Gunvor wordt aandeelhouder van steenkoolproducent Kolmar

15 Aug, 2012, 16:39 BST Van Gunvor Group Ltd

GENÈVE, 15 augustus 2012 /PRNewswire/ -- Gunvor Group Ltd verwierf door een 50/50 joint venture met Volga Resources een aandeel van 60% in Kolmar Management Company LLC (Kolmar), één van de grootste steenkoolproducenten van de Russische Federatie. Deze transactie vertegenwoordigt Gunvors eerste stap in de wereld van de Russische steenkoolontginning en wordt ondersteund door de diepgaande kennis van de Russische energiesector en de bewezen ervaring op gebied van goederenhandel van het bedrijf.

"Kolmar beoogt de ontwikkeling van een langetermijnstrategie om het jaarlijkse productievolume op te drijven van de huidige 2 miljoen ton naar 10 miljoen", verklaarde Andrey Churin, CEO van Kolmar. "De ontwikkeling van Kolmar zal bijdragen tot de productie van kwaliteitsvolle cokeskoolreserves voor export."

Naast de 50/50 JV tussen Volga en Gunvor, is de resterende 40% in het bezit van Bixcut Holdings met Anatoly Mitroshin aan het hoofd.

Kolmar is gelegen in de autonome Republiek Sakha van de Russische Federatie. Het bedrijf ontgint en verwerkt cokeskool (en beschikt over reserves van meer dan 1 miljard ton hoogwaardige cokeskool) en exploiteert verschillende mijnen in de koolvelden van Chulmakan en Denisovsky in Oost-Siberië. Kolmar bezit vergunningen voor dagbouw en ondergrondse mijnbouw en ontwikkelt nieuwe projecten binnen deze ontginningsdomeinen.

Gunvor heeft de laatste jaren zijn investeringen gespreid over uiteenlopende gebieden, zoals upstream, oliepijpleidingen, terminals en raffinaderijen, om uit te groeien tot een integraal bedrijf voor energiehandel. Steenkool vormt een essentieel onderdeel van deze groeistrategie op lange termijn. In 2011 kocht Gunvor een aandeel in de Keaton Energy Holding van Zuid-Afrika en een aandeel van 33% in de Signal Peak coal mine (Signal Peak kolenmijn), die in de eerste helft van 2012 de lange-wandmijn met de hoogste productie van de Verenigde Staten was.

Gunvor Group Ltd, één van 's werelds grootste onafhankelijke bedrijven voor goederenhandel op het vlak van omzet, biedt spelers op de wereldwijde olie- en energiemarkten integrale handelsproducten en logistieke diensten aan. De hoofdzetel van het bedrijf bevindt zich in Nicosia (Cyprus) en de voornaamste handelskantoren in Genève en Singapore, met een netwerk van filialen verspreid over de hele wereld. Volg Gunvor op Twitter: @Gunvor.

BRON Gunvor Group Ltd