Gilde Healthcare Partners haalt EUR 150 miljoen op voor Europees Healthcare Venture Fonds

03 Okt, 2007, 10:10 BST Van Gilde Healthcare Partners

UTRECHT, Nederland, October 3 /PRNewswire/ --

- Nieuwe Gilde Healthcare II Fonds leidt tot meer dan een verdubbeling van het beheerd vermogen

Gilde Healthcare Partners, een snelgroeiende Europese durfkapitaalinvesteerder, maakt vandaag de closing bekend van een nieuw venture fonds met een omvang van EUR 150 miljoen, Gilde Healthcare II (GHC II). Het fonds, Gilde's tweede healthcare fonds, is een van de grootste Europese durfkapitaalfondsen gericht op de healthcare sector. GHC II werd ondersteund door bestaande investeerders in de Gilde Healthcare Fondsen en een kleine selecte groep van nieuwe investeerders. Het oorspronkelijke target voor GHC II bedroeg EUR 125 miljoen. Investeerders waren met name geïnteresseerd in Gilde Healthcare Partners vanwege het uitstekende investeringstrackrecord met ondermeer zes exits in de afgelopen twee jaar.

Gilde Healthcare Partners is een ambitieuze bouwer van healthcare bedrijven verspreid over Europa. Door selectief te investeren in bedrijven met goed doordachte businessmodellen genereert Gilde significante waarde voor zowel haar investeerders als de ondernemers met wie nauw wordt samengewerkt. GHC II zal zich richten op investeringen in innovatieve bedrijven die medicijnen, diagnostica en medische instrumenten ontwikkelen alsmede biotechnologiebedrijven. Het fonds zal investeren in alle ontwikkelingsstadia van een bedrijf, van zaaikapitaal tot en met mezzaninefinanciering. De investeringsomvang per bedrijf varieert van EUR 1 miljoen tot in totaal EUR 15 miljoen verspreid over alle private financieringsronden. De verwachting is dat er 15 investeringen worden gedaan vanuit GHC II.

"Wij geloven dat deze succesvolle fundraising het resultaat is van de hoge kwaliteit van onze portefeuille, waarin veel van de meest succesvolle healthcare bedrijven uit Europa zitten. In onze investeringsstrategie hanteren we geen specifieke geografische voorkeur, zodat we kunnen participeren in de beste investeringsmogelijkheden die in Europa voorkomen." zegt Pieter van der Meer, General Partner. "De uitzonderlijke kwaliteit van onze investeringsportefeuille, die we in een periode van vijf jaar hebben opgebouwd en naar liquiditeit hebben gebracht, maakt het mogelijk om aantrekkelijke rendementen te realiseren voor onze investeerders."

Achtergrond

Gilde Healthcare Partners heeft momenteel meer dan EUR 275 miljoen onder beheer en is actief op zoek naar nieuwe investeringen op het gebied van innovatieve medicijnen, diagnostica, medische instrumenten en biotechnologie. Gilde Healthcare Partners is een succesvolle bouwer van healthcare bedrijven verspreid over Europa. Door te investeren in bedrijven met realistisch haalbare businessmodellen maakt Gilde Healthcare Partners optimaal gebruik van haar financiële middelen en netwerk om significante waarde te realiseren voor zowel haar investeerders als de ondernemers die worden ondersteund.

Gilde Healthcare Partners is opgericht in 2000 met een hoofdkantoor in Utrecht en lokale vertegenwoordiging in Londen en Madrid. Bedrijven die Gilde ondersteunt zijn actief in diverse segmenten van de healthcare sector zoals bijvoorbeeld Ablynx (Belgie), Agendia (Nederland), AMT (Nederland), Chroma Therapeutics (Engeland), Glycart (Zwitserland), Innate Pharma (Frankrijk) and Symphogen (Denemarken). Een volledig overzicht van de portefeuille van Gilde Healthcare Partners is te vinden op de website.

BRON Gilde Healthcare Partners