Global Payments en HSBC Bank plc richten strategische joint venture in het Verenigd Koninkrijk op

19 Jun, 2008, 01:01 BST Van Global Payments Inc.

ATLANTA, June 19 /PRNewswire/ --

Global Payments Inc. (NYSE: GPN), een toonaangevend bedrijf voor elektronische transactieverwerking, heeft vandaag aangekondigd dat het een overeenkomst heeft bereikt voor de oprichting van een joint venture met HSBC Bank plc (HSBC) voor verwerking van betalingen van merchants in het Verenigd Koninkrijk en merchants op internet wereldwijd. De naam van het nieuwe bedrijf is HSBC Merchant Services.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20010221/ATW031LOGO)

HSBC Bank plc is een 100% dochterbedrijf van of HSBC Holdings plc (LSE: HSBA), een dan de grootste instellingen voor financiële dienstverlening ter wereld, met activa van circa US$ 2,4 biljoen en ongeveer 10.000 kantoren in 83 landen en territoria per 31 december 2007. HSBC Bank schat qua aankopen bij merchants in het Verenigd Koninkrijk een marktaandeel te hebben van circa 15 procent, met verwerking van creditcard- en betaalkaartbetalingen voor ruim 135.000 zaken van merchants.

"Wij zijn erg gelukkig dat HSBC, een van de meest gerenommeerde financiële instellingen ter wereld, erin heeft toegestemd de relatie met Global Payments in het Verenigd Koninkrijk uit te breiden", aldus Paul R. Garcia, voorzitter, president en CEO van Global Payments. "Wij verwachten dat de focus zal worden geplaatst op een groeiend klantenbestand via een aanbod van een uitgebreide reeks aan oplossingen voor betaling met een kaart. Wij verwachten dat wij voor de lange termijn met de invoering van SEPA-initiatieven, het betaalsysteem voor één grote Europese betaalmarkt (Single Euro Payments Area), uitstekend geplaatst zijn om merchants over heel Europa gestroomlijnde diensten te bieden voor aankopen in hun zaken", vervolgde Garcia.

"Met de oprichting van HSBC Merchant Services bouwen wij voort aan onze samenwerkingsverbanden met Global Payments in Azië en Noord-Amerika", aldus Alan Keir, algemeen manager van de groep voor Commercial Banking. "De combinatie van de grote franchise van HSBC voor zakelijke klanten en de ervaring van Global Payments in transactieverwerking plaatst HSBC Merchant Services in een aantrekkelijke positie", aldus Keir.

"Wij zijn gelukkig dat wij kunnen samenwerken met dit toonaangevende bedrijf voor verwerking van elektronische betalingen. Onze zakelijke klanten zullen het erg waarderen dat wij een onderdeel zijn van een sterk bedrijf dat de zakelijke markt begrijpt. Bovendien worden nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor onze 400 werknemers", aldus Darren Wilson, hoofd Aankopen met kaart bij HSBC.

Krachtens de voorwaarden van de overeenkomst en mits de wettelijke goedkeuringen worden verkregen en aan de gebruikelijke voorwaarden voor de afronding van een deal wordt voldaan, zal Global Payments aan HSBC US$ 439 miljoen in cash betalen voor een meerderheidsbelang van 51 procent in de joint venture. HSBC zal zeggenschap hebben over de overige 49 procent en zal haar bestaande afdeling voor verwerking van aankopen van merchants in het Verenigd Koninkrijk in de joint venture inbrengen. De bank heeft daarnaast een overeenkomst gesloten voor een marketingalliantie gedurende tien jaar waarbij HSBC klanten naar de joint venture zal verwijzen voor verwerking van betalingen in het Verenigd Koninkrijk. Verwacht wordt dat de transactie binnen twee maanden zal worden afgerond.

Over het kalenderjaar 2007 bedroeg de omzet van HSBC qua aankopen bij merchants in het Verenigd Koninkrijk circa US$ 229 miljoen (114 miljoen pond sterling). Global Payments verwacht dat de transactie de verwaterde winst per aandeel reeds zal verhogen in het eerste jaar na het sluiten van de transactie. Het management van Global Payments zal deze overname bespreken tijdens de telefonische vergadering over de winst over het boekjaar 2008 in juli 2008. Zie het bijgevoegde informatieblad voor nadere gegevens. Het bedrijf heeft ook een diavoorstelling over de transactie op internet geplaatst onder Investor Relations (relaties met beleggers) op de website www.globalpaymentsinc.com.

