First Data en Europese banken gaan samenwerken om de Europese verwerking van transacties tussen banken van EUFISERV uit te breiden

21 Mei, 2008, 07:00 BST Van First Data

BRUSSEL, May 21 /PRNewswire/ -- First Data Corp., een wereldleider op het gebied van elektronische handels- en betalingsdiensten, heeft vandaag aangekondigd dat het een overeenkomst met EUFISERV en zijn vijftien aandeelhouders, waaronder twaalf Europese banken en bankorganisaties, heeft ondertekend. Het doel van de overeenkomst is het uitbreiden en ontwikkelen van het Europese netwerk voor het verwerken van transacties tussen banken, dat beheerd word door EUFISERV.

EUFISERV heeft zijn hoofdkantoor in Brussel en levert inter-bank wisselingsdiensten van de verkooppunten (Point of Sale (POS)) en transacties van geldautomaten, waaronder autorisatie, clearing, goedkeuring en diensten met toegevoegde waarde aan verstrekkers en uitgevers van betaalkaarten en betalingsregelingen. EUFISERV zal deze diensten, die voldoen aan de vereisten van de gemeenschappelijk Euro betalingsgebied (Single Euro Payment Area (SEPA)), samen met First Data verder ontwikkelen.

Het bedrijf zal ook in een goede positie verkeren om een nieuwe klasse van betaalinstellingen van dienst te zijn, die gecreëerd zijn door de Europese Richtlijn voor betaaldiensten (Payment Services Directive (PSD)) van de Europese Commissie. Het verbinden van de bestaande netwerken van EUFISERV en First Data zal de mogelijkheid scheppen voor klanten om toegang te krijgen tot meer dan 74.00 geldautomaten, 1,5 miljoen POS-winkels en om meer dan 165 miljoen rekeninghouders met bank- en kredietkaarten in Europa te bereiken.

First Data is een vooraanstaand bedrijf voor het verwerken van betalingen, dat een sterke aanwezigheid in Europa heeft en activiteiten ontplooit in de hele wereld. Voorafgaand aan de investering van First Data, was EUFISERV voornamelijk het bezit van consumentenbanken en bankorganisaties in twaalf Europese landen en de Europese Savings Banks Group. EUFISERV zal ondersteuning leveren voor transacties van geldautomaten en POS voor een aantal betalingsprogramma's, geleverd via één enkele verbinding om gebruikers meer efficiëntie te bieden. Het bereik van het netwerk, dat naar verwachting snel zal groeien, zal een belangrijke stimulans betekenen voor het creëren van SEPA-initiatieven. Het door het mogelijk te maken dat eerder gesloten markten met elkaar kunnen samenwerken en dit zal de keuzemogelijkheden van leveranciers van diensten tussen banken vergroten.

EUFISERV exploiteerde vroeger een betaalkaartensysteem dat kaarthouders van leden-banken de mogelijkheid biedt om contant geld op te nemen bij meer dan 60.000 geldautomaten in negen Europese landen. Om te voldoen aan de eisen van de SEPA is het EUFISERV-kaartprogramma al afgesplitst in een afzonderlijk bedrijf, EUFISERV PAYMENTS SCRL. Na het voltooien van de transactie verkrijgt First Data een 50% aandeel in de verwerkingsactiviteiten van EUFISERV en dit zal een nieuwe naam krijgen om de nieuwe gezamenlijke eigendomsstructuur weer te geven.

David Yates, president van de internationale activiteiten van First Data, verklaarde: "First Data is zeer actief geweest als een verwerker voor zowel verstrekkers als uitgevers van een breed scala aan kaarten en financieringsproducten voor consumenten. Onze klanten vertrouwen steeds meer op ons om transacties tussen hen en andere verstrekkers of uitgevers tot stand te brengen. Dit was tot nu toe niet mogelijk op een geïntegreerde basis, maar door SEPA is de Europese betalingenmarkt snel aan het veranderen en wij zien een verschuiving van begrippen van nationale en internationale transacties naar Europese binnenlandse transacties."

