Eosta genomineerd voor Positive Public Eye Award

17 Jan, 2007, 09:32 GMT Van Eosta BV

WADDINXVEEN, Nederland, January 17 /PRNewswire/ -- Het Nederlandse bedrijf Eosta is één van de drie genomineerden voor de Positive Public Eye Award, die 24 januari tijdens het World Economic Forum in Davos zal worden uitgereikt voor bijzonder positief maatschappelijk gedrag bij bedrijven.

De European Coalition for Corporate Justice (ECCJ) heeft Eosta genomineerd voor de Positive Public Eye Award omdat ze consciëntieus gecommitteerd zijn aan biologische en sociale principes en omdat ze innovatief zijn. Het bedrijf, handelaar in biologische groenten en fruit, heeft als beleidsuitgangspunt dat ethische en ecologische waarden hand in hand kunnen én moeten gaan met commercieel gewin.

Milieu- en ontwikkelingsorganisaties nomineren al sinds het jaar 2000 bedrijven voor de Public Eye Award wegens opvallend slecht maatschappelijk gedrag. Dit jaar is er voor het eerst ook een prijs voor opvallend goed maatschappelijk gedrag. De award-uitreiking vindt plaats op 24 januari in Davos bij de start van het World Economic Forum. Dit evenement, waar bedrijven aan de schandpaal worden genageld of de hemel in worden geprezen, wordt georganiseerd door the Berne Declaration and Friends of the Earth Switzerland.

Gelukkig is er dit jaar ook aandacht voor bedrijven die juist in positieve zin boven het maaiveld uitsteken. Eosta heeft haar beleid en innovativiteit onder andere laten zien bij het opzetten van het Nature&More "trace and tell' systeem. Dit systeem voorziet in een code op het fruit waarmee de consument via internet rechtstreeks de arbeidsomstandigheden en milieumaatregelen van de producenten kan bekijken. Eosta heeft dit succesvolle systeem geïnitieerd, met steun van Hivos, en vervolgens ondergebracht in de onafhankelijke Nature & More Foundation.

Genomineerden voor de Negative Public Eye Award voor bijzonder negatief maatschappelijk gedrag zijn dit jaar: Novartis, Ruag, Bridgestone Corporation, IKEA en het Nederlandse Trafigura Beheer bv.

BRON Eosta BV