Fresh Express zet ongekende stap en zal US$2 miljoen geven aan financiering studie naar E. coli 0157:H7-pathogeen in producten

18 Jan, 2007, 02:02 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

SALINAS, Californië, January 18 /PRNewswire/ --

- Onafhankelijk, nationaal erkend wetenschappelijk panel zal onderzoek leiden naar verbetering voedselveiligheid voor consumenten -

- Bedrijf zal kennis delen om de hele Fresh-Cut-sector ten goede te komen

Fresh Express, de topproducent van salades met toegevoegde waarde in Noord-Amerika en een leider in de sector van voedselveiligheid, heeft vandaag aangekondigd dat het US$2 miljoen zal leveren voor de financiering van een zorgvuldig en multidisciplinair onderzoek om de fresh-cut-productensector te helpen bij het voorkomen van besmetting door het dodelijke Escherichia coli 0157:H7-pathogeen, dat de laatste tien jaar talloze uitbraken heeft veroorzaakt, inclusief de recente gebeurtenissen die verband hielden met verse spinazie. Hoewel van geen enkel product van Fresh Express ooit is aangetoond dat het een uitbraak van een in voedsel gedijende ziekte heeft veroorzaakt, financiert het bedrijf -- en zal als unieke stap dit onderzoek in het openbaar delen -- als waardering van de voordelen die het zou kunnen hebben voor zowel de sector als consumenten.

Een onafhankelijk wetenschappelijk adviespanel dat bestaat uit zes nationaal erkende voedselveiligheidsexperts van federale en staatsbureaus voor de voedselveiligheid bureaus en academici ontmoeten elkaar sinds mei 2006 op onbetaalde, vrijwillige basis om de meest productieve onderzoeksprioriteiten te ontwikkelen die zijn gerelateerd aan de oorzaak, werking en levenscyclus van E. coli 0157:H7 en de pathogene besmetting van sla en bladgroente. Het panel wordt voorgezeten door Dr. Michael T. Osterholm, Ph.D., M.P.H. en directeur van het Center for Infectious Disease Research and Policy (onderzoeks- en beleidscentrum voor besmettelijke ziekten), Universiteit van Minnesota. Daarnaast bestaat het panel uit Dr. Jeff Farrar, California Department of Health Services (ministerie gezondheidsdiensten Californië); Dr. Bob Buchanan, U.S. Food and Drug Administration (Amerikaanse voedsel- en medicijnenbureau); Dr. Robert Tauxe, U.S. Centers for Disease Control and Prevention (Amerikaanse centra voor controle en preventie van ziekten); Dr. Bob Gravani, Cornell University; en Dr. Craig Hedberg, Universiteit van Minnesota.

"Bij Fresh Express is de voedselveiligheid altijd onze topprioriteit geweest in elke fase van onze activiteiten en dat zal ook zo blijven," zei Tanios Viviani, president van Fresh Express. "We leggen ons al lang toe op de innovatie van voedselveiligheid en deze onderzoeksinspanning is deel van die voortdurende toezegging. We zijn deze leidende experts dankbaar voor hun genereuze bijdrage in tijd en expertise om dit initiatief te leiden."

Viviani zei verder: "We hebben hoop dat dit onderzoek nieuwe kennis, praktijken en technologieën zal voortbrengen die de gehele sector voor fresh-cutproducten kan gebruiken om consumenten kant-en-klare sla te bieden die constant veilig en gezond is."

Volgens Dr. Osterholm heeft de groep de bestaande kennis geëvalueerd, die verband houdt met besmetting van E. coli 0157:H7 in verse sla, en heeft samengewerkt aan de meest kritieke onderzoeksgaten bij de besmetting van verse sla, die varieert van groeien en oogsten tot koelen, transporteren, verwerken en verpakken.

"We hebben systematisch onze individuele expertisegebieden gebruikt om de gehele toevoerketen nauwkeurig te onderzoeken en uiteindelijk die gebieden bloot te leggen, waarvan we gezamenlijk zijn overeengekomen dat daar meer onderzoek nodig was," zei Dr. Osterholm. "Vanuit dit proces zijn de vijf kritieke onderzoeksprioriteiten redelijk consistent op gaan duiken." De geïdentificeerde onderzoeksprioriteiten -- en die waarvoor onderzoeksvoorstellen worden gezocht -- omvatten:

- De bepaling van het vermogen van Escherichia coli O157:H7 om te worden
      geïnternaliseerd in sla of spinazie.
    - De identificatie van nieuwe mitigatiestrategieën en -technologieën voor
      de reductie van het vermogen van E. coli O157:H7 om
      bladgroenteproducten te besmetten.
    - De uitvoering van veldstudies om oorzaken, dragers en factoren te
      identificeren die de mate of omvang van besmetting van
      bladgroenteproducten door E. coli O157:H7 aantasten.
    - De bepaling van de mogelijkheid van E. coli O157:H7 tot
      vermenigvuldiging in aanwezigheid van normale achtergrondflora na de
      oogst van producten als sla of spinazie.
    - De bepaling van de mogelijkheid van E. coli O157:H7 om compostprocessen
      te overleven.

Financiering is direct beschikbaar en alle voorstellen zullen worden beoordeeld in het licht van richtlijnen die onafhankelijk zijn vastgesteld door dit wetenschappelijk adviespanel. Om de hoogste mate van integriteit en waarde te garanderen aan elke fase van het onderzoeksinitiatief, is het panel gemachtigd, zonder beperking door Fresh Express, om voorstellen te beoordelen, financieringsbeslissingen te maken en onderzoeksresultaten bij te houden en te verspreiden. Vragen met betrekking tot het indienen van voorstellen kunnen worden gericht aan Dr. Osterholm op +1-612-626-6770 of op mto@umn.edu.

Over Fresh Express

Fresh Express, een dochteronderneming van Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB), is een leider in vers voedsel en richt zich op het bieden van gezonde, handige kant-en-klare spinazie, salades, groenten en fruit aan consumenten. Te beginnen met de uitvinding van de speciale Keep Crisp(R) Bag in de vroege jaren 80, heeft Fresh Express de weg bereid voor de categorie consumentenverpakkingssalade en was het de eerste die ze nationaal beschikbaar maakte voor kruidenierszaken. Meer dan 20 miljoen consumenten genieten iedere week van salades, spinazie en groente van Fresh Express. Bezoek voor meer informatie www.freshexpress.com.

Contact: Barbara Hines, +1-214-403-2005, barbara@stratagentcorp.com, of
             Michael Mitchell, +1-513-784-8959, mmitchell@chiquita.com

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.