Flanders Business School bouwt nieuwe campus in Antwerpen

08 Jun, 2010, 23:33 BST Van Flanders Business School

ANTWERPEN, België, June 8, 2010 /PRNewswire/ -- Flanders Business School (FBS) is gestart met de bouw van een nieuwe campus in Antwerpen. Het project betreft de renovatie van een monument in het historische stadscentrum. Het architectenbureau 'Buro II' is verantwoordelijk voor de uitvoering.

De monumentale gevel van het gebouw op de hoek van de Sint-Katelijnevest zal worden gerenoveerd, terwijl de prachtige balzaal in het midden van het gebouw toe is aan een dubbele ingreep: de authentieke, monumentale elementen zullen worden gerestaureerd, en in het midden van de balzaal zal een vrijstaande, eivormige constructie worden gebouwd.

Het 'ei' zal het nieuwe auditorium huisvesten, en zal worden uitgerust met de nieuwste technologie. Het zal een gepast onderkomen vormen voor het 'uitbroeden' van nieuwe ideeën door studenten, zoals ze dat normaal gesproken doen tijdens het volgen van de Executive Education programma's.

"Met dit project bevestigen we onze keuze voor Antwerpen als de ideale locatie voor onze school," zegt decaan professor dr. Bruno Tindemans. "Het feit dat de start van het werk samenvalt met het jubileum van onze school, geeft dit project een extra dimensie: het geeft volledig het vertrouwen weer dat studenten en werkgevers de afgelopen 30 jaar hebben gehad in onze lesprogramma's."

FBS heeft 3 miljoen euro in het project geïnvesteerd. De afronding van de werkzaamheden staat gepland voor 2011.

De nieuwe campus

Het gebouw dateert uit 1861 en is gelegen in het historische stadscentrum van Antwerpen, op steenworp afstand van de bekende Carolus Borromeuskerk.

De geplande werkzaamheden bestaan uit renovaties van de gevel en het interieur, en het creëren van kantoor- en conferentieruimtes op de begane grond en de eerste verdieping. De voormalige balzaal wordt ook gerenoveerd en nieuw sanitair wordt geplaatst. Het opvallende pronkstuk van het project is het nieuwe auditorium, een vrijstaande, eivormige constructie, uitgerust met de nieuwste technologische faciliteiten.

Executive Education Programma's

De nieuwe campus zal de basis vormen voor de studenten van de studie Executive Education (EE) aan de FBS. De EE-programma's zijn gericht op het begeleiding en stimuleren van de -vaak latente- aanwezigheid van een ondernemersgeest in bedrijven en hun werknemers. In 2009 namen getalenteerde teams van, onder andere, Alcatel-Lucent Bell, DEME, Janssen-Cilag EMEA en Picanol Group hieraan deel.

Het 'FBS-Entrepreneurial Boot Camp' is het bekendste trainingsprogramma. Deze intensieve training duurt achttien weken. Het Entrepreneurial Boot Camp leert werknemers om groeimogelijkheden voor hun bedrijven te vinden, te brainstormen hierover en ze om te zetten in bedrijfsplannen. Deze worden vervolgens voorgelegd aan een jury bestaande uit FBS-professoren, experts en VC's. Daarop zal het management van de bedrijven besluiten om al dan niet deze bedrijfskansen om te zetten in een interne of externe nieuwe onderneming/bron van groei voor de firma.

Foto's en meer informatie:

http://www.fbs.ac/default.aspx?PageId=623 (Bouwplannen)

http://www.fbs.ac/default.aspx?PageId=589 (Jubileumpagina)

Over Flanders Business School

- Flanders Business School (FBS) heeft drie hoofdactiviteiten:

I. De Intrapreneurial Learning Competence Center (ILC2)

II. In-Company Executive Education

III. De Executive Master of Business Administration (MBA) gericht op Entrepreneurschap

- FBS werkt nauw samen met de bekende Kellogg School of Management (Chicago, V.S.). Naast andere vakken, volgen FBS-MBA studenten een module Global Entrepreneurship in Chicago.

- De school is een onafhankelijke non-profit organisatie en maakt geen gebruik van overheidssubsidies.

- FBS viert een dubbel jubileum in 2010. De school bestaat 10 jaar onder de huidige naam en in de huidige vorm (focus op entrepreneurschap) en heeft een 30 jarige traditie opgebouwd in MBA-educatie.

BRON Flanders Business School