Global Payments Inc. (NYSE: GPN) is een toonaangevend bedrijf van diensten voor elektronische transactieverwerking voor consumenten, merchants, Independent Sales Organizations (ISO's, onafhankelijke merchants), financiële instellingen, overheidsinstellingen en multinationals in de Verenigde Staten, Canada, Latijns-Amerika, Europa en Azië Pacific. Het aanbod van Global Payments omvat uiteenlopende oplossingen voor verwerking van creditcards en debetkaarten, B2B-aankoopkaarten, geschenkenkaarten, elektronisch omzetten van cheques en garanties op cheques, verificatie en recupereren, inclusief diensten voor elektronische cheques, en terminalbeheer. Het bedrijf biedt consumenten ook diensten voor geldoverdracht vanuit de VS en Europa naar Latijns-Amerika, Marokko en de Filipijnen. Nadere informatie over het bedrijf vindt u op www.globalpaymentsinc.com.

Deze aankondiging van Global Payments kan bepaalde toekomstgerichte verklaringen bevatten binnen de betekenis van de 'safe-harbor-bepalingen' in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Toekomstgerichte verklaringen zijn geen historische feiten en omvatten onder meer omzet- en winstprognoses en verwachtingen van het management over toekomstige gebeurtenissen en ontwikkelingen. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn onderworpen aan belangrijke risico's en onzekerheden. Belangrijke factoren die tot gevolg kunnen hebben dat werkelijke gebeurtenissen aanzienlijk verschillen van die verwacht in de toekomstgerichte verklaringen, zijn onder meer: blijvende verificatie door creditcardbedrijven, valutarisico's, concurrentie, prijsbepaling, vraag naar producten, acceptatie van de markt en klanten, problemen bij de ontwikkeling, gevolgen van het economische klimaat en de uitgaven van consumenten, inbreuk op de beveiliging of defecte systemen, kapitaalkost, wijzigingen in de federale wetgeving van de VS, de wetgeving van Amerikaanse staten of andere landen en stijging van de commissies van creditcardbedrijven, storingen in elektriciteitvoorzieningen of systemen, het vermogen om te werken met overgenomen bedrijven en die te integreren, en andere risico's vermeld in de documenten ingediend door het bedrijf bij de SEC, waaronder het laatste Form 10-Q of Form 10-K, afhankelijk van de periode. Het bedrijf is niet verantwoordelijk voor herziening van deze verklaringen in het licht van toekomstige omstandigheden of onverwachte gebeurtenissen.

Informatieblad

Global Payments Inc. en HSBC Bank plc richten een strategische joint
                       venture in het Verenigd Koninkrijk op.

Transactieoverzicht

Global Payments Inc. (Global) heeft een overeenkomst bereikt voor de oprichting van een joint venture met HSBC Bank plc (HSBC) voor betalingsverwerking van merchants in het Verenigd Koninkrijk en merchants op internet wereldwijd. De naam van het nieuwe bedrijf is HSBC Merchant Services. Als onderdeel van de overeenkomst zal HSBC de bestaande activiteiten qua aankopen van merchants en het klantenbestand van merchants in het Verenigd Koninkrijk (VK) inbrengen. Global is van plan om aan HSBC US$ 439 miljoen te betalen voor een 51 procent belang in de joint venture met het positieve saldo in cash van het bedrijf, een nieuwe termijnlening bij een consortium van banken uit de VS en een gedeelte van de bestaande kredietlijn in de VS (indien nodig). HSBC zal zeggenschap hebben over de overige 49 procent. Global zal drie vertegenwoordigers hebben in de raad van bestuur van de joint venture, terwijl HSBC door twee bestuurders zal worden vertegenwoordigd. HSBC heeft daarnaast een overeenkomst gesloten voor een marketingalliantie gedurende tien jaar waarbij de bank klanten naar de joint venture zal verwijzen voor verwerking van betalingen. De transactie dient door de overheid te worden goedgekeurd en moet onder de gebruikelijke voorwaarden worden afgerond, naar verwachting binnen twee maanden.

HSBC Bank plc en aankopen bij merchants

Wij geloven dat de omzet van HSBC qua aankopen bij merchants in het Verenigd Koninkrijk goed is voor een marktaandeel van circa 15 procent, met verwerking van betaalkaartbetalingen voor ruim 135.000 zaken van merchants. Bij de merchants heeft de bank 20 bedrijven tot klant die zijn opgenomen in de Britse FTSE 100 Index, naast kleinere merchants in uiteenlopende verticale markten, zoals detailverkoop, restaurants, reisbureaus, ontspanning, verzekering, nutsbedrijven en zakelijke diensten. De afdeling voor aankopen bij merchants heeft 400 werknemers en wordt gerund door een zeer ervaren managementteam. Verwacht wordt dat de meeste werknemers naar Global Payments zullen overstappen.

