GE Commercial Finance tekent een overeenkomst met de groep Dexia voor de overname van Banque Artesia Nederland

12 Okt, 2006, 14:15 BST Van GE Commercial Finance

BRUSSELS, October 12 /PRNewswire/ -- GE Commercial Finance, de business-to-business-financieringspoot van GE (NYSE: GE), tekende vandaag een overeenkomst met de Europese bankgroep Dexia (Euronext:DEXB) voor de overname van 100% van zijn dochteronderneming Banque Artesia Nederland N.V. De overnameprijs wordt niet bekendgemaakt. De acquisitie wordt onderworpen aan de goedkeuring door de toezichthoudende overheden.

Banque Artesia Nederland, dat zijn hoofdzetel heeft in Amsterdam en werd opgericht in 1872, is een gevestigde en internationaal gerenommeerde bank, die voornamelijk actief is in het domein van de kredieten aan grote en middelgrote ondernemingen. De onderneming heeft EUR 4,7 miljard ($ 6 miljard) aan activa, beschikt over negen kantoren in heel Nederland en telt bijna 300 werknemers. Het is een full service bank, die kredieten aanbiedt aan ondernemingen, alsook een brede waaier van commerciële bankproducten, o.m. voor de financiering van de buitenlandse handel. Daarnaast is de bank ook actief in het domein van de private banking en het vermogensbeheer. In 2005 boekte de bank een nettowinst van EUR 28,4 miljoen ($36 miljoen).

"Banque Artesia Nederland wordt een belangrijke overname voor GE Commercial Finance en zal onze aanwezigheid in Nederland grondig wijzigen. De bank beschikt over een ervaren managementteam van hoog niveau, een sterk regionaal netwerk, een goede productmix en kan bogen op een uitstekende reputatie op de markt," aldus Mike Neal, vice-voorzitter van GE en CEO en voorzitter van GE Commercial Finance."Wij willen de continue groei en expansie van deze bank ondersteunen, en deze deal benadrukt onze ambitie om een belangrijke positie te bekleden als verstrekker van financieringen aan de cliënten op alle belangrijke Europese markten."

GE Commercial Finance is al aanwezig op de Nederlandse markt via zijn afdeling voor de financiering van de uitrustingen en de vlootactiviteiten, GE Capital Solutions genaamd. Door deze acquisitie ontstaat een belangrijk nieuw platform voor de kredietactiviteit van GE Commercial Finance, die vandaag reeds sterk aanwezig is in Europa.

"We zijn verheugd dat GE onze groei-oriëntatie ondersteunt, en ons zal bijstaan bij het vergroten van het bereik van de vennootschap, via het aanbod van nieuwe producten en diensten", zei Steven Prins, CEO van Banque Artesia Nederland. "We zijn goed geplaatst op de markt om te groeien, met een sterke cliëntenbasis, en een lange historiek van dienstverlening aan de cliënteel."

Axel Miller, CEO van Dexia, verklaarde: "De verkoop van Banque Artesia Nederland ligt helemaal in de lijn van de recente analyse van de activiteitenportefeuille en de strategie van Dexia. Dexia is ervan overtuigd dat de nieuwe aandeelhouder van Banque Artesia Nederland aan de bank en aan zijn medewerkers goede ontwikkelingskansen zal bieden. Dexia vertrouwt er eveneens op dat Banque Artesia Nederland zijn hoge kwaliteit van de dienstverlening jegens zijn cliënteel, zal verderzetten."

Dankzij de verkoop van Banque Artesia Nederland zal Dexia een meerwaarde boeken van ongeveer 275 miljoen EUR.

About GE Commercial Finance

GE Commercial Finance is the business-to-business finance unit of General Electric. With deep industry expertise and lending, leasing and financing services of every kind, GE Commercial Finance plays a key role in helping its customers grow. Conducting business in 35 countries, GE Commercial Finance has assets of over US$215 billion and is headquartered in Norwalk, Connecticut, USA.

Dexia, een Europese bankgroep, wereldleider inzake public finance

Dexia ontstond in 1996 uit de alliantie tussen twee eersterangsactoren op het vlak van de financiering van de lokale besturen in Europa : Crédit local de France en het Gemeentekrediet van België. Met een beurskapitalisatie van EUR 23,4 miljard op 30 september 2006 behoort de Groep vandaag tot de 20 grootste financiële instellingen van de eurozone. Ze heeft bovendien een van de hoogste kredietratings in de banksector. De ontwikkelingsstrategie van Dexia steunt op de twee pijlers van de Groep: public/project finance wereldwijd en universal banking in Europa.

Dexia NV - Rogierplein 11, B-1210 Brussel / Quai André Citroën 7-11, F-75901 Parijs

Rek. Nr. : 068-2113620-17 - RPR Brussel BTW BE 0458.548.296

Contact: