Equens biedt banken een voordelige oplossing voor SEPA Direct Debit

25 Jun, 2009, 11:00 BST Van Equens

UTRECHT, Nederland, June 25 /PRNewswire/ --

- Korte implementatietijd en beperkte middelen vereist

Equens, een van de grootste payment processors in Europa, is klaar voor de introductie van SEPA Direct Debit (SDD) op 1 november 2009. Equens biedt banken een voordelige, state-of-the-art internetoplossing die snel en eenvoudig kan worden geïmplementeerd. Met deze oplossing kunnen banken SDD's ontvangen en volledig voldoen aan de regelgeving en implementatierichtlijnen voor SDD die zijn vastgesteld door de European Payments Council (EPC).

In tegenstelling tot het in januari 2008 gelanceerde SEPA Credit Transfer (SCT), zijn de richtlijnen die de banken moeten hanteren bij de verwerking van SDD's zeer complex. Daarnaast zal het eerste volume SDD's naar verwachting beperkt zijn. Het huidige investeringsklimaat voor banken, de lage volumes en het feit dat de banken pas op 1 november 2010 helemaal klaar moeten zijn voor het ontvangen van SDD's zijn factoren die de oplossing van Equens bijzonder aantrekkelijk maken. Banken krijgen toegang tot de nieuwe internetoplossing via het veilige webportal van Equens en kunnen hun SDD's zo op eenvoudige en gebruiksvriendelijke wijze verwerken.

De praktijk

Elke bank kan gebruikmaken van de internetoplossing, de 'Debtor Bank Module' genaamd. Wanneer SDD's worden ingediend, ontvangen de deelnemende banken die gedebiteerd worden een melding van Equens en kunnen zij online bepalen hoe deze transacties moeten worden verwerkt. Op http://www.equens.com/sdd is een video te zien over de werking van de Debtor Bank Module.

Op basis van deze internetoplossing zal Equens tevens een module aanbieden voor het versturen van SDD's (de Creditor Bank Module).

SEPA Direct Debit is een van de drie belangrijkste producten van SEPA, dat op 28 januari 2008 werd gelanceerd met de implementatie van SEPA Credit Transfer en al eerder met het SEPA Cards Framework. SDD biedt een gemeenschappelijke standaard voor incassotransacties in de Europese landen. Deze transacties worden op dit moment nog verwerkt met nationale systemen, zoals 'Direct Debit' (Verenigd Koninkrijk), 'Lastschrift' (Duitsland) en 'Incasso' (Nederland).

Noot van de redactie

Over Equens

Equens SE is de eerste pan-Europese full-service payment processor. Het is een van de grootste en meest innovatieve payment processors in Europa en bovendien marktleider op het gebied van toekomstbestendige betalingen en oplossingen voor de verwerking van kaartbetalingen. Dankzij een uitgebreid, concurrerend dienstenpakket en een flexibele, klantgerichte benadering, voorziet de onderneming naadloos in de eisen en wensen van de Europese betaalmarkt. Met een jaarlijks verwerkingsvolume van 8,9 miljard betalingstransacties en 3,2 miljard transacties voor geld- en betaalautomaten , heeft Equens binnen Europa een marktaandeel van meer dan 12,5%. Equens heeft kantoren in vier landen - Nederland, Duitsland, Italië en Finland - en biedt pan-Europese marktdekking door middel van diensten voor klanten in acht Europese landen.

Ga voor meer informatie over Equens naar http://www.equens.com

BRON Equens