Manager van IEIC Afrique Islamic Development Bank
  • Karim Sy, oprichter van JokkoLabs
  • Farid Toubal, econoom, adviseur voor CEPII, professor aan de Ecole Normale Supérieure de Cachan

Dit forum stelt zich het doel sterke relaties te bewerkstelligen tussen investeerders uit de Franstalige en de hele wereld, in productieve sectoren met prioriteit, waarbij de voorkeur ligt op projecten die banen zullen genereren en de persoonlijke ontwikkeling van mensen zullen bevorderen.

Het doel is om het profiel van Franstalige landen te vergroten door de voordelen, mogelijkheden en investeringskansen in deze gemeenschap te benadrukken, waarvan de 57 leden een totaal van 7200 miljard dollar in BNP genereren.

De deelnemers maken kennis met nieuwe economische projecten en programma's in de landen, de status van ontwikkelingshervormingen en -programma's en banen genererende zakelijke initiatieven, etc.

Senegal deelt zijn eigen ervaring in het kader van haar plan Emerging Senegal dat tot doel heeft om het groeipercentage van het land te verhogen naar 7% in 2017 door de economie te diversificeren.

"Ik weet dat ik kan rekenen op de expertise van onze leidinggevenden, op de toewijding van onze ambtenaren, op de bijdrage van onze ontwikkelingspartners en de actiebereidheid van onze regering," aldus Zijne Excellentie Macky Sall, President van de Republiek Senegal.

Richard Attias, de uitvoerend producent van het forum voegde toe: "de afgelopen jaren zijn vele economische markten gecreëerd die een regionale aanpak hebben en helaas niet altijd even veel succes hebben gehad. Een gemeenschappelijke taal en cultuur kunnen een volledig nieuwe dimensie toevoegen aan een effectieve solidariteit en samenwerking. Het doel van dit eerste forum is om de grondbeginselen van dit concept vast te stellen."

Voor meer informatie: http://www.forum-economique-francophonie.com

Voor contact met de investeerders: forumfrancophonie@apix.sn

Mediacontacten: media.fef@richardattiasassociates.com

BRON Forum économique de la Francophonie