Equens gaat RiskShield-fraudepreventie aanbieden bij kaartbetalingen

30 Okt, 2012, 09:00 GMT Van Equens and INFORM

UTRECHT, Nederland, October 30, 2012 /PRNewswire/ --

- Een nieuwe benadering van fraudedetectie, gedragsbewaking en follow-up services

Equens, een van de grootste pan-Europese verwerkers van kaart- en betaaltransacties, kondigde vandaag aan dat ze hebben gekozen voor RiskShield van INFORM GmbH voor fraudedetectie en gedragsbewaking. De flexibiliteit van RiskShield stelt Equens in staat om issuers en acquirers maatwerk te bieden bij services voor fraudemanagement.

Risico- en fraudemanagement zijn van het grootste belang bij het delicate proces van kaart- en betalingsverwerking. Met RiskShield heeft Equens zijn positie op het gebied van Europese services voor risico- en fraudemanagement verder versterkt. Dit hulpmiddel stelt Equens in staat om klanten real-time risico-evaluatie en follow-upservices te leveren. Dit biedt belangrijke voordelen voor banken en hun klanten, door de extra veiligheid bij de betalingsverwerking, betere fraudebestrijding en het minimaliseren van het verlies als gevolg van fraude.

"Factoren zoals snelheid en flexibiliteit hebben in het selectieproces een belangrijke rol gespeeld", zegt Eric Luijks, General Manager Risk Management bij Equens SE. "Elke klant heeft zijn eigen aanbod en vereisten voor transactieverwerking. We hebben ervoor gekozen deze vereisten als basis te gebruiken voor op maat gemaakte functies voor fraudedetectie en gedragsbewaking. Door de combinatie met de kennis en expertise van Equens op het gebied van risico- en fraudeservices in de Europese markt gaan onze klanten profiteren van unieke oplossingen die zijn toegesneden op hun specifieke behoeften en vereisten."

Andreas Meyer, directeur van de Risk and Fraud Division van INFORM, zegt: "Fraude is een voortdurende bedreiging van financiële transacties, die zich op allerlei manieren kan voordoen en snel nieuwe vormen kan aannemen. Het risico van fraude is aanwezig in elk transactiekanaal. We hebben RiskShield ontwikkeld om meerdere kanalen, transactietypen en fraudemethoden te ondersteunen en in real time miljoenen transacties te scannen op verdachte eigenschappen. Maar RiskShield is ook flexibel, zodat de bewaking kan worden aangepast om in te spelen op veranderingen in het gedrag van fraudeurs en nieuwe methoden."

Equens biedt een uitgebreide reeks risico- en fraudeservices om klanten te helpen fraude zoveel mogelijk terug te dringen. Met hun expertise op het gebied van regelmanagement, hun geavanceerde tools en hun uitgebreide kennis van transactiegegevens helpt het bedrijf klanten fraude effectief op te sporen en te voorkomen, met behoud van een hoge mate van klanttevredenheid. De dynamische detectiemodellen van Equens helpen klanten fraudetrends in de sector voor te blijven. De follow-upservices voor fraudeanalyse en bewaking zijn volledig geïntegreerd in de kern van de verwerkingssystemen van het bedrijf. Een internationaal netwerk van politie, justitie en de financiële sector zorgt voor de effectieve opvolging van geconstateerde fraudegevallen.

Over Equens

Equens SE is de eerste pan-Europese full-service payment processor. Als een van de grootste betalingsverwerkers in Europa is Equens toonaangevend op het gebied van toekomstvaste oplossingen voor de verwerking van girale en kaartgerelateerde betalingen. Dankzij een uitgebreid, concurrerend dienstenpakket voorziet de onderneming naadloos in de eisen en wensen van de Europese betaalmarkt.

Equens ondersteunt de ontwikkeling van één uniforme Europese betaalmarkt (SEPA) en zet zich in voor de standaardisering en harmonisering van Europese en wereldwijde betalingen. Met klanten en partnerships in meerdere Europese landen biedt Equens pan-Europese marktdekking vanuit vestigingen in vijf landen - Nederland, Duitsland, Italië, Finland en het Verenigd Koninkrijk. Met een jaarlijks verwerkingsvolume van 9,9 miljard betalingen en 4,1 miljard transacties via geld- en betaalautomaten, heeft de onderneming in Europa een marktaandeel van ruim 12,5%. Ga voor meer informatie naar http://www.equens.com.

Over INFORM

INFORM ontwikkelt en verkoopt softwaresystemen voor het optimaliseren van businessprocessen op basis van Operations Research en Fuzzy Logic.

De software van INFORM neemt zelf in real time intelligente beslissingen met betrekking tot fraudepreventie op diverse gebieden, waaronder kredietverstrekking, telecommunicatie, verzekeringen, transport en intralogistiek, resourcemanagement op luchthavens, productieplanning, salesplanning en materiaalmanagement.

INFORM heeft ruim 400 werknemers uit meer dan 30 landen, die werkzaam zijn in de vestigingen in Aken, Frankfurt en Chicago. Ga voor meer informatie naar http://www.inform-software.com.

BRON Equens and INFORM