De markt van betaalkaarten in het Verenigd Koninkrijk

Het Verenigd Koninkrijk is een van de meest gevestigde markten voor creditcards en debetkaarten in Europa en wereldwijd. In 2007 is circa 354 miljard pond sterling uitgegeven met kunststofkaarten -- 221 miljard pond sterling voor 4,9 miljard debetkaarttransacties en 133 miljard pond sterling voor 1,9 miljard creditcardtransacties. 42 miljoen inwoners (84 procent van de volwassen bevolking) hadden een debetkaart en 31 miljoen Britten (62 procent van de volwassen bevolking) had een creditcard of bankpas. In totaal waren er 165 miljoen betaalkaarten in omloop - 72 miljoen debetkaarten, 67 miljoen creditcards, 6 miljoen bankpasjes, 20 miljoen pinkaarten en 0,5 miljoen garantiekaarten voor cheques. Per hoofd berekend had men in het Verenigd Koninkrijk 2,4 creditcards per persoon en 1,6 debetkaarten per persoon.

In de afgelopen tien jaar is de sector van betaalkaarten in het Verenigd Koninkrijk aangedreven door de voorkeur van de consument om met een kaart te betalen, in plaats van op de traditionele manier met cash of cheque. Cash als betaalmethode voor consumenten is gedaald van 39 procent in 1996 tot 26,5 procent in 2006. Ook het gebruik van cheques is aanzienlijk gedaald, van 29 procent van de totale uitgaven van consumenten in 1996 tot 16 procent in 2006. Deze afname is sneller gegaan dan in de Verenigde Staten, gedeeltelijk dankzij het stijgende aantal merchants in het Verenigd Koninkrijk dat geen cheques meer accepteert of hun gebruik ernstig beperkt. Naast de algemene overgang naar elektronische betalingen heeft het Verenigd Koninkrijk ook de sterkste groei in internettransacties meegemaakt. Volgens APACS, de Britse associatie voor betalingen, zijn de betalingen met een kaart via internet bijna verviervoudigd in de afgelopen vijf jaar, tot 34 miljard pond sterling in 2007.

Groeimogelijkheden

Een strategische joint venture tussen Global en HSBC biedt een aantal groeimogelijkheden. De eerste prioriteit is de implementatie van een aantal belangrijke directe verkoopinitiatieven, zoals het bereiken van specifieke doelgroepen van merchants, betere opleiding van het verkooppersoneel, introductie van bijkomende computerprogramma's voor het verkooppersoneel en gebruik van een meer doelgerichte verkoopbenadering. Met de joint venture wordt eveneens gepland om te kapitaliseren op de grote investering van HSBC in de ontwikkeling van een mondiale oplossing voor behandeling van internetgebaseerde transacties. Dankzij de grote aanwezigheid van HSBC wereldwijd zal de joint venture internetgebaseerde diensten voor verwerking van aankopen kunnen aanbieden in ten minste 37 landen en in 35 valuta's.

Over de lange termijn wordt gepland om de joint venture te positioneren voor groei over heel Europa met de invoering van SEPA-gerelateerde initiatieven (één Europese betaalmarkt). In veel Europese landen was de omzet beperkt door concurrentie van beschermde debetkaarten. Verwacht wordt dat deze beperkingen zullen verdwijnen met de invoering van SEPA.

Een andere mogelijkheid voor groei is de introductie van nieuwe producten en diensten, inclusief producten en diensten die reeds gemeengoed zijn in de Verenigde Staten, maar nog minder bekend zijn in Europa, zoals online-afschriften van merchants.

Concurrentievoordelen

In het Verenigd Koninkrijk zal de joint venture hoofdzakelijk concurrentie betekenen voor de nationale banken die diensten voor aankopen bij merchants aanbieden. Bij de meest aantrekkelijke concurrentievoordelen van de joint venture behoren daarom de sterke attributen die beide partijen in de joint venture inbrengen. De enkelvoudige focus en deskundigheid van Global in de verwerking van elektronische transacties, de ervaring en het leadership van het directieteam van Global, de gecombineerde middelen van HSBC en Global, de waarde van de naam 'HSBC', de marktpositie van de bank en de lokale kennis plaatsen de joint venture in een strategische positie om doeltreffend te concurreren op de op één na grootste betaalmarkt ter wereld. Dankzij de overeenkomst inzake de marketingalliantie gedurende tien jaar zullen merchants van de kantoren en gelieerde bedrijven van HSBC in het Verenigd Koninkrijk bovendien worden verwezen naar de joint venture.

