General Motors stelt grenzeloze creativiteit tentoon met conceptvoertuig: GMC PAD wint Design Los Angeles Design Challenge

06 Jan, 2006, 16:16 GMT Van Los Angeles Auto Show

LOS ANGELES, January 6 /PRNewswire/ -- GMC haalt met de weergave van de GMC PAD de beker binnen van de ontwerpwedstrijd Design Los Angeles Design Challenge 2006. Het team van General Motors West Coast Advanced Design Studio creëerde het ontwerp dat door de jury als "LAV", Living Activity Vehicle werd bestempeld.

Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20051116/LAW010-b )

Het concept van de GMC PAD is dat van een mobiele loft. Met het dieselelektrische hybride aandrijvingssysteem fungeert de motor meteen ook als generator voor het spanningsnet aan boord. De mediarijke omgeving is ongeëvenaard en is uitgerust met een eindeloos aanbod entertainment-, informatie- en veiligheidsopties.

Het GM ontwerpteam bestond uit Steve Anderson, Senon B. Franco III, Jay Bernard, Phil Tanioka, Sidney Levy, Brian Horton, Alessandro Zezza, Christine Ebner en Frank Saucedo. De tien inzendingen werden beoordeeld door ontwerpexperts Imre Molnar, decaan van het College for Creative Studies, Tom Matano, directeur Industrieel Ontwerp van de Academy of Art University en Stewart Reed, voorzitter van de faculteit Transportontwerp van het Art Center College of Design.

"We kozen dit voertuig gekozen omdat het het toppunt is van creativiteit," aldus Reed. "Alle inzendingen waren fantastische ontwerpen, maar dit ontwerp nam het grootste risico."

"Dit is het ultieme allround voertuig," aldus Matano. "Het creëert een nieuw segment tussen campers en luxe terreinwagens. De toekomst van dit Living Activity Vehicle zou vast heel aantrekkelijk kunnen zijn voor vele klanten zoals bedrijven, toekomstige huiseigenaars, reizende zakenlui en mensen die constant op reis zijn en die allemaal meer willen dan de stereotiepe camper."

De ontwerpen kunnen de hele vakbeurs worden bekeken op de mezzanine verdieping tussen de westelijke en zuidelijke hallen van het LA Convention Center.

"Deze wedstrijd belichaamt de aspecten die deze vakbeurs uniek maken," aldus Chuck Pelly, conferentiedirecteur van Design LA. "De steeds veranderende trends in Zuid-Californië maken nieuwe denkwijzen mogelijk en de winnaar van dit jaar bood echt iets unieks."

GMC PAD (General Motors West Coast Advanced Design Studio) - WINNAAR
    Audi Nero (Volkswagen/Audi Design Studio California)
    Honda LA Rolling Film Festival (Honda Research & Development)
    Hyundai Gator (Hyundai Kia America Design Center)
    Kia Sidewinder (Hyundai Kia America Design Center)
    Maybach California Gourmet Tourer (Mercedes-Benz Advanced Design of North
    Mercedes-Benz Mojave Runner (Mercedes-Benz Advanced Design of North
    Mitsubishi Roadster Konzept (MRK) (Mitsubishi Research & Design of North
     America)
    Scion Exile (Calty Design Research)
    Smart Rescue Vehicle (Mercedes-Benz Advanced Design of North America)

Hoge en lage resolutie afbeeldingen van alle inzendingen zijn beschikbaar op www.LAautoshow.com.

De Design Challenge ontwerpwedstrijd debuteerde op de LA Auto Show van 2005 waar hij heel enthousiast werd onthaald door de wereldpers. Dit jaar werd de wedstrijd teruggebracht voor een encore van de competitie tussen auto-ontwerpers. Het thema "An LA Adventure" weerspiegelt de talloze activiteiten die onlosmakelijk verbonden zijn met Zuid-Californië. De ontwerpers stonden voor de uitdaging om auto-ontwerpen te maken die dit thema het best duidelijk maken.

Design Los Angeles Conference

De Design Challenge wedstrijd maakt deel uit van de Design Los Angeles conferentie voor auto-ontwerpers. De conferentie is een forum waarin ontwerpers deelnemen aan workshops, lezingen bijwonen over hun vakgebied en de kans krijgen om gemeenschappelijke punten aan te kaarten op het vlak van ontwerp.

2006 Los Angeles Auto Show

Fabrikanten onthullen meer dan 30 voertuigen die hun wereld- of Noordamerikaans debuut maken. De LA Auto Show is toegankelijk voor het publiek van 6 tot 15 januari.

Dit is de laatste keer dat de Los Angeles Show plaatsvindt in januari. In 2006 verhuist de vakbeurs naar november. Hierdoor krijgt de LA Auto Show zijn eigen plek weg van de vakbeurs van Detroit en worden meteen ook de winterfeestdagen vermeden. Met deze nieuwe kalender maken autofabrikanten zich klaar om het beste te halen uit deze belangrijke wijziging door in Los Angeles uitgebreide lineups te lanceren van nieuwe modellen en conceptvoertuigen.

Website: http://www.laautoshow.com

BRON Los Angeles Auto Show