EPCA stimuleert jongeren om te kiezen voor een wetenchappelijke carrière door middel van een film

03 Jun, 2013, 08:00 BST Van European Petrochemical Association

BRUSSELS, June 3, 2013 /PRNewswire/ --

Vandaag presenteert de European Petrochemical Association (EPCA) de film "Wetenschappen: je ticket voor de toekomst" aan het publiek.

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130603/617852 )

De film toont, gedurende twee minuten, succesverhalen over carrières die werden opgebouwd na het studeren van chemie, fysica en ingenieurswetenschappen.

Deze film wil de jeugd ertoe aanzetten  om te kiezen voor wetenschappelijke studies : wetenschappen, technologie, ingenieursstudies en wiskunde, en legt een duidelijk accent op gelijke kansen voor jongens en meisjes.

De film onderstreept dat de chemische industrie een goede industrietak is om voor te werken, met een aantrekkelijk aanbod aan stimulerende en goed betaalde jobs.

De chemische industrie heeft jonge en goed opgeleide mensen nodig om vernieuwende en duurzame oplossingen te kunnen blijven bieden aan een steeds veranderende wereld in volle ontwikkeling en aan de stijgende noden van haar bevolking.

Doelgroep zijn  jongeren tussen 14 en 18 jaar, hun ouders en leraars.  De film is gratis beschikbaar op http://www.sciencewherecanittakeyou.com in het Engels en in 13 andere talen.

Bijkomend materiaal brengt een dieper inzicht in carrièremogelijkheden.

Voor bijkomende informatie kunnen bezoekers terecht op http://www.sciencewherecanittakeyou.com.

Hier vinden ze een beschrijving die de brede waaier van carrières in de chemische industrie nader toelicht en een promotiefolder over de impact van de industrie en de toekomstmogelijkheden die worden geboden. Deze informatie is beschikbaar in 14 talen.  Zo kunnen jongeren, hun ouders en hun leraars meer vernemen over jobs in de chemie, zoals wetenschappelijk onderzoek & ontwikkeling, logistiek & supply chain, marketing en verkoop. Het volstaat de vele links aan te klikken. Zij geven onmiddelijk toegang tot specifieke carrièresites.

EPCA en onderwijs.

EPCA is sinds 2011, het Internationaal Jaar van de Chemie, actief in een reeks initiatieven die studies in chemie en wetenschappen  promoveren. Zo werden bijvoorbeeld, naast het maken en de distributie van films in scholen, ook richtlijnen voor leraars ontwikkeld om wetenschappen op een meer aantrekkelijke manier te onderwijzen. Voorts werd een  speciale workshop georganizeerd voor de winnaars van een internationale chemiewedstrijd voor jongeren, om hen  toe te laten de chemische industrie en haar leiders beter te leren kennen. Dit jaar zal EPCA op haar 47ste Algemene Vergadering in Berlijn, van 5 tot 9 October 2013, met hetzelfde doel, een workshop organizeren voor leraars in samenwerking met inGenious en UNESCO.

Over  EPCA

EPCA (The European Petrochemical Association) is een in Brussel gevestigde internationale non-profit associatie die dienst doet als wereldwijd netwerk voor de chemie, bestaande uit producenten van petrochemische producten, hun leveranciers, klanten en dienstverleners. In dit segment van de industrie is EPCA een platform waar bedrijven elkaar ontmoeten, informatie uitwisselen en kennis overdragen.  Zij fungeert tevens als denktank die business-as-usual benaderingen in vraag stelt. EPCA telt meer dan 680 leden afkomstig uit 53 verschillende landen die een gezamenlijke omzet realiseren van meer dan 4.2 triljoen €

EPCA werd opgericht in 1967.

Homepage: http://www.epca.eu

• Facebook: http://www.facebook.com/epcanetwork