Financiële gevolgen

Over het kalenderjaar 2007 bedroeg de omzet van HSBC qua aankopen bij merchants in het Verenigd Koninkrijk circa US$ 229 miljoen (114 miljoen pond sterling). Global verwacht dat de transactie de verwaterde winst per aandeel reeds zal verhogen in het eerste jaar na het sluiten van de transactie. Over de lange termijn verwacht Global sterke omzetgroei en winststijging van deze transactie dankzij verdere marktpenetratie van de joint venture in het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen. Het management van Global Payments zal deze overname bespreken tijdens de telefonische vergadering over de winst over het boekjaar 2008 in juli 2008.

Over HSBC Bank plc

HSBC Bank plc is een 100% dochterbedrijf van of HSBC Holdings plc (LSE: HSBA), een van grootste banken en financiële instellingen ter wereld met vestigingen in Europa, Azië Pacific, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. De HSBC-groep levert diensten aan circa 128 miljoen klanten wereldwijd met 330.000 werknemers in 10.000 kantoren in 83 landen en territoria. Per 31 december 2007 bedroeg de waarde van de activa van HSBC Holdings plc US$ 2,4 biljoen. HSBC Holdings is genoteerd aan de beurs van Londen, Hongkong, New York, Parijs en Bermuda. Aandelen van HSBC Holdings zijn in handen van meer dan 200.000 aandeelhouders in ruim 100 landen en territoria.

Over Global Payments Inc.

Global Payments Inc. (NYSE: GPN) is een toonaangevend bedrijf van diensten voor elektronische transactieverwerking voor consumenten, merchants, Independent Sales Organizations (ISO's, onafhankelijke merchants), financiële instellingen, overheidsinstellingen, gokondernemingen en multinationals in de Verenigde Staten, Canada, Latijns-Amerika, Europa en Azië Pacific. Het aanbod van Global Payments omvat uiteenlopende oplossingen voor verwerking van creditcards en debetkaarten, B2B-aankoopkaarten, geschenkenkaarten, elektronisch omzetten van cheques en garanties op cheques, verificatie en recupereren, inclusief diensten voor elektronische cheques, en terminalbeheer. Het bedrijf biedt consumenten ook diensten voor geldoverdracht vanuit de VS en Europa naar Latijns-Amerika, Marokko en de Filipijnen. Nadere informatie over het bedrijf vindt u op www.globalpaymentsinc.com.

Dit informatieblad van Global Payments kan bepaalde toekomstgerichte verklaringen bevatten binnen de betekenis van de 'safe-harbor-bepalingen' in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Toekomstgerichte verklaringen zijn geen historische feiten en omvatten onder meer omzet- en winstprognoses en verwachtingen van het management over toekomstige gebeurtenissen en ontwikkelingen. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn onderworpen aan belangrijke risico's en onzekerheden. Belangrijke factoren die tot gevolg kunnen hebben dat werkelijke gebeurtenissen aanzienlijk verschillen van die verwacht in de toekomstgerichte verklaringen, zijn onder meer: blijvende verificatie door creditcardbedrijven, valutarisico's, concurrentie, prijsbepaling, vraag naar producten, acceptatie van de markt en klanten, problemen bij de ontwikkeling, gevolgen van het economische klimaat en de uitgaven van consumenten, inbreuk op de beveiliging of defecte systemen, kapitaalkost, wijzigingen in de federale wetgeving van de VS, de wetgeving van Amerikaanse staten of andere landen en stijging van de commissies van creditcardbedrijven, storingen in elektriciteitvoorzieningen of systemen, het vermogen om te werken met overgenomen bedrijven en die te integreren, en andere risico's vermeld in de documenten ingediend door het bedrijf bij de SEC, waaronder het laatste Form 10-Q of Form 10-K, afhankelijk van de periode. Het bedrijf is niet verantwoordelijk voor herziening van deze verklaringen in het licht van toekomstige omstandigheden of onverwachte gebeurtenissen.

Bronnen: APACS, The UK Payments Association, te lezen op http://www.apacs.org.uk/index.html; internet op 9 mei 2008. "The rise of the plastic generation." www.vrlknowledgebank.com.

Contactpersoon voor
    relaties met beleggers:       Jane M. Elliott
                                  +1-770-829-8234 voice
                                  investor.relations@globalpay.com

Contactpersoon voor de media: Phyllis McNeill
                                  +1-770-829-8245 voice
                                  phyllis.mcneill@globalpay.com

Website: http://www.globalpaymentsinc.com

BRON Global Payments Inc.