De investering van First Data wordt actief ondersteund door de aandeelhouders uit de sector van consumentenbanken in twaalf Europese markten en zal EUFISERV helpen om de uitdaging van deze veranderende omgeving aan te pakken. EUFISERV en First Data zijn het erover eens dat banken op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden en zij zijn vol vertrouwen dat de diensten die zij samen kunnen bieden in deze nieuwe omgeving aantrekkelijk en relevant zullen blijken. Als onderdeel van de transactie zullen de producten en diensten van EUFISERV overal in Europa gepromoot worden door de verkoopafdeling van First Data.

Chris De Noose, directeur van de European Savings Bank Group en voorzitter van de raad van bestuur van EUFISERV voegde daaraan toe: "EUFISERV heeft diepgaande kennis van het verwerken van transacties tussen banken en dit wordt aangevuld door de uitgebreide aanwezigheid van First Data in Europa en een belangrijke achtergrond in het verwerken van betalingen. Een strategisch partnerschap tussen onze twee organisaties geeft ons de kans om onze activiteiten sterk te laten groeien in de nieuwe marktsituatie, die gecreëerd is door SEPA."

Ernst Verbeek, op dit moment vice-president van Interbank Processing Services bij First Data, en Petter N. Johansen, op dit ogenblik directeur bij EUFISERV, zullen door de aandeelhouders benoemd worden tot respectievelijk directeur en voorzitter. Een nieuwe raad van EUFISERV zal bestaan uit de voorzitter, de directeur en vertegenwoordigers van de oorspronkelijke aandeelhouders van EUFISERV en First Data.

De voltooiing van de transactie is afhankelijk van het vervullen van de normale voorwaarden voor afronding en wordt de komende weken verwacht.

Over EUFISERV

EUFISERV biedt de verstrekkers van 118 miljoen kaarten toegang tot contact geld bij meer dan 60.000 geldautomaten in negen Europese markten. EUFISERV biedt verwerkingsdiensten aan zijn gebruikers voor het schakelen van betaaltransacties met POS en betaalkaarten via EUFISERV en alle andere merken betaalkaarten. EUFISERV is een bedrijf dat zijn hoofdkantoor in Brussel heeft en dat eigendom is van consumentenbanken uit negen Europese landen en de European Savings Banks Group. Zijn missie is het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van internationale betaaldiensten voor de financiële industrie. Meer informatie is te vinden op: http://www.eufiserv.com.

Over First Data

First Data is een wereldwijd vooraanstaand bedrijf in de handel in informatie. Het bedrijf verwerkt allerlei soorten transactiedata, beschermt de macht van die data en levert vernieuwingen op het gebied van beveiligde infrastructuur, informatie en inzicht aan zijn klanten. First Data is actief in 37 landen en bedient meer dan 5,4 miljoen winkels, en 2.000 verstrekkers van kaarten en hun klanten. Het bedient de wereldwijde economie door het voor mensen en bedrijven overal in de wereld makkelijk, snel en veilig te maken om goederen en diensten te kopen met behulp van vrijwel elk betalingsmiddel. De portefeuille van diensten en oplossingen van het bedrijf omvat onder meer het verwerken van transacties voor winkeliers; krediet-, debet-, eigen merk-, geschenk-, salaris en andere voorafbetaalde kaarten; bescherming tegen fraude en oplossingen voor authenticatie; het aanvaarden van elektronische cheques door middel van TeleCheck; en ook internethandel en mogelijkheden om met een mobiele apparaat te betalen. Het STAR-netwerk van het bedrijf biedt acceptatie van debet beveiligd met een PIN bij 2,1 miljoen geldautomaten en in winkels. Via de centers of excellence van First Data, zoals beveiliging, analyse, klantenloyaliteit en betalingen via een mobiel apparaat, biedt het door data gedreven handelsoplossingen aan klanten overal in de wereld. Meer informatie is te vinden op: http://www.firstdata.com.

Contactpersoon voor de media:
    Voor EUFISERV:
    Dirk Smet,